تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 خرداد 1403 - 12:44
کد خبر : 167595

قصه پر درد تقویت بورس

قصه پر درد تقویت بورس

بورس تهران بالاخره توانست در دو روز متوالی سبزپوش شود تا شاید درصد بسیار پایینی از زیان‌ روزهای گذشته خود را جبران کند. از سوی دیگر همچنان محدودیت دامنه نوسان در بازار ادامه دارد و براساس اعلام مسوولان مربوطه محدودیت دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصدی سهام شرکت های بورسی و فرابورسی (به استثنای

بورس تهران بالاخره توانست در دو روز متوالی سبزپوش شود تا شاید درصد بسیار پایینی از زیان‌ روزهای گذشته خود را جبران کند. از سوی دیگر همچنان محدودیت دامنه نوسان در بازار ادامه دارد و براساس اعلام مسوولان مربوطه محدودیت دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصدی سهام شرکت های بورسی و فرابورسی (به استثنای بازار توافقی و تابلوی قرمز بازار پایه) و مثبت و منفی ۴ درصدی صندوق‌های سهامی است.

شهادت رییس جمهور باعث شد که کار دولت سیزدهم نیمه‌کاره باقی بماند؛ اما در همین مدت باقی مانده تا انتخاب دولت چهاردهم، وزیر اقتصاد برنامه حمایتی از بورس مطرح کرده و برخی از کارشناسان عقیده دارند که حدودا در یک ماه باقی مانده بازار سرمایه می‌تواند تکانی بخورد و مثبت‌های خوبی را تجربه کند.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: با توجه به نارضایتی‌هایی که از بورس و بازار سهام وجود داشت، در جلسه ستاد اقتصادی امروز پیشنهاداتی برای بهبود چشم‌انداز سوداوری بورس به آقای مخبر اعلام شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  در همین راستا ۴تصمیم جدید اتخاذ شد که اولین آن، نظارت بیشتر برای کنترل‌های قانونی نرخ سود بانکی بود که قرار شد رییس بانک‌مرکزی در ابلاغیه جدیدی این موضوع را پیگیری کند.

نکته دوم، برخی معافیت‌های مالیاتی بود که دولت در بخش دوم لایحه خود به مجلس ارسال کرد و سازمان برنامه موظف شد پذیرش بار مالی مصوبه مجلس را به شورای نگهبان اعلام کند.

سوم موضوع مربوط به نارضایتی ابلاغیه نرخ پالایشگاهی بود که دستور داده شد وزارت نفت بررسی و تجدید نظری در این زمینه در دستور کار قرار دهد.

محور چهارم هم مساله خودروسازی بود که با موافقت وزارت صمت مقرر شد در راستای رسیدن وضعیت دو خودوساز بزرگ کشور به ثبات در بازار سرمایه، تجدید ارزیابی آنها در دستور کار قرار گیرد.

پس از این اعلام این بسته ۴ بندی توسط احسان خاندوزی، روسای بانک مرکزی و سازمان بورس در جلسه‌ای راهکارهایی برای ترمیم بورس ارائه دادند تا شاید بورس تکانی بخورد و مثبت شود.

روزهای تلخ

مدت‌هاست بورس تهران روزهای تلخی را تجربه می‌کند و تمامی مولفه‌ها دست به دست یکدیگر داده‌اند تا بازار قرمزی بیشتری را تجربه کند. درحال حاضر سیاست‌های پولی و بانکی انقباضی باعث شده فشار بسزایی به بازار وارد شود، خصوصا نرخ بهره بانکی به عدد ۳۰ درصد رسیده که میتواند p/e بازار را کاهش دهد. به گفته برخی از کارشناسان این موضوع میتواند p/e بازار را به عدد ۳ برساند؛ درحالی که میانگین p/e بازار سرمایه در حدود ۶ الی ۷ است و در این شرایط بازار سرمایه مغلوب بازارهای موازی می شود و در نهایت سقوط بیشتر دامنگیر تالار شیشه‌ای خواهد بود.

البته روز گذشته بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای جدید نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله را به ۲۰.۵ درصد کاهش داد و اگر این مصوبه این عملی شود میتواند تا حدودی روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد. به عقیده فعالان بازار سرمایه با توجه به کاهش نرخ سود این احتمال وجود دارد که نقدینگی‌ها به سود بورس روانه شود.باید توجه داشت که کاهش نرخ بهره بین بانکی تاثیر بسزایی روی بازارها دارد و حتی می‌توانند بر رو کاهش نرخ بهره بانکی نیز موثر باشد و برای تمامی این موارد باید دید که کاهش نرخ بهره بین بانکی در میان مدت اجرایی می‌شود یا خیر!

