تاریخ انتشار : یکشنبه 2 بهمن 1401 - 20:25
کد خبر : 112825

گران ترین NFTها چقدر قیمت دارند؟

گران ترین NFTها چقدر قیمت دارند؟

توکن‌های غیرمثلی (NFT) دارایی‌های رمزنگاری منحصربه‌فردی هستند که عموماً برای نمایش هنر رمزنگاری و کلکسیون‌های دیجیتال استفاده می‌شوند. ظهور NFTها باعث کمیاب شدن آثار دیجیتال شد و ارزش زیادی برای سازندگان و سرمایه گذاران ایجاد کرد. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به برخی از گران‌ترین NFT‌های فروخته شده تا به امروز، مانند Beeple’s Everydays:

توکن‌های غیرمثلی (NFT) دارایی‌های رمزنگاری منحصربه‌فردی هستند که عموماً برای نمایش هنر رمزنگاری و کلکسیون‌های دیجیتال استفاده می‌شوند.

ظهور NFTها باعث کمیاب شدن آثار دیجیتال شد و ارزش زیادی برای سازندگان و سرمایه گذاران ایجاد کرد. در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به برخی از گران‌ترین NFT‌های فروخته شده تا به امروز، مانند Beeple’s Everydays: The First 5000 Days (69.3 میلیون دلار) و دسته‌ای از کریپتوپانک‌ها که با قیمت‌های شگفت انگیزی به‌فروش رسیده‌اند.

مقدمه

NFT ها در سال ۲۰۲۱ با رشد تصاعدی روبرو شدند و ده ها هزار سرمایه گذار برای جمع آوری هنرهای دیجیتال به اشکال مختلف هجوم آوردند. برخی از فروش های NFT قیمت های باورنکردنی را ایجاد کردند.

NFT چیست؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون  ،    توکن غیر قابل تعویض (NFT) توکنی است که روی یک بلاک چین برای نشان دادن یک دارایی منحصر به فرد صادر می شود که می تواند یک سند، اثر هنری، موسیقی یا حتی یک ملک باشد. یک NFT قابل تعویض نیست زیرا هر یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد با یک شناسه منحصر به فرد است. حتی اگر دو NFT بسیار شبیه به هم باشند، قابل تعویض نیستند. بنابراین در حالی که یک بیت کوین برابر و قابل معامله با بیت کوین دیگر است، یک NFT اینطور نیست. به همین دلیل است که از فناوری NFT برای ایجاد اثبات اصالت و مالکیت بر روی بلاک چین استفاده می شود. NFTها می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی کامل مانند آیتم‌های بازی برای کسب درآمد و سرزمین متاورس یا نسخه‌های توکن‌شده دارایی‌های دنیای واقعی باشند.

چه چیزی به NFTها ارزش می دهد؟

ارزش یک NFT با عرضه و تقاضا در بازار تعریف می شود. زمانی که NFT به عنوان نمایشی از دارایی فیزیکی ایجاد می شود، معمولاً ارزیابی آن آسان تر است. اما بیشتر NFT ها فقط روی بلاک چین و در دنیای دیجیتال وجود دارند.

هر مجموعه NFT منبع متفاوتی دارد و هر واحد NFT می تواند ارزش متفاوتی داشته باشد. اما چندین عامل دیگر وجود دارد که می تواند تعیین کند که NFT چقدر ارزش دارد. به عنوان مثال، سری های محدود NFT با موارد استفاده خاص، ارزش بیشتری دارند. همچنین تیم موسس، با هنرمندان و جامعه آن می‌توانند بر تقاضای NFT تأثیر بگذارند.

به عبارت دیگر، ارزش یک NFT می‌تواند به خلق آن، ارزش آن در بازی‌های بلاک چینی (بازی برای کسب درآمد) یا صرفاً احساسات جامعه و بازار مرتبط باشد. موارد زیادی از پروژه های موفق NFT وجود دارد، اما موارد بیشتری نیز وجود دارد که شکست خورده اند. قبل از معامله یا سرمایه گذاری در NFT ها مطمئن شوید که تحقیقات کاملی را انجام دهید و از پولی که نمی توانید از دست بدهید استفاده نکنید.

گران ترین NFTها یی که تا به حال فروخته شده است

بیایید به برخی از گران‌ترین NFT‌ها فروخته شده نگاهی بیندازیم. قیمت‌های ذکر شده در زیر بر اساس زمان فروش است.

۱-Everydays: The First 5000 Days – ۶۹.۳ میلیون دلار

Everydays: The First 5000 Days یک اثر هنری دیجیتالی توسط مایک وینکلمن، طراح گرافیک آمریکایی، معروف به بیپل است. این NFT در فوریه ۲۰۲۱ به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخته شد که توسط متاکوان سرمایه گذار NFT از طریق حراجی در کریستیز خریداری شد.

این NFT مجموعه‌ای از ۵۰۰۰ اثر هنری قبلی بیپل است. از سال ۲۰۰۷، بیپل شروع به آپلود یک تصویر جدید در فید اینستاگرام خود به مدت ۱۳ سال کرد. آثار هنری “روزمره” او اغلب مناظر پساآخرالزمانی را نشان می‌دهد و معمولاً با اخبار فعلی یا فرهنگ پاپ ارتباط دارد. این مجموعه NFT را می توان نمایانگر پیشرفت بیپل به عنوان یک هنرمند دیجیتال در نظر گرفت.

۲- Clock – ۵۲.۷ میلیون دلار

این NFT یک تایمر پویا را نشان می دهد که تعداد روزهایی را که جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس در زندان گذرانده است، می شمارد. آسانژ درگیر یک پرونده بسیار بحث برانگیز است. او با استرداد از بریتانیا به آمریکا به اتهام جاسوسی متعدد و به ۱۷۵ سال زندان محکوم شده است.

این NFT توسط یک هنرمند دیجیتال به نام پاک و خود آسانژ برای حمایت از صورت‌حساب‌های قانونی او ساخته شد و در فوریه ۲۰۲۲ به ارزش ۱۶۹۵۳ اتریوم به AssangeDAO، یک سازمان غیرمتمرکز (DAO) که برای تامین مالی فروش NFT تاسیس شده است، حراج شد. AssangeDAO به غیر از اتریوم‌هایی که برای خرید Clock استفاده می کرد، هنوز ۱۷۴۲۲ اتریوم را که در ابتدا برای خرید NFT جمع آوری کرده بود، در اختیار دارد.

پاک و آسانژ نه تنها Clock را سرپرستی کردند، بلکه به هر کسی اجازه دادند NFT خود را ایجاد کنند. آنها می توانند پیام سانسور شده را با هر قیمتی که بخواهند یا به صورت رایگان توکن کنند. پیام به تصویری تبدیل می‌شود که کلمات را نشان می‌دهد، انگار که سانسور شده است. درآمد حاصل از این سری NFT به سازمان‌های طرفدار آزادی، آسانژ و پاک اختصاص می‌یابد.

۳- Human One – ۲۸.۹ میلیون دلار

یکی دیگر از NFT رکورد شکن بیپل، HUMAN ONE اولین اثر هنری فیزیکی است که او خلق کرده است. در نوامبر ۲۰۲۱ در حراج کریستی به قیمت ۲۸.۹ میلیون دلار به فروش رفت. HUMAN ONE یک مجسمه متحرک سه بعدی با ۴ صفحه دیجیتال است. این یک ویدیوی بی پایان از سفر یک فضانورد در مکان ها در زمان های مختلف روز را نمایش می دهد. آثار هنری ترکیبی، جاه طلبی های هنری بیپل را فراتر از قلمرو دیجیتال منعکس می کند.

۴- کریپتوپانک شماره ۵۸۲۲

به عنوان یکی از اولین پروژه‌های معروفNFT ، این کریپتوپانک‌های پیکسلی همچنان در فهرست گران‌ترین NFT‌ها فروخته شده قرار دارند. کریپتوپانک شماره ۵۸۲۲ به قیمت ۸۰۰۰ اتریوم در فوریه ۲۰۲۲ به مدیر عامل یک استارت آپ فناوری بلاک چین فروخته شد. این نسخه از کمیاب‌ترین نسخه بیگانه‌ها می‌آید و تنها ۹ مورد از آنها در کل مجموعه NFT وجود دارد. چیزی که آن را فوق العاده خاص می کند این است که همچنین یکی از ۳۳۳ باندانا است.

۵- کریپتوپانک ۷۵۲۳ – ۱۱.۷۵ میلیون دلار

ارزشمندترین NFT بعدی نیز از خانواده کریپتوپانک‌ها است. قبل از فروش کریپتوپانک ۵۸۲۲ و ۷۵۲۳ گران‌ترین کریپتوپانک فروخته شده بود. کریپتوپانک ۷۵۲۳ در ساتبیز به قیمت ۱۱.۷۵ میلیون دلار در طول همه‌گیری کووید در ژوئن ۲۰۲۱ به حراج گذاشته شد. این NFT نه تنها بخشی از نسخه بسیار کمیاب موجودات فضایی است، بلکه تنها موجود فضایی است که ماسک می‌پوشد، چیزی که خریدار در مورد این کریپتوپانک خاص دوست داشت.

