تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 11:33
کد خبر : 139388

تلنگری  تکان دهنده به توهم پیشرفت در ایران

تلنگری  تکان دهنده به توهم پیشرفت در ایران

در مسیر پیشرفت نیستیم و تغییرات ساختاری ضروری است اقتصاددان :  طبق گزارش موثق و علمی و تحقیقاتی پویش فکری توسعه،  ایران از نظر توسعه یافتگی در میان ۱۵۴ کشور مورد بررسی در رتبه ۱۱۷ و وضعیت هشدار قرار دارد. در این گزارش وضع همه کشورها از پنج منظر اقتصادی، سیاسی، فردی، اجتماعی و زیست

در مسیر پیشرفت نیستیم و تغییرات ساختاری ضروری است

اقتصاددان :  طبق گزارش موثق و علمی و تحقیقاتی پویش فکری توسعه،  ایران از نظر توسعه یافتگی در میان ۱۵۴ کشور مورد بررسی در رتبه ۱۱۷ و وضعیت هشدار قرار دارد.

در این گزارش وضع همه کشورها از پنج منظر اقتصادی، سیاسی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی و مطالعه ۳۷۳ شاخص بررسی شده و کشورها در پنج سطح توسعه یافته، پیشرو در توسعه، در آستانه توسعه، در وضعیت هشدار و وضعیت اخطار دسته بندی شدند.

در صدر سطح یک توسعه یافتگی، کشورهایی مثل دانمارک ‌‌و فنلاند و‌نروژ قرار دارند. حضور کشورهایی مانند سنگاپور، استونی و لیتوانی و چک و‌ایرلند  هم در این سطح قابل توجه است و با تصورات عمومی متفاوت است. آلمان و ژاپن و انگلستان و آمریکا  در این سطح قرار دارند.

در سطح کشورهای پیشرو در توسعه نام قبرس، امارات، ارمنستان و بلغارستان جلب توجه می کند. در سطح سوم یعنی کشورهای در آستانه توسعه نام کشورهای قطر، گرجستان، مالزی، کویت، برزیل، عمان و چین دیده می شود.

در میان کشورهای در وضعیت هشدار که ایران  هم در آن قرار دارد کشورهایی مانند سنگال ، آذربایجان ، کنیا، تانزانیا از موقعیت بهتری از ایران قرار دارند و کشورهایی مانند پاکستان، گینه، اوگاندا و ونزوئلا و سوریه وضع بدتری نسبت به ایران دارند .در قعر این جدول هم کشورهای یمن و چاد و افغانستان قرار دارند.

این گزارش های علمی مبنای نگاه جهان به کشورهاست نه ادعاها و آرزوهای قلبی سیاست مداران و رپرتاژ آگهی های رسانه های رسمی . این گزارش ها نشان می دهد در چه مسیر اشتباهی قرار داریم و سرمان به چه فرعیات و موهوماتی گرم است.

وضعیت هشدار توسعه یعنی ضرورت اعمال تغییرات ساختاری فوری ، یعنی تغییر ریل و مسیر و گرنه مسیر کنونی رو به تباهی است نه توسعه . با مطالعه این گزارش ها می توان علت این حجم از مهاجرت به خارج از کشور و این حجم از نارضایتی داخلی را فهمید.

برای مطالعه مشروح این گزارش ۲۰۰ صفحه ای به کتاب توسعه مراجعه کنید که توسط انتشارات فرهنگ مردم در اصفهان و با نظارت علمی محسن رنانی منتشر شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + دو =