تاریخ انتشار : جمعه 11 خرداد 1403 - 19:32
کد خبر : 167632

سوال مهم جامعه بین‌الملل از بایدن: «خط قرمز» آمریکا کجاست؟

سوال مهم جامعه بین‌الملل از بایدن: «خط قرمز» آمریکا کجاست؟

«عملیات نظامی اسرائیل در رفح واقع در جنوب نوار غزه از “خط قرمز” تعیین‌شده از سوی رئیس جمهور بایدن عبور نکرده است». این اظهارنظر یک مقام ارشد آمریکایی در روز سه شنبه ۲۸ مه (۸ خرداد)، تردیدها را از سوی طرف‌های بسیاری برانگیخت. پس از حملات هوایی به رفح، ایالات متحده همچنان از اسرائیل پشتیبانی

«عملیات نظامی اسرائیل در رفح واقع در جنوب نوار غزه از “خط قرمز” تعیین‌شده از سوی رئیس جمهور بایدن عبور نکرده است». این اظهارنظر یک مقام ارشد آمریکایی در روز سه شنبه ۲۸ مه (۸ خرداد)، تردیدها را از سوی طرف‌های بسیاری برانگیخت. پس از حملات هوایی به رفح، ایالات متحده همچنان از اسرائیل پشتیبانی کرده و مردم می‌پرسند: «خط قرمز» آمریکا کجاست و واشنگتن چه زمانی طرف انصاف و اخلاق را خواهد گرفت؟

این نظریه «خط قرمز» از اظهارنظر قبلی بایدن نشأت می‌گیرد. او نهم مارس امسال (۱۹ اسفند ۱۴۰۲) گفت که اگر ارتش اسرائیل وارد رفح شود، پا گذاشتن روی «خط قرمز» خواهد بود.

بایدن هشتم مه (۲۰ اردیبهشت) در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت اگر ارتش اسرائیل حملات گسترده علیه رفح انجام دهد، آمریکا ارسال بمب و دیگر تسلیحات را متوقف می‌کند. سی‌ا‌ن‌ان بر این باور است که این اظهارنظر بایدن «ترسیم یک خط قرمز» برای اقدامات اسرائیل در رفح است.

خبرگزاری «رویترز» نوشت کاخ سفید ۲۸ مه (۸ خرداد) کامل‌ترین تعریف از «عملیات زمینی بزرگ» در رفح را تا به امروز، ارائه کرد. «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت: شاهد این نبوده‌ایم آنها (نظامیان اسرائیلی) به سوی رفح یورش ببرند – ما آنها را ندیده ایم که ستون بزرگی تشکیل دهند و به چندین هدف روی زمین به صورت هماهنگ شده حمله کنند.

پایگاه خبری-تحلیلی «هیل» نوشت این اظهارنظر کاخ سفید به معنای آن است که حمله هوایی اسرائیل به رفح که جان ۴۵ فلسطینی را گرفت، عبور از «خط قرمز» نیست بنا بر این سیاست کنونی ایالات متحده تغییر نخواهد کرد.

شبکه خبری «الجزیره» قطر به نقل از «طیب» رئیس «سازمان حمایت از حقوق فلسطینیان» با طرح این سوال که «پس از کشتار در رفح، خط قرمز بایدن کجاست؟»، اعلام کرد دیدگاه بایدن در قبال موضوع رفح «فقط تداوم سیاست ظالمانه و غیرقابل دفاع او در قبال غزه است.»

«ابوزنید» مدیر «USCPR» یک جنبش مدافع حقوق فلسطینیان در ایالات متحده، گفت: عمیقاً از اینکه می‌بینم بایدن کماکان به اسرائیل اجازه می‌دهد تا گستاخانه عمل کند ناامید هستم. انتشار خط قرمزی که می‌داند از آن تبعیت نخواهد کرد، نه تنها به این معنی است که به حمایت از نسل‌کشی ادامه خواهد داد، بلکه نشان می‌دهد که از نظر سیاسی ضعیف است.

روزنامه «نیویورک تایمز» ۲۸ مه (۸ خرداد) به نقل از «خالد الکندی» پژوهشگر ارشد «موسسه خاورمیانه» نوشت این «خط قرمز» بایدن برای اقدام نظامی اسرائیل درفح، مبهم و عمدی طراحی شده است. آنها نمی‌خواهند محدود باشند زیرا اسرائیل قطعا از آن خط قرمز عبور خواهد کرد به گونه‌ای که بارها شاهد آن بوده‌ایم.

شبکه خبری «اسکای نیوز» انگلیسی در تحلیلی اظهار داشت بایدن نمی‌پذیرد که رفتار اسرائیل از آن «خط قرمز» عبور کرده چرا که اگر این را بپذیرد، به معنای آن است که او باید وعده توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند امری که با مخالفت شدید سیاستمداران کنگره و حامیان مالی بزرگ بایدن روبرو خواهد شد.

روزنامه «نیویورک پست» نوشت جان کربی سه شنبه ۲۸ مه (۸ خرداد) همچنین حملات هوایی اسرائیل به رفح را به حملات آمریکا در عراق و افغانستان مرتبط دانست و گفت: «ما هم همین کار را کردیم»، «متاسفانه در عراق و افغانستان حملات هوایی انجام دادیم و و تلفات غیرنظامی به بار آمد» و پاسخ ایالات متحده پس از آن همان پاسخ اسرائیل بود، «ما آن را پذیرفتیم درباه آن تحقیق می‌کنیم و سعی می‌کنیم از آن درس بگیریم تا تغییراتی ایجاد کنیم».

شبکه سی‌ان‌ان ۲۹ مه (۹ خرداد) اعلام کرد رسانه‌ها با ترکیب تحلیل کارشناسان تسلیحات و ویدئوها و رد بمباران اسرائیل در رفح متوجه شدند که اسرائیل در تاریخ ۲۶ مه (۶ خرداد) از بمب GBU-39 ساخت آمریکا در حملات مرگبارش به اردوگاه آوارگان رفح استفاده کرده است.

«فینوکین» مشاور ارشد «گروه بین‌المللی بحران»، با انتقاد از کاخ سفید گفت: «دولت بایدن همچنان در قبال کشتار غیرنظامیان توسط اسرائیل در غزه، از جمله با تسلیحات آمریکایی، به شدت اغماض می‌کند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × یک =