تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 17:23
کد خبر : 140091

جذابیت روزافزون «بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا» برای کشورهای در حال توسعه

جذابیت روزافزون «بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا» برای کشورهای در حال توسعه

آنها این اظهارات را در آستانه افتتاحیه هشتمین نشست سالانه شورای حکام AIIB که دوشنبه و سه شنبه در مصر برگزار می‌شود، مطرح کردند. این نخستین بار است که رویداد مهم بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در آفریقا برگزار می‌شود. کارشناسان تاکید کردند نفوذ جهانی AIIB در حال افزایش است چرا که این بانک بخش‌های

آنها این اظهارات را در آستانه افتتاحیه هشتمین نشست سالانه شورای حکام AIIB که دوشنبه و سه شنبه در مصر برگزار می‌شود، مطرح کردند. این نخستین بار است که رویداد مهم بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در آفریقا برگزار می‌شود.

کارشناسان تاکید کردند نفوذ جهانی AIIB در حال افزایش است چرا که این بانک بخش‌های مختلف را با نرخ بهره پایین و تسهیلات اعتباری، تامین مالی می‌کند.

«کریم العمده» استاد «آکادمی عربی علم، فناوری و حمل و نقل دریایی» محبوبیت روزافزون این بانک را به سه عامل مهم نسبت داده است.

اول اینکه AIIB متخصص در سرمایه گذاری زیرساخت است که به شکل قابل توجهی مورد نیاز کشورهای در حال توسعه‌ای است که از کسری بودجه شدید رنج می‌برند؛ دوم اینکه AIIB نه دیکته‌های سیاسی و نه فشارهای اقتصادی بر وام‌گیرندگان اعمال می‌کند و سوم این بانک درصد زیادی از بودجه خود را برای تامین مالی اقدامات آب و هوایی اختصاص می‌دهد.

«ولید جبل الله» عضو «انجمن اقتصاد، آمار و قانونگذاری مصر» به خبرگزاری «شین‌هوا» گفت: تقاضای زیاد از جانب کشورها برای پیوستن به AIIB، بسته‌های مالی که آن ارائه می‌کند و پروژه‌های توسعه‌ای که به تامین مالی آنها می‌پردازد از بزرگترین شاخص‌های موفقیت AIIB طی چند سال اخیر محسوب می‌شود.

وی افزود این بانک توسعه چندجانبه که مقر آن در پکن قرار دارد از ۵۷ عضو موسس در سال تاسیس آن (۲۰۱۶) به ۱۰۶ عضو مصوب رسیده و هدفش ارتقاء پیشرفت اجتماعی و اقتصادی در آسیا و فراتر از آن است.

جبل الله تاکید کرد برگزاری این رویداد در آفریقا نشان دهنده درک اهمیت قاره آفریقا در توسعه جهانی و قصد AIIB برای اولویت دادن به تامین پروژه‌‌ها در آفریقا طی دوره آتی است.

این کارشناس مصری تاکید کرد سرمایه گذاری AIIB در مصر در حال حاضر به ۱٫۳ میلیارد دلار رسیده که نشان دهنده این است که چشم اندازهایی برای افزایش این مبلغ با توجه به سرمایه گذاری AIIB در یکی از پرژه‌های متروی «اسکندریه» (شمال مصر)، پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، پروژه‌های بهداشتی برای مناطق روستایی مصر و غیره وجود دارد.

علاوه بر این جبل الله معتقد است رویداد آتی AIIB یک فرصت عالی برای پرداختن به مشکلات محیط زیستی و اقلیمی پیش روی کشورهای آفریقایی فراهم می‌کند چرا که این کشورها کمک اندکی به موضوع گرمایش جهانی کرده‌اند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × دو =