تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 خرداد 1403 - 12:47
کد خبر : 167596

اولویت‌های عجیب وارداتی!

اولویت‌های عجیب وارداتی!

چند روز پیش سامانه جامع تجارت که این روزها برای سبک تجارت خارجی فعالان اقتصادی تعیین تکلیف می‌کند، اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که اولویت اول واردات کالا از سوی واحد‌های بازرگانی با ۷۵۰ کد تعرفه‌ای است که در تامین کالاهای مورد نیاز کشور از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛ فهرستی که بدون در نظر گرفتن

چند روز پیش سامانه جامع تجارت که این روزها برای سبک تجارت خارجی فعالان اقتصادی تعیین تکلیف می‌کند، اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که اولویت اول واردات کالا از سوی واحد‌های بازرگانی با ۷۵۰ کد تعرفه‌ای است که در تامین کالاهای مورد نیاز کشور از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛ فهرستی که بدون در نظر گرفتن شرایط کشور و مشورت با واحد‌های تولیدی و صاحبان صنایع بسته شده که موجب انتقاد شدید بخش خصوصی و تامین کنندگان مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای قرار گرفته است. خیلی‌ها این اقدام وزارت صمت را مورد انتقاد قرار دادند که بدون در نظر گرفتن نیاز واحد‌های تولیدی و به ویژه صنایع کوچک فهرست ۷۵۰ فقره کد تعرفه تهیه و به عنوان کد تعرفه‌های اولویت‌دار برای واردات منتشر شده است. با وجود حذف بسیاری از کد تعرفه‌های مواد اولیه و قطعات مورد نیاز واحد‌های تولیدی از این لیست که بیش از ۵۰ درصد از نیازهای واقعی واحد‌های تولیدی و صاحبان صنایع به شمار می‌رود، اقلامی به عنوان کالاهای اولویت‌دار واردات به چشم می‌خورد که نه تنها دارای اولویت نیستند، بلکه عجیب و غریب هم هست. «مانکن خیاطی، لاستیک فرغون، صندلی ماساژ، شلوار موتور سواری، دستگاه موزدایی» و مواردی از این دست، جزو اولویت اول واردات شده‌اند. مشخص نیست، این لیست را چه کسانی و با چه هدفی تهیه کرده‌اند.

اولویت‌های عجیب و غریب وارداتی

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   اخیراً سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که بر اساس مصوبات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفاً برای واحدهای تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و این برنامه به تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد، امکان پذیر خواهد بود.

بر این اساس امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون گذشته برقرار است، اما اولویت اول با ۷۵۰ کد تعرفه‌ای است که در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در اصل به نظر می‌رسد مسوولان متولی این حوزه بر این عقیده هستند که ثبت سفارش‌ها برای مدیریت منابع و مصارف ارزی باید کنترل شود تا به این وسیله از افزایش قیمت ارز جلوگیری شود؛ اما این تصمیم انتقاداتی به دنبال داشت.

اما کالاهای اولویت‌دار یا به به‌عبارتی فهرست عجیب وزارت صمت، شامل چه کالاهایی می‌شود؟ «لاستیک در رینگ‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵، دستکش و شلوار دارای محافظ مخصوص موتورسواران، انواع کاغذ، اکریلیک، ویسکوز، لنگر کشتی، چنگک کشتی و اجزا و قطعات آنها، از چدن، آهن یا از فولاد، سنجاق قفلی و سایر سنجاق‌ها، تیغ اصلاح، موتورها هوایی، تنورهای نانوایی یا بیسکوئیت پزی، آسانسور، پلکان‌های متحرک و راهروهای متحرک، اتو پرس، سوزن چرخ خیاطی، وسایل آتش نشانی، دوربین عکاسی، میکروسکوپ، آلات و تجهیزات ناوبری هواپیما، دسته بازی، توپ رنگی پینت بال، چوب ماهیگیری، دستگاه آرایش مو، وافل و ویفر، تخته برف سواری، کلاسور، توپ تنیس روی میز، صندلی ماساژ، چوب هاکی، توپ پردار بدمینتون، تفریحات پارک آبی، توپ اسکواش، مدل‌های آناتومی بدن انسان، انواع قلم و اسکی» از جمله کالاهای اولویت‌دار واردات صمت انتخاب شده که باعث شوک به فعالان اقتصادی شده است.

