تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1402 - 16:21
کد خبر : 154548

توجه جامعه بین المللی به طرح چین برای تحول سبز و کم کربن جهان

توجه جامعه بین المللی به طرح چین برای تحول سبز و کم کربن جهان

طی روزهای اخیر، در نشست سال ۲۰۲۴ مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئیس، طرح چین برای تحول  سبز و کم کربن جهان مورد توجه گسترده جامعه بین المللی قرار گرفت. مقابله با تغییرات آب و هوا یکی از ۱۷ هدفی است که برای دست یافتن به توسعه پایدار توسط سازمان ملل متحد در نظر گرفته

طی روزهای اخیر، در نشست سال ۲۰۲۴ مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئیس، طرح چین برای تحول  سبز و کم کربن جهان مورد توجه گسترده جامعه بین المللی قرار گرفت.

مقابله با تغییرات آب و هوا یکی از ۱۷ هدفی است که برای دست یافتن به توسعه پایدار توسط سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است. در نشست‌ «نیاز تحول انرژی» که ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد امسال برگزار شد، «فاتح بیرول»، مدیر اجرایی آژانس بین ‌المللی انرژی با اشاره به پیشی گرفتن چین از سایر کشورها در بخش سرمایه گذاری در انرژی های پاک، از کشورهای دیگر خواست تا هر چه زودتر در این روند شرکت کنند.

فاتح بیرول گفت: در پنج سال گذشته، میزان سرمایه گذاری برای توسعه انرژی پاک از هزار میلیارد دلار به ۱۸۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته که یک افزایش عظیم است اما با این حال میزان سرمایه گذاری در زمینه سوخت های فسیلی تغییری ایجاد نشده است. این افزایش سرمایه گذاری در انرژی های پاک عمدتاً از سوی چین و کشورهای پیشرفته بوده و همه کشورها در سراسر جهان باید در این روند شرکت کنند.

مطرح شدن این دیدگاه از سوی بیرول مورد حمایت مجمع جهانی اقتصاد نیز قرار گرفت. در آستانه برگزاری نشست امسال این مجمع، «کلاوس شواب» بنیانگذار و رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد درخواست کرد با استفاده از فرصت های موجود برای توسعه اقتصاد سبز، دیجیتال و فراگیر، برای ایجاد شغل و افزایش قدرت خرید در میان مردم تلاش شود تا در نهایت بتوان رشد پایدار اقتصادی را ترویج کرد.

در این دوره از مجمع اقتصاد جهان، پیشرفت های چین در زمینه صنایع انرژی پاک از جمله بهره برداری از انرژی خورشیدی و بادی و صنایع تولید خودروی برقی مورد توجه قرار گرفته است. چین به عنوان یکی از تولید کنندگان مهم تجهیزات مربوط به انرژی های تجدید پذیر، به طور فعال توسعه کم کربن اقتصاد جهان را به پیش سوق می دهد.

2024011816232064678.jpeg اقتصاددان نوشته

اقبال دلوار، مسوول پروژه فقرزدایی و توسعه عبداللطیف جمیل (Abdul Latif Jameel) در گروه اقتصاد مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) گفت: کنترل آلودگی هوا در شهرهای بزرگی مانند پکن در چین، یک نمونه بسیار خوب برای بسیاری از کشورهای جهان به منظور برقراری تعادل بین صنعتی شدن و حفظ کیفیت زندگی شهروندان است. در این زمینه می توان چیزهای زیادی از چین یاد گرفت و به همین خاطر، تقویت همکاری با چین برای ترویج مشترک توسعه کم کربن یک اقدام طبیعی است.

2024011816233013678.jpeg اقتصاددان نوشته

جانگ جیان، معاون رئیس موسسه تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار دانشگاه چینگ‌هوا نیز گفت: چین یک نیروی مهم برای ترویج توسعه انرژی های تجدید پذیر است و در بخش های هزینه، مقیاس و فناوری به برتری و پیشرفت های بسیار دست یافته است. برای مقابله با تغییرات اقلیمی و ترویج تحول انرژی در آینده، چین نقش بزرگ‌تری و مهم‌تری را ایفا خواهد کرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + 2 =