تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 19:50
کد خبر : 148317

بودجه سال ۱۴۰۳ دست در جیب کارمندان دولت

بودجه سال ۱۴۰۳ دست در جیب کارمندان دولت

دکتر رحمت الله علیرحیمی  عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : بودجه یک امر تخصصی ست که هرکس از ان سر در نمی آورد . بودجه برنامه سالیانه مالی دولت است که می تواند به توسعه اقتصادی اجتماعی … منجر شود و یا می تواند ریشه های فقر از هرنوع ان را

دکتر رحمت الله علیرحیمی  عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

بودجه یک امر تخصصی ست که هرکس از ان سر در نمی آورد .
بودجه برنامه سالیانه مالی دولت است که می تواند به توسعه اقتصادی اجتماعی … منجر شود و یا می تواند ریشه های فقر از هرنوع ان را در جامعه گسترش دهد .
و بدین علت است که باید نمایندگان واقعی مردم در مجلس بودجه را تصویب و تائید کنند و فرایند تنظیم و تائید و حتی اجرای ان یک فرایند مردمی باشد وگرنه به عمیق ترشدن فقر و کاهش سطح درامد و رفاه جامعه منتهی می شود .
برای ان که نشان دهیم که بودجه سال ۱۴۰۳ چگونه است یک مثال ساده می زنیم که با کارمندان دولت و کارگران که قشر وسیع جامعه اند ملموس تر باشد .
هرچند در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ حقوق کارمندان و احتمالا کارگران ۱۸ ٪ افزایش یافته است اما در ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق ها باید به اندازه تورم افزایش یابد که تا این جای کار این یک تخطی دولت و بودجه از قانون می باشد.

حالا برویم سراغ این مسئله که ایا حقوق ها واقعا ۱۸ ٪ افزایش می یابد یا انکه این هم شعاری هست مثل دیگر شعارها که در عمل خلاف آن اثبات شده است . باهم بررسی می کنیم .
براساس قانون بودجه و مانند سال ۱۴۰۲ مالیات حقوق ماهیانه تا ده میلیون تومان معافیت دارد که این نیز همان قانون سال قبل میباشد و البته اشتباه است و بر ضد منافع حقوق بگیران و به نفع دولت زیرا که همیشه رسم بران بوده است که هرساله متناسب تورم معافیت مالیاتی نیز افزایش یابد که امسال با وجود نمایندگان و مجلس انقلابی از این مزیت محروم شده ایم .
حقوق تا ۱۴ میلیون تومان هم مانند سال قبل ولی غیر منصافه نسبت به مازاد ۱۰ ٪ مالیات دارد .

حالا اگر کارمندی در سال ۱۴۰۲ حقوقی معادل ده میلیون تومان و در سال جدید ۱۸٪ افزایش داشته باشد حقوق او معادل ۱۱.۸۰۰.۰۰۰ تومان می شود که حالا به مازاد این رقم تا ده میلیون تومان ۱۰٪ مالیات متعلق یعنی بایستی ۱۸۰ هزار تومان مالیات همان روز اول ماه تقدیم دولت کند به بیانی دریافتی او ۱۱.۶۲۰.۰۰۰ تومان می شود لذا دریافتی او در سال جدید معادل ۱۶.۲٪ (شانزده و دو دهم درصد) افزایش یافته است نه ۱۸ ٪که در بودجه امده است .
اینجاست که دست نامرئی بودجه درجیب ضعیف ترین اقشار جامعه رفته است و با مشت پر به خزانه دولت برمی گردد .

تا یادم نرفته است خوب است یادی کنیم از کاسبان قدیم که پاکت کاغذی را وزن و از وزن کل کالای فروخته شده کم میکردند تا مبادا حلال و حرام مخلوط شود .
تا مبادا لقمه حرامی به خانواده دهند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =