تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 فروردین 1401 - 20:04
کد خبر : 83612

شرط اشتغال مجدد بازنشستگان چیست؟

شرط اشتغال مجدد بازنشستگان چیست؟

پیش از این سازمان تامین اجتماعی به استناد بند ۱۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی اشتغال به کار مجدد بازنشستگان را منع و در صورت اشتغال، حقوق بازنشستگان قطع و حق بیمه از کارفرما اخذ می‌شد. این امر به دلیل کافی نبودن حقوق بازنشستگی مورد اعتراض شدید بازنشستگان قرار گرفت و با شکایت به مراجع مختلف و

پیش از این سازمان تامین اجتماعی به استناد بند ۱۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی اشتغال به کار مجدد بازنشستگان را منع و در صورت اشتغال، حقوق بازنشستگان قطع و حق بیمه از کارفرما اخذ می‌شد. این امر به دلیل کافی نبودن حقوق بازنشستگی مورد اعتراض شدید بازنشستگان قرار گرفت و با شکایت به مراجع مختلف و به ویژه دیوان عدالت اداری مورد بازنگری قرار گرفت. سرانجام با شرایط خاص و با محدودیت‌هایی، اشتغال برخی از بازنشستگان پذیرفته شد. آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری به شماره‌های ۹۰ و ۱۲۴۳ و همچنین بند ب ماده ۶۵ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی مستند این مطالبه‌گری هستند و شرایط اشتغال مجدد بازنشستگان کارگری را تبیین می‌نمایند.

استخدام بازنشستگان چه مشکلاتی دارد؟

استخدام افراد بازنشسته برای خود این افراد مشکلاتی را ایجاد می‌کند و در بیشتر مواقع حقوقی که از دست می‌دهند، بسیار بیشتر از مزایایی است که به دست می‌آورند. دلیل اصلی آن نیز حمایت از اشتغال افراد جوان‌تر است که جویای کار هستند.

برای نمونه هنگامی که بازنشستگان مجددا مشغول به کار می‌شوند، علاوه بر اینکه مستمری آنها قطع می‌شود، کارفرمای جدید نیز ملزم به بیمه کردن بازنشسته است. زیرا با استخدام این شخص، مستمری او قطع گردیده و تمامی الزامات قانون کار از جمله بیمه، مجددا برقرار می‌شود.

بدون شک، اشتغال مجدد بازنشستگان، به نوعی «فرصت‌سوزی» است، هر بازنشسته‌ای که در یک کارگاه با مختصات اقتصاد رسمی به کار مشغول شود، فرصت یک نیروی جوان جویای کار برای اشتغال رسمی و بیمه شده را می‌سوزاند. از این روی، احیای پاداش پایان خدمت بازنشستگان کارگری، می‌تواند یکی از راهکارهای رونق اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، تلقی شود. بازنشسته‌ای که چند صد میلیون تومان زمان خاتمه کار دریافت می‌کند، صاحب سرمایه شخصی است و با این سرمایه می‌تواند نیاز به اشتغال مجدد را رفع و رجوع کند.

شرط اشتغال مجدد بازنشستگان چیست؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایلنا   ، استخدام بازنشستگان در شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی ممنوع است. اما در مورد استخدام این افراد در شرکت‌های خصوصی منعی وجود ندارد.

با اینکه استخدام بازنشستگان در دستگاه‌های خصوصی بلامانع است اما به محض اشتغال و استخدام در دستگاه‌های خصوصی، مستمری بازنشستگی آنها قطع می‌شود مگر اینکه به عنوان مشاور (پاره وقت) در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار شوند. در این صورت، هم مستمری بازنشستگی آنها پرداخت می‌شود و هم می‌توانند مبلغی را بابت مشاوره در شرکت خصوصی دریافت نمایند.

جیب خالی چاره‌ای جز اشتغال مجدد بازنشستگان باقی نمی‌گذارد

در کنار لزوم افزایش مستمری بازنشستگان به نسبت سبد معیشت و هزینه‌های زندگی، تنها احیای پاداش پایان خدمت است که می‌تواند رغبت اشتغال مجدد را برای یک کارگر بازنشسته کمرنگ کند؛ محمدعلی بعد از بیست و پنج سال کار کردن در یک شرکت قطعه‌سازی، در زمان بازنشستگی فقط ۸ میلیون تومان –سرجمع عیدی و سنوات یکسال آخر- دریافت کرده است؛ این پول حتی یک ماه هم دوام نیاورده، به قول خودش همان هفته‌ی اول صرف امور جاری زندگی شد و رفت! حالا با آغاز سال جدید، محمدعلی مجبور است دنبال شغل مجدد باشد، هرچند نه از نظر جسمی و نه از نظر روحی، آماده نیست دوباره کار کند اما «جیب خالی» راه دیگری برایش نگذاشته است…

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =