تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 17:25
کد خبر : 146704

شتابی که صنعت قدرتمند لجستیک چین به اقتصاد جهانی تزریق می‌کند

شتابی که صنعت قدرتمند لجستیک چین به اقتصاد جهانی تزریق می‌کند

طی سال‌های اخیر که تجارت فرامرزی پلتفرم‌های تجارت الکترونیک چین وارد «لاین سریع» شده‌اند، شرکت‌های لجستیکی چین نیز روند به سوی خارج رفتن خود را شتاب بخشیده‌اند. آمریکای شمالی،‌ اروپا، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، آمریکای مرکزی و جنوبی… . با گشایش یک بازار پس از دیگری، شرکت‌های لجستیکی با سرمایه چین نه تنها شتابی جدید

طی سال‌های اخیر که تجارت فرامرزی پلتفرم‌های تجارت الکترونیک چین وارد «لاین سریع» شده‌اند، شرکت‌های لجستیکی چین نیز روند به سوی خارج رفتن خود را شتاب بخشیده‌اند. آمریکای شمالی،‌ اروپا، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، آمریکای مرکزی و جنوبی… . با گشایش یک بازار پس از دیگری، شرکت‌های لجستیکی با سرمایه چین نه تنها شتابی جدید به رشد تجارت خارجی جهان بخشیده‌اند بلکه پردازش اطلاعات و کارایی خدمات لجستیک را نیز برای بازارهای هدف به ارمغان آورده‌اند.

رسانه‌های خارجی تاکید کردند که لجستیک چین در حال به ارمغان آوردن سرعت قابل توجه چین برای جهان است.

سریع‌ترین جشنوار خرید خارج از کشور «۱۱ دوگانه» در تاریخ

محصول ارسالی از چین را می‌توان طی فقط پنج روز به دست مصرف کنندگان در چندهزار مایل آن طرف رساند. بزرگترین پارک لجستیک فرامرزی، خط مونتاژ دسته بندی دیجیتال، مرکز بار هوایی خودکار،‌بوئینگ ۷۴۷ پهن پیکر تماما باری… .

جشنواره خرید امسال «۱۱ دوگانه» از طریق کاربرد گسترده فناوری لجستیک و ارتقاء زیرساخت‌های لجستیک، بازرگانان فرامرزی و مصرف کنندگان خارج از کشور را در رقابتی بر سر سرعت به تحویل سریع‌تر، دریافت‌ سریع‌تر و خدمات پس از فروش سریع‌تر واداشت.

مردم انگلیس در جشنواره «۱۱ دوگانه» امسال با فاصله ۸ هزار کیلومتری به شکلی واقعی سرعت لجستیک و توزیع چین را احساس کردند. درست بعد از ساعت ۸ شب ۲۳ اکتبر مصرف کنندگان در شهر «لاترورث» انگلیس نیز از تحویل دقیقه‌ای و ساعتی لذت بردند. این امری جدایی ناپذیر از سرمایه گذاری «جی دی لجستیک» در تاسیاست لجستیک زنجیر تامین خارجی طی سال‌های اخیر است. بر اساس اطلاعات موجود، «جی دی لجستیک» تقریبا ۹۰ انبار به هم پیوسته، انبار خارجی و انبار پست مستقیم در سراسر جهان دارد و شبکه‌های انبارداری خودکنترل‌گر را در کشورهای مهم اروپایی مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا راه اندازی کرده است. «جی دی لجستیک» در حالی که به بهبود توانمندی‌های انبارداری خود می‌پردازد، «جی دی لجستیک اروپا» نیز فعالانه توانمندی‌های توزیع ترمینال خود را بهبود بخشیده و با ارائه کنندگان خدمات در کشورهای مختلف همکاری می‌کند.

اخیرا، «سومین مجمع لجستیک چین ۲۰۲۳» و «جشنواره فرهنگ لجستیک» اعلام کرد که در سال گذشته میلادی، حجم کلی لجستیک اجتماعی چین به ۳۴۷٫۶ تریلیون یوان رسیده که در مقایسه با ۲۰۲۱ یک رشد ۳٫۴ درصدی را نشان می‌دهد و اندازه بازار لجستیک چین نیز برای هفتمین سال پیاپی رتبه اول جهان را از آن خود کرده است. صنعت لجستیک چین در حال حرکت از یک «قدرت لجستیکی» به سوی یک «قدرت لجستیکی» است.

