تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 9:52
کد خبر : 145597

آربیتراژ و ماهیت ناقص بازارهای رقابتی جهانی

آربیتراژ و ماهیت ناقص بازارهای رقابتی جهانی

  علی سوخته سرایی، کارشناس مسائل اقتصادی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : آربیتراژ به خرید و فروش ثانویه یک نوع دارایی در بازارهای مختلف اشاره دارد تا با تنوع قیمتی موجود در بازار، از تفاوت قیمت استفاده گردد.هر بازاری قیمت متفاوتی را برای دارایی‌های مشابه ارائه می کند، که آن را برای سرمایه‌گذار

 

علی سوخته سرایی، کارشناس مسائل اقتصادی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

آربیتراژ به خرید و فروش ثانویه یک نوع دارایی در بازارهای مختلف اشاره دارد تا با تنوع قیمتی موجود در بازار، از تفاوت قیمت استفاده گردد.هر بازاری قیمت متفاوتی را برای دارایی‌های مشابه ارائه می کند، که آن را برای سرمایه‌گذار یا شرکت جذاب‌تر می‌کند. ماهیت ناقص رقابتی بازارها دلیل اصلی وجود آربیتراژ است. در یک رقابت کامل، همه تولیدکنندگان باید با قیمت ثابت عرضه کنند.

آربیتراژ یک نیروی ضروری در بازار است، خرید دارایی در یک بازار و فروش فوری آنها در بازار دیگر به قیمت بالاتر است و زمانی وجود دارد که کارایی بازار متفاوتی وجود داشته باشد و خطای حاشیه معمولاً کوچک است. با این حال، با ظهور تکنولوژی، معامله گران در بازارهای مختلف می توانند بدانند که هر بازار چه چیزی را برای یک محصول خاص ارائه می دهد. به این ترتیب استفاده از آربیتراژ سخت تر می شود. با این حال، از آنجایی که این قیمت‌ها به طور مکرر بررسی نمی‌شوند، سرمایه‌گذاران همچنان شانس خرید و فروش با سود را دارند، مشروط بر اینکه این کار بلافاصله، احتمالاً در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه انجام شود.

آربیتراژ را می توان با استفاده از مثال زیر به صورت مختصر توضیح داد. اجازه دهید فرض کنیم که یک سهام خاص CSX با قیمت ۱۰٫۲۰ دلار در بورس نیویورک معامله می شود در حالی که همزمان با ۱۰٫۰۰ دلار در نزدک معامله می شود. اکنون، معامله‌گری که این شکاف را کشف می‌کند، با خرید سهام CSX از نزدک به قیمت ۱۰ دلار، و فروش فوری آن‌ها به قیمت ۱۰٫۲۰ دلار در بازار نیویورک، از آن استفاده می‌کند و در نتیجه سودی معادل ۰٫۲۰ دلار برای هر سهام برای او به همراه دارد. این احتمالاً تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازارهای بورس قیمت خود را برای دیدار با سایرین تنظیم کنند، یا تا زمانی که نزدک موجودی CSX خود را تمام کند.

در تجزیه و تحلیل یک آربیتراژ پیچیده، به آربیتراژ مثلثی نگاه خواهیم کرد. اگرچه پیچیده‌ترین نوع آربیتراژ نیست، اما بسیار پیچیده‌تر از ساده‌ای است که در بالا ذکر شد. در یک آربیتراژ مثلثی، یک فرد ممکن است انتخاب کند که واحد پول خود را در یک بانک به ارز دیگری تبدیل کند. پس از آن، او ارز جدید را به بانک دوم منتقل می کند و آن را به ارز دیگری تبدیل می کند. سپس، او با ارز جدید به بانک سوم می رود و آن را با سود به واحد پول اول تغییر می دهد. اگر از همان بانک استفاده شود، اطلاعات افراد را در اختیار خواهد داشت و نرخ ارز خود را تنظیم می کند تا مطمئن شود که فرد با چیزی که آورده است به خانه می رود. بنابراین، این شخص بهترین کار را برای تبدیل یک ارز به ارز دیگر به بانک دیگری می‌داند. با فرض اینکه فرد از ۵ میلیون دلار شروع می کند. او به سه بانک A، B و C مراجعه می کند که همگی دارای نرخ ارز زیر هستند

بانک A: USD به EUR = 0. 894

بانک B: یورو به KWD = 0.34

بانک C: KWD به USD = 3.3

با استفاده از نرخ های بالا، ابتدا ۵ میلیون دلار را با ۰٫۸۹۴ به یورو تبدیل می کنید، بنابراین به شما ۴،۴۷۰،۰۰۰ یورو می دهد. اکنون، آن مبلغ را به بانک B ببرید و آن را با ۰٫۳۴ دینار برای یک یورو به دینار کویت تبدیل کنید. این به شما ۱,۵۱۹,۸۰۰ KWD می دهد. در مرحله بعد، به بانک C مراجعه کرده و KWD را با ۳٫۳ دلار در هر دینار به USD تبدیل کنید. این به شما ۵,۰۱۵,۳۴۰ USD می دهد. در این صورت، ۱۵۳۴۰ دلار اضافی به آربیتراژ بدون ریسک شما تبدیل می شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + شانزده =