تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 23:48
کد خبر : 165740

رشد قدرتمند قطارهای باری چین-اروپا؛

سود متقابل و نتایج برد-برد در آسیا و اروپا

سود متقابل و نتایج برد-برد در آسیا و اروپا

قطار «چونگ‌چینگ-شین‌جیانگ-اروپا» در سال ۲۰۱۱ از چونگ‌چینگ عازم «دویسورگ» آلمان شد و به این ترتیب این خط باری ریلی رسما راه اندازی گشت. این قطار به عنوان سلف قطار چین-اروپا، به مثابه یک روبان فولادین نماد صلح و برد-برد است به گونه‌ای که ارتباطات اقتصادی میان چین و آلمان را به هم متصل می‌کند. این

قطار «چونگ‌چینگ-شین‌جیانگ-اروپا» در سال ۲۰۱۱ از چونگ‌چینگ عازم «دویسورگ» آلمان شد و به این ترتیب این خط باری ریلی رسما راه اندازی گشت. این قطار به عنوان سلف قطار چین-اروپا، به مثابه یک روبان فولادین نماد صلح و برد-برد است به گونه‌ای که ارتباطات اقتصادی میان چین و آلمان را به هم متصل می‌کند.

این قطار همچنین اساس تبادلات فرهنگی میان چین و آلمان را هم بنا نهاده است. قطارهای چین-اروپا همچنین جریان پیوسته بار به دویسبورگ را هدایت کرده‌اند. در حال حاضر دویسبورگ به یک قطب مهم برای تجارت آسیا-اروپا تبدیل شده است. هر هفته حدود ۶۰ قطار چین-اروپا به این شهر آلمان می‌رسد که حامل شمار فراوانی کانتینر حاوی محصولات مختلف است. این کالاها از دویسبورگ به دیگر کشورهای اروپایی ارسال می‌شوند.

با توجه به اینکه تقاضا برای تجارت میان چین و اروپا همچنان رو به افزایش است، قطارهای باری چین-اروپا به مقصد گرجستان و ترکیه نیز در نواحی گسترده‌تر آسیا و اروپا عملیاتی شده‌اند. اقتصادهای لهستان، مجارستان،‌ صربستان و جمهوری چک و دیگر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی از طریق پل قطارهای باری چین-اروپا به شکلی تنگاتنگ با چین خورده است. این قطارها فرصت‌های تجاری بیشتری را به هم مرتبط کرده و باعث کشف این فرصت‌ها شده است. 

قطارهای باری چین-اروپا امسال هم به رشد قدرتمند خود ادامه داده‌اند. طی سه ماه نخست ۲۰۲۴ جمعا ۴۴۵۱ قطار جابجا شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد و ۴۹۳ هزار کانتینر کالا ارسال شد که حاکی از یک رشد ۱۰ درصدی نیست به مدت مشابه ۲۰۲۳ است. 

تعداد کلی قطارهای چین-اروپا از ۸۵ هزار عدد فراتر رفته که ۲۱۹ شهر و ۲۵ کشور اروپایی را به هم مرتبط می‌کنند. قطارهای چین-اروپا با توجه به تحول و تضاد چشم انداز ژئوپلتیکی جهان و ناآرامی و تغییرات در زنجیره تامین جهانی، یک بستر حمل و نقل مهم در آسیا و اروپا محسوب می‌شوند. 

روابط اقتصادی و تجاری، ارتباط سیاسی و اقتصادی قاره اوراسیا را بهبود بخشید و توسعه کیفیِ ساخت «ابتکار کمربند و جاده» را تسهیل کرده است. 

۱۳ سال از فعالیت قطار باری چین-اروپا می‌گذرد و ساخت «کمربن و جاده» وارد یازدهمین سال خود شده است. اقتصاد صنعتی در آسیا و اروپا یک رابطه مشارکتی نزدیک را شکل داده به گونه‌ای که به شکلی متقابل در هم تنیده شده‌اند.  

علی‌رغم یک سال آشفتگی و ناآرامی سرمایه‌گذاری دو طرفه بین اتحادیه اروپا و چین به‌عنوان مهم‌ترین شریک تجاری یکدیگر شتاب رشد خود را حفظ کرده و حجم تجاری طرفین به ۷۸۳ میلیارد دلار رسیده است. 

چه نیازهای متقابل در زمینه‌های ماشین‌آلات، پزشکی، ارتباطات، الکترونیک، مایحتاج روزانه و غیره باشد، چه همکاری و رقابت سالم و منظم در زمینه انرژی‌های نو، بی تردید بهترین الگوی اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا باید سود متقابل، تبلیغ متقابل و به اشتراک گذاری فرصت‌های بازار در مقیاس بزرگ باشد. 

داده‌های اقتصادی و تجاری میان چین و اروپا بسیار شفاف هستند و فرصت‌ها در بازار چین فراوان و واقع‌بینانه است. البته چالش‌ها و موانعی در روند همکاری چین-اروپا وجود دارد. کنارگذاشتن تعصبات و به دنبال منافع مشترک و فضای همکاری بیشتر بودن کلید شکستن این وضعیت است. 

فقط با حذف موانع تجاری، گسترش حوزه‌های همکاری و فقط با بهینه‌سازی ساختار زنجیره صنعتی جهانی و ساخت مشترک «کیک» اقتصادی بزرگتر می‌توانیم نهایتا به منافع متقابل و نتایج برد-برد برای تمام طرف‌ها دست پیدا کنیم.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....