۶- کریپتوپانک ۳۴۴۲ – ۱۰.۵ میلیون دلار

برخی افراد TPunks را نسخه ترون از کریپتوپانک‌ها با چهره های پیکسلی آشنا می دانند که نادر بودن و ویژگی های متفاوتی دارند. یکی از کمیاب‌ترین آنها این تی‌پانک شماره ۳۴۴۲ با چهره جوکر است. در آگوست ۲۰۲۱ به قیمت ۱۲۰ میلیون ترون به جاستین سان، مدیر عامل ترون فروخته شد. این گران‌ترین NFT بود که تا به حال در بلاک چین ترون فروخته شد. با این حال سان Tpunk را نگه نداشت. او بلافاصله پس از خرید آن را به APENFT اهدا کرد.

۷- کریپتوپانک ۴۱۵۶ – ۱۰.۲۶ میلیون دلار

بله، یکی دیگر از کریپتوپانک‌ها در میان گران ترین NFTها قرار دارد. کریپتوپانک ۴۱۵۶ یک میمون با باندانای آبی است. مالک قبلی آن شخصی با نام مستعار مشابه “Punk 4156” بود که NFT را با قیمت ۱.۲۵ میلیون دلار در فوریه ۲۰۲۱ خریداری کرد. با این حال، او NFT را به قیمت ۱۰.۲۶ میلیون دلار در دسامبر همان سال فروخت.

۸- کریپتوپانک ۵۵۷۷ – ۷.۷ میلیون دلار

در رتبه هشتم، کریپتوپانک دیگری شبیه به میمون قرار دارد، این بار با کلاه گاوچرانی. کریپتوپانک ۵۵۷۷ در فوریه ۲۰۲۲ به قیمت ۲۵۰۱ اتریوم فروخته شد. اگرچه تایید نشده است، بسیاری بر این باورند که خریدار رابرت لشنر، مدیر عامل کامپوند فایننس است که پس از خرید توییت “Yeehaw” را منتشر کرد.

۹- کریپتوپانک ۳۱۰۰ – ۷.۵۸ میلیون دلار

کریپتوپانک ۳۱۰۰ که در مارس ۲۰۲۱ به قیمت ۷.۵۸ میلیون دلار فروخته شد، همچنین یکی از ۹ پانک کمیاب بیگانه است و یک هدبند نیز دارد. از ماه می ۲۰۲۲، این پانک با قیمت ۳۵۰۰۰ اتریوم لیست شده است. اگر روزی فروخته شود، بزرگترین فروش NFT در تاریخ کریپتوپانک خواهد بود.

۱۰- کریپتوپانک ۷۸۰۴ – ۷.۵۷ میلیون دلار

کریپتوپانک ۷۸۰۴ ششمین کریپتوپانک در لیست ما است. این یک بیگانه پیپ سیگار با کلاه خنک و عینک آفتابی است. کریپتوپانک ۷۸۰۴ متعلق به مدیر عامل شرکت نرم افزار طراح Figma بود که با افتخار از آن به عنوان “مونالیزای دیجیتال” یاد کرد. این NFT در مارس ۲۰۲۱ به قیمت ۷.۵۷ میلیون دلار فروخته شد.

از کجا می توانم NFT بخرم؟

می توانید اولین NFT خود را در بازارهای مختلف NFT دریافت کنید. بسته به شبکه بلاک چین، برای خرید به یک کیف پول سازگار و ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده نیاز دارید. به عنوان مثال، قیمت‌های NFT در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) تقریباً همیشه به صورت بایننس کون یا BUSD هستند، در حالی که NFدر بلاک چین اتریوم معمولاً از اتر (ETH) استفاده می‌کنند. می توانید ارزهای دیجیتال مورد نیاز را در صرافی ارزینجا خریداری کرده و آنها را به کیف پولی انتقال دهید که می تواند به بازار NFTها متصل شود.

اگر به دنبال خرید NFTها در بازارهای دیگر هستید، کیف پول های افزونه مرورگر مانند کیف پول بایننس چین و متامسک گزینه های خوبی هستند. پس از انتقال وجوه خود از ارزینجا به کیف پول خود، آن را به بازار NFT وصل کنید تا شروع کنید. فراموش نکنید که URL مورد نظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در وب سایت رسمی هستید. اگر کیف پول خود را به وب سایت های جعلی یا مشکوک متصل کنید، ممکن است وجوه شما به سرقت برود.

جمع بندی

شکی نیست که محبوبیتNFTها در حال افزایش است و به طور مداوم در حال رشد هستند. در حالی که بیشتر NFTها به سادگی آثار هنری کلکسیونی هستند، ما تعداد فزاینده ای از NFT داریم که با استفاده از موارد مختلف ایجاد شده اند. همانطور که NFTها به بلوغ می‌رسند، می توانیم انتظار داشته باشیم که برنامه های کاربردی و پذیرش بیشتری نسبت به کلکسیون های دیجیتالی و احتمالاً حتی فروش بالاتری برای آن‌ها انتظار داشته باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....