تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 21:52
کد خبر : 165584

آسیب شناسی شبکه های مجازی برای کودکان

آسیب شناسی شبکه های مجازی برای کودکان

صفی الله ملکی-دکترای جامعه شناسی و  عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی دوران کودکی به دو دوره اول از ۲ تا ۶ سالگی و دوره دوم از ۶ تا ۱۲ سالگی محسوب می‌شود براساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) دوران کودکی تا جوانی به سه دوره

صفی الله ملکی-دکترای جامعه شناسی و  عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی دوران کودکی به دو دوره اول از ۲ تا ۶ سالگی و دوره دوم از ۶ تا ۱۲ سالگی محسوب می‌شود براساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) دوران کودکی تا جوانی به سه دوره (( سید و آقا ))، ((عبد و بندگی )) و ((مشاور و مشورت )) تقسیم می شود(( الولد سید سبع السنین عبد سبع السنین و وزیر سبع السنین ))که ۷ سال اول دوره آقایی و مثل گل بودن ۷ سال دوم ۷ تا ۱۴ سالگی نیاز مبرم به تربیت و ۷ سال سوم ۱۴ تا ۲۱سالگی دوره مشورت و مشاوره می باشد از نظر فرید روان شناس معروف شخصیت انسان در ۷ سال اول زندگی تکوین می یابد
در دنیای امروز شبکه های مجازی لازمه زندگی و ضامن بقای سازمان ها و ارگان هاست و همانند تیغ دو لبه می باشد دارای معایب و مزایا بوده که باید تهدید ها را تبدیل به فرصت نمود.
مزایا و محاسن شبکه های مجازی:
۱.رونق و توسعه کسب و کار
۲.آموزش‌ و یادگیری
۳.تفریح و سرگرمی
۴.خلاقیت و نوآوری
۵.اعتماد به نفس
۶.تسریع تسهیل در اخبار
۷.اگاه بخشی و اطلاع رسانی

آسیب های شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی دارای دو جنبه مثبت و منفی و تهدید بوده است که اهم آنها به چهار مقوله و مولفه های زیر تقسیم می گردد:
۱.بعد فرهنگی:از دست دادن هویت-ارزش ها و خود باختگی فرهنگی و تاریخی
۲.بعد اجتماعی:فردگرایی،انزوا طلبی،نابسامانی اجتماعی مثل طلاق و از بین رفتن تعاملات اجتماعی و….
۳.بعد روانشناختی:
استرس،اضطراب،افسردگی و اختلالات‌ شخصیتی و جنسیتی و….
۴.بعد جسمانی:سردرد-کم بینایی(ضعف چشم)،کمر درد و…
آسیب های شبکه های مجازی به عنوان یک تهدید بایدبه برنامه ریزی و مدیریت و صورت بگیرد.

راهکار ها:

۱.اموزش خانواده از طریق صدا و سیما،آموزش و پرورش-مشاورین راهنمایی و تربیتی
۲.یاد دهی سواد رسانه ای که کودکان بتوانند قدرت تشخیص و تمییز از خوب و بد را داشته باشد.
۳.تولید محتوا:باز تولید و باز آفرینی فیلم ها و مطالب و بازی های آنلاین به تناسب فرهنگ ایرانی و اسلامی
۴.توسعه مراکز فرهنگی و تفریحی با کمک ارگانها و سازمان های مربوطه
۵.خود آگاهی و خود کنترلی: با توجه به حس کنجکاوی کودکان باید زمینه های خود آگاهی و مراقبت های لازم به صورت خود محوری باشد
۶.مدیریت و نظارت:مدیریت زمان استفاده و محتوای آن با نظارت غیر مستقیم نسبت به کودکان صورت بگیرد.
۷.هرگونه الزام و اجبار برای استفاده از شبکه های مجازی که جهانی و بروز می باشد باید از طرف والدین و مسئولین تعلیم و تربیت و فرهنگی خودداری شود.
بلکه از طریق آموزش ،مشاوره و یاددهی سواد رسانه‌ای صورت بگیرد که تاثیر گذارتر خواهد بود

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + پنج =