تاریخ انتشار : یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 22:19
کد خبر : 166676

خاورمیانه به دنبال جذب شرکت‌های فناوری چین

خاورمیانه به دنبال جذب شرکت‌های فناوری چین

روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» دهم مه (۲۱ ادریبهشت) مقاله‌ای تحت عنوان «شرکت‌های فناوری چین به دنبال رشد در خاورمیانه» منتشر و تاکید کرد که چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است. کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی دهه‌ها است که توسعه روابط با چین را در اولویت قرار داده بودند تا از حفظ این مشتری کلیدی

روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» دهم مه (۲۱ ادریبهشت) مقاله‌ای تحت عنوان «شرکت‌های فناوری چین به دنبال رشد در خاورمیانه» منتشر و تاکید کرد که چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است. کشورهای خاورمیانه به ویژه عربستان سعودی دهه‌ها است که توسعه روابط با چین را در اولویت قرار داده بودند تا از حفظ این مشتری کلیدی اطمینان حاصل کنند. در مقایسه با موارد مشابه، صادرات چین به منطقه خاورمیانه در مقایسه با واردات از این منطقه کمرنگ‌ است. اما حالا این ممکن است در حال تغییر باشد. مجموعه‌ای از گروه‌های فناوری چینی ورود به بازار سعودی را به عنوان طرح‌های توسعه جهانی تهاجمی خود، آغاز کرده‌اند.

جدیدترین بازیگر، «می‌توآن» غول تحویل غذای چین است که به دنبال استخدام کارکنان در ریاض پایتخت عربستان سعودی است.

این اقدام قابل ملاحظه است چرا که این شرکت چینی خاورمیانه را به عنوان نخستین توقفگاه خود برای توسعه خارج از مرزها انتخاب می کند. «علی‌بابا» غول تجارت الکترونیک چین هم در حال توسعه خود در منطقه خاورمیانه با شریک شدن با شرکت‌های محلی در کشورهایی چون عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

شرکت «تنسنت» هم قصد توسعه کسب و کار ابری خود در خاورمیانه و سرمایه گذاری در حوزه ذخیره داده‌ها را دارد. «شِین» غول مُد چین هم در حال گسترش نفوذ خود با میزبانی از رویدادهای مُد و برگزاری نخستین برنامه تلویزیونی در عربستان سعودی است.

علی‌رغم توسعه سریع فناوری چین در حوزه‌هایی مثل خدمات ابری و هوش مصنوعی، تقاضا برای اپلیکیشن‌ها و فناوری چین در بازارهای بزرگی مانند ایالات متحده با تنش‌های ژئوپلتیکی روزافزون، مورد تهدید قرار گرفته است.

بالعکس، شرکت‌های چینی با نظارت سیاسی کمتری در خاورمیانه روبرو هستند. رابطه چین با منطقه تحت نفوذ منافع سیاسی قرار دارد و چین بزرگترین شریک تجاری بیشتر کشورهای خاورمیانه‌ای است.

کُند شدن رشد اقتصاد داخلی، فوریت شرکت‌های چینی را برای توسعه در خارج از کشور افزایش داده است. اکنون زمان مناسبی برای «به خارج رفتن» است.

همزمان با تلاشهای برای افزایش تولید و مصرف سوخت های غیرفسیلی، پادشاهی سعودی نیز به شکلی جدی در حال بررسی سرمایه گذاری در صنایع نوظهور مانند هوش مصنوعی است.

امسال عربستان سعودی یک صندوق سرمایه گذاری در فناوری های جدید ایجاد کرد. صنعت فناوری عربستان در حال حاضر نسبتا در مراحل اولیه خود قرار دارد. برای مثال، بازار محلی خدمات ابری در عربستان سعودی حدود ۴ میلیارد دلار است و در مقایسه با ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری این بازار در آمریکا و حدود ۱۰۰ میلیون دلار در چین، ناچیز است.

عربستان سعودی همچنین خود انگیزه برای جذب شرکت‌های فناوری چینی به منظور مستقر شدن و جا افتادن در این کشور را دارد. روسیه سال گذشته از عربستان سبقت گرفت و به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شد. صادرات چین به عربستان سعودی در حال حاضر بسیار کمتر از واردات آن از عربستان سعودی است.

جلب رضایت پکن به تعمیق روابط عربستان سعودی و چین و بهبود تبادلات اقتصادی و تجاری دوجانبه کمک خواهد کرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 9 =