از سوی دیگر روز گذشته خبرهای زیادی در بازار اعلام شد که به عقیده برخی سیگنال مثبت برای بورس به حساب می‌آید. رییس سازمان برنامه و بودجه، پذیرش بارمالی بند س تبصره ۶ قانون بودجه را به شورای نگهبان خبر داد تا حاشیه سازی بزرگ دولت برای بورس و بعد از تاوان سنگین سهامداران به پایان برسد!

داود منظور در نامه‌ای به قائم مقام دبیر شورای نگهبان، اعلام کرد: با توجه به تصویب طرح اصلاح تبصره‌های ۶ و ۱۳ قانون بودجه سال جاری در ۲۶ اردیبهشت توسط مجلس این طرح با هماهنگی دولت تهیه شده و طبعاً دولت بار مالی آن را می‌پذیرد. بر اساس این گزارش، بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ که معلوم نبود و نشد چگونه و از طریق چه گروهی و جریانی به قانون بودجه سال جاری اضافه شده بود طی یک ماه گذشته، حاشیه بزرگی برای بورس ایجاد کرد و بعد از تاوان سنگین سهامداران و پیگیری برخی نمایندگان مجلس و مسوولان و کارشناسان توسط مجلس اصلاح و به شورای نگهبان ارسال شد. این شرایط درحالی است که در رویه‌های پیشین مسئولان تا وعده عدم تکرار این موضوعات و ترمیم بورس را می دادند که این بار خبری از وعده و ترمیم نیست!

حال بورس خوب می‌شود؟

درحال حاضر و پس از شهادت رییس‌جمهور، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری شده است. وی در حاشیه در حاشیه مراسم بزرگداشت استاندار شهید آذربایجان شرقی تایید کرد که با رییس سازمان بورس چند جلسه و مذاکره داشته است. مسائلی که امروز در ستاد اقتصادی دولت درباره بازار سرمایه مطرح شده پیگیری خواهد شد و ان‌شاءالله وضعیت این بازار بهتر می‌شود. این وعده درحالی است که اغلب مدیران و سرپرستان وعده ترمیم بورس و جبران شرایط را داده‌اند اما از سال ۹۹ تا به امروز خبری از ترمیم شرایط یا جبران زیان سهامداران نیست و بلکه هر روز شاهد زیان سنگین‌تری در دایره معاملات بورسی هستیم.

البته برخی از کارشناسان عقیده دارند که مخبر تنها فردی است که به ترمیم بورس و شرایط آن کمک کند. چراکه بررسی عملکرد وی نشان می دهد که تا حدودی به وعده‌های خود عمل کرده است. البته باید به این نکته توجه داشت که از سال ۹۹ تا به امروز مدیران زیادی وعده ترمیم داده‌اند؛ اما تا به امروز هیچ یک از این وعده‌ها به صورت صددرصد عملی نشده است و تمامی وعده‌ها در هاله‌ای از ابهام هستند؛ چراکه مشکل بازار سرمایه بسیار وسیع است و باید برای ترمیم آن وعده اعتمادسازی و سپس افزایش جریان نقدینگی انجام داد تا در نهایت وعده‌های مسئول عملی شود.

بورس از دریچه معاملات

در معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران ۱۶ هزار و ۲۰۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۸۶ هزار و ۸۴ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۳ هزار و ۶۷۵ واحدی در رقم ۶۸۵ هزار و ۳۷۱ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۹۹ واحدی به رقم ۲۲ هزار و ۶۹۵ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۴۶۵ واحد به سطح ۱۲۱ هزار و ۹۸۷ واحد رسید.

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و ۷۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. نماد نوری بیشترین ورود پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۲۸ میلیارد تومان بود. پس از نوری، نمادهای وخارزم، تاپیکو، دکوثر و ثامان بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای خفناور، دارو، شستا، شهر و کرومیت تعلق داشت. روز گذشته نمادهای فولاد، فملی، شپنا و شستا نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای افق، شیراز و سدشت از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، شگویا و هرمز بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای کگهر، مادیرا و بپاس نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد بوعلی بیشترین تراکنش را داشت و ثفارس و شهر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، کرومیت و ثپردیس بیشترین تراکنش را داشتند.

روز گذشته ارزش معاملات کل بازار سهام به ۵ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۴۷ میلیارد تومان بود که ۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۹ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان رسید. در معاملات نماد ثفارس بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۳۳ میلیارد تومان بود. پس از ثفارس، وامید بیشترین ارزش معاملات را داشت و بوعلی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وتوس و مادیرا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد ۱۷۸ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۹۹۵ سهم در صدر قرار گرفته است. فاذر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شهر تعلق داشت. دو نماد وخارزم و وپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، ۳۱۶ نماد صف خرید داشتند و ۱۰۴ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۸۶۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش ۲۱ درصدی به ۲۴۴ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − دو =