در همین راستا، محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات در نامه‌ای به معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به «اعمال محدودیت‌های جدید و غیرقابل اجرا در ثبت سفارش واردات از یک سو و صدور اطلاعیه سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه جاری از سوی دیگر» گفته که وضع اینگونه سیاست‌های دوگانه از سوی دستگاه‌های دولتی، عملاً فرصت رفع تعهد ارزی را از صادرکنندگان سلب کرده و منجر به بروز مشکلات و چالش‌هایی در حوزه ایفای تعهدات ارزی صادراتی و به تبع آن، تعلیق کارت‌های بازرگانی و توقف صادرات خواهد شد.

او پیشنهاد کرده که حداقل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت رفع تعهد ارزی، امکان استفاده از روش «واردات در مقابل صادرات خود» و همچنین «رفع تعهد ارزی با واردات طلا» را مجدد فعال کرده و اجازه ایفای تعهدات ارزی از این روش را به صادرکنندگان اعطا کند.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات، عدم هماهنگی بین دستورالعمل‌ها و فراهم نبودن امکان اجرای آنها، منجر به توقف ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان به خصوص از سوی واحدهای کوچک و متوسط که بیشترین سطح اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، خواهد شد و در نهایت توقف تولید، آن هم در سال جهش تولید با مشارکت مردمی را در پی خواهد داشت.

جزئیات واردات ۲۰ قلم کالاهای اساسی

اما ببینیم ایران در دومامه سال جاری چه کالاهایی بیشتر وارد کرده است؟ گمرک ایران جزئیات واردات ۲۰ قلم کالاهای اساسی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار را در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

داده‌های گمرک نشان می‌دهد در دو ماهه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۲۲ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ وزن ۲۶ درصد و از حیث ارزش ۱۷ افزایش نشان می‌دهد.

بررسی داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد بیشترین افزایش در ارزشی در بین واردات کالاهای اساسی در این مدت مربوط به واردات «گوشت قرمز سبک گرم»، «کنجاله سویا» و «شکر»، «گوشت سرد سنگین» و «کود شیمایی» و بیشترین کاهش در ارزش مربوط به «گندم»، «جو»، «روغن‌های خوراکی»، «برنج» و «انواع بذر» اختصاص داشته است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت واردات «گوشت قرمز سبک گرم» نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش دلاری رشدی ۹,۴ برابری داشته و به لحاظ وزن هم واردات این کالای اساسی نزدیک به ۱۰ برابر افزایش داشته و به ۱۲ هزار و ۸۳۹ تن رسیده است. کمبود و افزایش قیمت گوشت در بازار را شاید بتوان دلیل افزایش واردات آن در بازه زمانی مورد بررسی دانست، سال گذشته و با افزایش قیمت گوشت دولت واردات گوشت تنظیم بازاری را در دستور کار قرار داد.

«کنجاله سویا» دومین کالای اساسی که در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین رشد به لحاظ ارزش و حجم داشته است. داده‌های گمرک نشان می‌دهد واردات این نهاده در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ دلاری ۷,۵ برابر شده و از حیث وزن ۸.۸ برابر رشد پیدا کرده است. حجم واردات «کنجاله سویا» در دوماه نخست سال جاری به حدود ۳۴۴ هزار تن به ارزش حدود ۳۲۶ میلیون دلار رسید.

واردات «شکر خام» هم دربازه زمانی مورد بررسی رشد ارزشی و حجمی را ثبت کرده است. داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد، شکر وارداتی در این مدت به لحاظ ارزشی رشدی ۶,۹ برابری داشته و به لحاظ وزن هم واردات این کالای اساسی ۵.۳ برابر شده است. با این شرایط می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی ۱۸۲ هزار تن شکر خام به ارزش کمی بیش از ۱۲۲ میلیون دلار وارد کشور شده است.

«گوشت قرمز سرد سنگین» چهارمین کالای اساسی که در مدت زمان مورد بررسی رشد ارزشی و وزنی در واردات داشته است، بررسی‌ها نشان می‌دهد واردات گوشت قرمز سرد سنگین نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۲,۹ برابری به لحاظ وزن و ارزش دلاری داشته است.

بررسی داده‌های اعلام شده همچنین نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال واردات «کود شیمایی» نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته به لحاظ ارزش حدود ۲,۶ برابر شده و به لحاظ وزن هم رشدی ۳.۷ برابری داشته است. در مدت زمان مورد بررسی ۶۹ هزار تن کود شیمایی به ارزش ۷۰ میلیون دلار وارد کشور شده است. از سوی دیگر با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی به لحاظ ارزشی واردات «گندم»، «جو»، «برنج»، «روغن خوراکی نیمه جامد و مایع خام» و «انواع بذر» به لحاظ وزنی و ارزشی بیشترین کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + 18 =