تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 - 10:18
کد خبر : 164593

اتحاد علیه تعطیلی پنجشنبه

تعطیلی شنبه در راستای تحقق جهش تولید

تعطیلی شنبه در راستای تحقق جهش تولید

پس از تصویب دو روز تعطیلی در هفته توسط نمایندگان مجلس، فعالان و کارشناسان اقتصادی روی این پیشنهاد قبلی خود پافشاری کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل، تعیین شود. به باور آنها چنانچه این ساماندهی در وضعیت تعطیلی کشور روی دهد، تعداد روزهایی که نظام کاری ایران با سیستم مالی و

پس از تصویب دو روز تعطیلی در هفته توسط نمایندگان مجلس، فعالان و کارشناسان اقتصادی روی این پیشنهاد قبلی خود پافشاری کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل، تعیین شود. به باور آنها چنانچه این ساماندهی در وضعیت تعطیلی کشور روی دهد، تعداد روزهایی که نظام کاری ایران با سیستم مالی و بازار سایر کشورها هماهنگ نیست به دو روز جمعه و یکشنبه محدود می‌شود، چراکه روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر کشورها تعطیل است و با تعطیل شدن جمعه و شنبه در ایران، یک روز تعطیلی با جهان (شنبه) مشترک می‌شود و روابط فقط در روزهای جمعه (تعطیلی ایران) و یکشنب (تعطیلی جهانی) ناهماهنگ خواهد بود.
این در حالی است که با انتخاب دو روز پنجشنبه و جمعه به عنوان روزهای تعطیل هفته، این ناهماهنگی بین بازار ایران با دیگر کشورها، موجب قطعی ارتباط برای ۴روز پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه می‌شود که در نهایت تنها امکان فعالیت بین‌المللی برای سه‌روز دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه باقی می‌ماند. در این وضعیت، ایران روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است و غالب کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه؛ بنابراین در این ۴روز به واسطه تعطیلی یکی از طرف‌ها در عمل امکان ارتباط جهانی وجود ندارد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،   از آنجایی که موضوع تعیین دو روز تعطیلی کشور در دستورکار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته است، رییس اتاق ایران در نامه‌های جداگانه به دفتر رهبری، دولت و مجلس انتظار بخش خصوصی را انتخاب روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته، عنوان کرد. در این ارتباط فعالان اقتصادی معتقدند محیط کسب‌وکار کشور از یک سو و روند تجارت کشور از سوی دیگر تحت تاثیر این انتخاب قرار می‌گیرند و شاهد اختلال در آنها خواهیم بود.به گفته عبدالله قبادی، رییس اتاق یاسوج، بخش خصوصی از دولت و مجلس انتظار دارد روز شنبه را به عنوان جایگزینی برای تعطیلی روز پنجشنبه انتخاب کنند تا سیستم مالی و بازار ایران، هماهنگ با بسیاری از کشورهای دیگر، امکان فعالیت بین‌المللی در سطح بالاتری را پیدا کند.
به باور این فعال اقتصادی، با توجه به نوسانات قیمت ارز در ایران و از طرفی تغییرات گسترده قوانین و بخشنامه‌های تجاری، اگر امکان فعالیت بین‌المللی، تولیدکنندگان، صنعتگران و بازرگانان به سه روز در هفته کاهش یابد، دردسرهای فعالان اقتصادی بیشتر می‌شود که نشان می‌دهد در سالی که باید تولید را جهشی و با مشارکت بخش خصوصی جلو می‌بردیم، خلاف‌جهت حرکت کردیم و دست تولیدکننده را بستیم.
تعطیلی پنجشنبه‌، نماد بی‌توجهی به نظر بخش خصوصی
رییس اتاق مشهد نیز با تاکید بر اینکه لازمه تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» توجه به نظرات بخش خصوصی است، تعیین روز پنجشنبه به‌عنوان تعطیلی پایان هفته برخلاف نظر بخش خصوصی را اقدامی منفی برای تجارت عنوان کرد.رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: اضافه شدن روز پنجشنبه به تعطیلات پایان هفته و تعمیق ناهمخوانی تعطیلات آخر هفته کشورمان با اغلب کشورهای دنیا، تبعات منفی به اقتصاد و تجارت کشور تحمیل خواهد کرد.
محمدرضا توکلی‌زاده درخصوص تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی روزهای پنجشنبه اظهار کرد: بخش خصوصی موافق اضافه شدن تعطیلات پایان هفته بوده اما تاکید این بخش بر تعطیلی شنبه به‌جای پنجشنبه است، زیرا بسیاری از کشورها در جهان، شنبه را به‌عنوان روز تعطیل خود در نظر می‌گیرند و هماهنگی تقویمی در بحث مراودات تجاری و ارتباطات اقتصادی ما در سطح جهانی حائز اهمیت است.
وی افزود: تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها ازلحاظ اقتصادی، اثر بهتری بر فعالیت کسب‌وکارها در عرصه بین‌الملل خواهد داشت. این تصمیم می‌تواند تقویت ارتباطات تجاری را در پی داشته باشد؛ بر همین اساس، انتظار ما، توجه ویژه مجلس و دولت به این دغدغه بخش خصوصی است.
توکلی‌زاده خاطرنشان کرد: بخش خصوصی از ماه‌ها پیش و همزمان با طرح موضوع اضافه شدن به تعطیلات پایان هفته، نظر خود مبنی بر تعیین روز شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیلات را مطرح کرد اما تصمیم اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس، حاکی از عدم‌توجه به نظرات و درخواست‌های بخش خصوصی در این زمینه است.
رییس اتاق مشهد یادآور شد: با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران، با توجه به تعطیلات اغلب کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، عملا برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و… برای ۴روز متوالی ناممکن خواهد شد و این امر، بر حوزه‌های صادرات، واردات، ترانزیت و در مجموع، اغلب بخش‌های اقتصادی آثاری زیانبار خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» الزاماتی دارد که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن توجه به نظرات بخش خصوصی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار است.

افزایش صادرات با هماهنگی تعطیلات پایان هفته با دنیا

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران نیز با انتقاد از پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ گفت: با این رویه، ۴روز را برای ارتباط با شرکای خارجی از دست خواهیم داد و این سیاست غلط خسارات زیادی به صادرات و واردات ما وارد خواهد کرد.
بهرام شکوری در این خصوص گفت: هماهنگ شدن تعطیلات پایان هفته ایران با کشورهای دیگر، به افزایش صادرات و پررنگ‌تر شدن حضور ما در بازارهای جهانی منجر می‌شود.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر تعطیلی پنجشنبه در کشور، ادامه داد: هدف از نام‌گذاری سال، تلاش برای افزایش رشد اقتصادی است که این امر نیز مستلزم افزایش تعاملات ما با دنیای خارج است. هماهنگ شدن تعطیلات پایان هفته ما با کشورهای دنیا همچون برداشته شدن تحریم‌ها و برقراری روابط مالی با کشورهای مختلف، بستر را برای افزایش صادرات فراهم می‌کند.
او با تاکید بر اینکه این هماهنگی ارتباط ما را با دنیا افزایش خواهد داد، افزود: بسیاری از کشورها حتی کشورهای مسلمانی مثل ترکیه و آذربایجان، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و این امر منافاتی با مناسک عبادی روز جمعه نیز ندارد. ما می‌بینیم که در این کشورهای مسلمان نماز جمعه برگزار می‌شود و مردم هم شرکت می‌کنند. کشورهای دیگر مثل قطر و عمان نیز جمعه و شنبه را تعطیل هستند که در نتیجه ارتباط‌شان با دنیا ۲روز قطع است.
شکوری ادامه داد: متاسفانه معلوم نیست با چه تدبیری نمایندگان مجلس، پنجشنبه را به جای شنبه در کشور ما به عنوان دومین روز تعطیل اضافه کرده‌اند. هدف این است که از خلال این تغییرات، شرایطی ایجاد شود که ارتباط ما با دنیا افزایش یابد. در حالی که با تعطیلی پنجشنبه، ارتباط ما با دنیا ۴روز قطع می‌شود.
او با اشاره به اظهارنظر معاون پارلمانی رییس‌جمهور مبنی بر اینکه در هر جایی و هر زمانی می‌توان با کشورهای دیگر ارتباط داشت، بیان کرد: حتی اگر فرض کنیم که این اظهارنظر درست است باز هم برای این موضوع ما نیاز به زیرساخت‌های ارتباطی داریم. وقتی اپلیکیشن‌های شناخته‌شده دنیا در کشور ما فیلتر است یا سرعت اینترنت تا حد قطعی کاهش پیدا می‌کند، چطور می‌توان درباره ارتباط با کشورهای دنیا از طریق شبکه‌های اجتماعی داخلی مثل «بله» سخن گفت.
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، افزود: با همه این مشکلات اتفاقاً سعی کردیم ارتباط خود را با شرکای خارجی‌مان در بستر شبکه‌های اجتماعی حفظ کنیم. در موارد زیادی نیاز است که مستنداتی را بفرستیم و گزارش‌هایی را دریافت کنیم که حتی اگر به صورت مجازی انجام شود باز هم آنها در روزهای تعطیل پاسخگو نیستند.
شکوری بیان کرد: در حال حاضر روابط بانکی ما با دنیا قطع است اما اگر این روابط برقرار شود، در این صورت آنها روز پنجشنبه یا جمعه منتظر هستند برای طرف‌های خود در ایران ال‌سی باز کرده یا حواله پولی ارسال کنند، اما با بسته بودن بانک‌های ما چنین امکانی وجود نخواهد داشت. وی نسبت به اینکه بسیاری از مجوزهایی که برای صادرات محصول نیاز است در روزهای تعطیل صادر نمی‌شوند، تاکید کرد: با این رویه، ۴روز را برای توسعه صادرات از دست خواهیم داد و این سیاست غلط خسارات زیادی به صادرات و واردات ما وارد خواهد کرد.

تعطیلی شنبه به نفع تولید و تجارت کشور

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز انتخاب روز پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفته را اقدامی بازدارنده توصیف کرد و گفت: این انتخاب موجب اختلال در روند تولید و تجارت می‌شود.
علیرضا خامه‌زر، رییس اتاق بیرجند نیز تعطیلی روزهای جمعه و شنبه را خواستار شد و گفت: اگر روزهای پنجشنبه و جمعه را به عنوان روزهای تعطیل هفته انتخاب کنیم، طبق مطالعات کارشناسی انجام شده برابر با ۲۲میلیارد دلار به تجارت کشور آسیب وارد می‌شود. او تاکید برخی روی تعطیلی پنجشنبه را امری بازدارنده و اختلال‌زا در روند تولید و تجارت عنوان کرد و افزود: حتی کشورهای همسایه و اسلامی نیز این ساماندهی در تعطیلات را انجام دادند و هماهنگی بیشتری با نظام مالی و اداری جهانی پیدا کردند که در روند فعالیت‌های تجاری آنها موثر بوده است. این فعال اقتصادی قطعی ارتباط فعالان اقتصادی ایرانی با جهان طی ۴روز در صورت انتخاب پنجشنبه و جمعه به عنوان روزهای تعطیل هفته را به ضرر اقتصاد کشور ارزیابی کرد و خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس به این امر شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + 5 =