تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 - 11:27
کد خبر : 168733

اروپا متهم اول و آخر برجام است

اروپا متهم اول و آخر برجام است

اقتصاددان :سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران، اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای و برجام، متهم اول و آخر هستند. ناصر کنعانی که دیروز در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی پاسخ می‌داد، در واکنش به

اقتصاددان :سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران، اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای و برجام، متهم اول و آخر هستند.
ناصر کنعانی که دیروز در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران رسانه‌های ایرانی و بین‌المللی پاسخ می‌داد، در واکنش به پرسشی درباره قطعنامه اخیر کشورهای غربی در شورای حکام علیه ایران گفت: «طرف‌هایی که باید پیام این اظهارات و مواضع را می‌گرفتند، آن را دریافت کرده‌اند.» او همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره عملکرد کشورهای غربی در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران درباره موضوع هسته‌ای ایران، اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران و همچنین برجام، متهم اول و آخر هستند. این اقدام از منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. به جای اتهام‌زنی علیه ایران، متوجه مسوولیت‌های خود درباره وضع جاری باشند و به مسوولیت‌های خود عمل کنند.»‌
او گفت: «ایران به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند است. درباره فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب آژانس، پادمان و ان‌پی‌تی عمل می‌کند و به اجرای توافقات با آژانس پاییند است. فشارهای سیاسی برخی طرف‌های غربی در مقطع زمانی اخیر باعث منحرف‌ کردن آژانس از کارکرد و فعالیت حرفه‌ای خود شده و متاسفانه فعالیت‌های حرفه‌ای آژانس تحت تاثیر رویکردهای سیاسی طرف‌های غربی قرار گرفته است. این رویکردها سازنده نیست.»
کنعانی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی‌بر اینکه برخی معتقدند هدف برخی کشورهای غربی در مورد افزایش فشار ایران زمینه‌سازی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه تهران است، گفت: «نیت‌خوانی نخواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات و تکالیف خود عمل کرده و می‌کند. جمهوری اسلامی ایران به رفتارهای سازنده، واکنش مناسب نشان می‌دهد و در مقابل رفتارهای غیر‌سازنده از حقوق مسلم و قانونی خود استفاده خواهد کرد.»سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت:‌ »گفت‌گوهای مذاکرات رفع تحریم و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به تعهدات‌شان در چارچوب برجام ، سازوکار مشخصی دارد. ایران طرف مدعی و مطالبه‌گر است و در این زمینه کسی که باید پاسخگو باشد، طرف غربی است.»‌
او یادآور شد: «آنچه مانع احیای توافق برجام شد، عدم واقع‌بینی و محاسبات اشتباه از سوی طرف‌های مقابل بوده است. آنان سعی داشتند ایران را وارد دام «بازی تقصیر»کنند اما ایران هیچ‌گاه وارد چنین بازی‌ای نشده و بر مواضع خودش تاکید کرده است.»سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت روابط ایران و مصر گفت: «روند گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان ایران و مصر تا پیش از شهادت وزیر امور خارجه متناسب با توافق روسای جمهور دو کشور ادامه داشت و بعد از شهادت آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگوها بین سرپرست وزارت خارجه ایران و وزیر خارجه مصر ادامه پیدا کرده و اراده دوطرف پیشبرد نقشه راهی است که روسای‌‌جمهور دوکشور در ارتباط با پیشبرد روابط و گسترش آن تدوین کرده‌اند.»
ناصر کنعانی همچنین به بیانیه پایانی یکصد‌وشصتمین نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد و با اشاره ادعای «مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی مشترک میان عربستان و کویت از جمله میدان گازی آرش (الدره) را به ‌طور کامل، تنها برای این دوکشور» در بخشی از این بیانیه، تاکید کرد که این مفاد «غیرسازنده» و «بی‌حاصل» بود.
او همچنین بند مربوط به جزایر ایرانی خلیج فارس را مردود دانست و تاکید کرد که جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است. سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ »جمهوری اسلامی هرگونه ادعایی درخصوص جزایر سه‌گانه یادشده را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.» سخنگوی وزارت خارجه همچنین درج ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس را مردود دانست و گفت:«صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یکجانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.» او با تاکید بر «بی‌حاصل» بودن این رویکرد، گفت: « تنها راهکار منطقی و نتیجه‌بخش، بازگشت به میز مذاکرات فنی و حقوقی و گفت‌وگوی دوجانبه به منظور دستیابی به توافقی پایدار براساس حسن همجواری و احترام به منافع مشترک است.»
کنعانی ضمن تاکید بر ‌حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس سوابق مذاکرات فیمابین‌ اضافه کرد: «به مقامات کویتی توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی‌حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.»
او گفت: «جمهوری اسلامی براساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارهای سازنده در زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − پنج =