سیستم لجستیک کارآمد در چین همواره رسانه‌های خارجی را شگفت زده کرده است. «اکونومیک نیوز» ژاپن اخیرا مقابله‌ای منتشر کرد و نوشت حتی کسانی که در مناطق روستایی «منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ» زندگی می‌کنند می‌توانند از خدمات تحویل در همان روز پلتفرم‌های خرید آنلاین لذت ببرند.

خودروهای تحویل سریع و انبارهای خودکار که به بهبود کارایی بارگیری کمک می‌کنند و دیگر بسترهای لجستیکی را می‌توان در خیابان‌های چین مشاهده کرد و همین دستیابی به «تحویل در همان روز و رسیدن به مقصد در همان روز» را در قلمرو گسترده چین را ممکن ساخته است.

گذر از «مایل آخر»

اقتصاد چین باثبات و در حال بهبود است و پشتوانه‌ای مهم برای توسعه سریع صنعت لجستیک فراهم می‌آورد. بر اساس گزارش وب‌سایت «بلومبرگ»، اقتصاد چین عملکرد خوبی در سه ماهه سوم داشته چرا که دولت حمایتش برای ارتقاء رشد اقتصادی را افزایش داده و هزینه کرد مصرف کننده احیاء شده است. بر اساس این گزارش،‌ داده‌های «اداره ملی آمار» چین در نیمه اکتبر نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) از جولای ت ا سپتامبر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴٫۹ درصدی داشته که بالاتر از پیش بینی حد وسط ۴٫۵ درصدی اقتصاددانان بوده است.

شکوفایی تجارت الکترونیک فرامرزی باعث ارتقاء توسعه صنعت لجستیک فرامرزی چین شده است. بر اساس اخبار منتشره از سوی وزارت بازرگانی چین در پایان اکتبر، از ژانویه تا سپتامبر امسال،‌حجم واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی به ۱٫۷ تریلیون یوان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک جهش ۱۴٫۴ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکای تجاری تجارت الکترونیک فرامرزی چین در سراسر جهان گسترده شده‌اند و چین یکی از کشورهایی است که کامل‌ترین زنجیره اکولوژیکی تجارت الکترونیک فرامرزی را در جهان داراست.

مجله آمریکایی «دیپلمات» به کسب و کار تحویل سریع پهپادی چین توجه کرده و نوشت تحویل سریع پهپاد چین برای حل مشکلاتی مثل توزیع در نواحی روستایی دورافتاده و فشار بالا بر توزیع شهری، ضروری است. این مقاله تاکید می‌کند پهپادهای تحویل سریع چین می‌توانند به شرکت‌های تحویل کمک کنند تا مشکل کاهش سود به ویژه برای مرسوله‌های «مایل آخر» را حل کنند. اصطلاح «مایل آخر» به لجستیک تحویل محصولات به مشتریان در درب منزل اطلاق می‌شود.

ترویج رشد اقتصادی جهان

به نوشته وب‌سایت آمریکایی «کوارتز فاینانس»، چین امیدوار است یک شبکه لجستیک جهانی راه اندازی کند. چین لجستیک را به عنوان یک صنعت راهبردی مهم تلقی می‌کند که از کارایی و رقابت پذیری اقتصادی آن پشتیبانی می‌کند. دولت چین امیدوار به ساخت یک «سیستم لجستیک مدرن» است که تجارت، فاینانس، حمل و نقل و چرخش کالا را به منظور ترویج جهانی سازی اقتصاد، با هم ادغام کند.

بر اساس این گزارش، یکی از حوزه‌هایی که چین طی سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته،‌ عملکرد شمار قابل توجهی از انبارهای خارجی از طریق صادرکنندگان یا شرکت‌های تجارت الکترونیک فرامرزی فعال در بازارهای بین‌المللی است.

بر اساس داده‌های رسمی، این رقم از کمتر از ۱۰۰ در سال ۲۰۱۵ به بیش از دو هزار در حال حاضر افزایش یافته است. چین علاوه بر زیرساخت فیزیکی مثل انبارها، همچنین امیدوار است که شرکت‌های لجستیک محلی رقابتی‌تر را در سطح جهانی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری روسی «راشاتودی»، چین در حال حاضر بزرگترین شبکه راه آهن پرسرعت جهان، بزرگترین شبکه بزرگراهی جهان و یک گروه بندر در سطح جهانی را ساخته است. زیرساخت قدرتمند و کامل حمل و نقل چین تضمین کننده سفر راحت و آسان برای افراد و چرخش کارآمد کالاهاست. چین که روندی سریع دارد با جنب و جوش توسعه قدرتمند خود به میدان آمده و مداما انگیزه و شتاب جدید به اقتصاد جهانی تزریق می‌کند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + سه =