تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1400 - 17:14
کد خبر : 61695

چینی ها از خرید اموال غیر منقول در ترکیه قهر کردند؟

چینی ها از خرید اموال غیر منقول در ترکیه قهر کردند؟

از دکتر سید جلال ابراهیمی مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه در گفتگوی اختصاصی با اقتصاددان گفت: چینی ها از خرید اموال غیر منقول در ترکیه قهر کردند دکتر سید جلال ابراهیمی رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت : یکی از امیدهای فروش ساختمان ها و بیلدینگ ها ( آسمانخراش

از دکتر سید جلال ابراهیمی
مدیر مرکز مطالعات و پژوهش ایران و ترکیه در گفتگوی اختصاصی با اقتصاددان گفت:
چینی ها از خرید اموال غیر منقول در ترکیه قهر کردند
دکتر سید جلال ابراهیمی رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه گفت : یکی از امیدهای فروش ساختمان ها و بیلدینگ ها ( آسمانخراش ها ، در زمین های قابل ساخت و اموال غیر منقول در ترکیه چینی ها بوده ) لیلا الهان کارشناس املاک نوشت که از سال ۲۰۲۰هر ماه بیش از ماه قبل چینی ها در ترکیه اموال غیر منقول خریداری میکردند و سرعت این خرید به حدی بود که در بین ۲۵ کشور خریدار املاک در ردیف سوم قرار گرفته بودند. این در حالیست که در ۷ ماه گذشته جمعا ۳۷۰ ملک خریداری کرده اند و در بین خریداران در ردیف ۱۹ از ۲۰ کشور خریدار ملک قرار گرفته اند. گفته میشود اگر روابط ترکیه و عربستان بهبود پیدا کند و دیپلماسی نرما پیدا کند عربستان بعد از ایران و عراق ردیف سوم را در ترکیه خواهد داشت. از سوی دیگر با روی کار امدن طالبان در افغانستان بازار مسکن ارزان قیمت برای افغان ها تاجر و ثروتمند فرصت های خوبی برای ترکیه به وجود می آورد چون افغان ها از لحاظ مذهب که همچنین سابقه تجارتی که در ۵ سال اخیر داشتند جاپای خوبی برای خود ایجاد کرده اند.
در سال های قبل آژانس های چینی املاک و مستغلات زیادی یکجا و به صورت کلان خریداری کرده و به تدریج به اتباع چینی و هموطن های خود میفروختندولی به لحاظ ممنوعیتی که از فروش املاک از یک خارجی به یک خارجی دیگر به وجود آمد چینی ها نتوانستند به جز اتباع چینی به کسان دیگر ملک و اموال غیر منقول خود را بفروشند و بدین جهت رغبت چینی ها به خرید کمتر شدچون فروش املاک خریداری شده برای آنها مشکل شد .
علت دیگر مسئله زبان و تفهیم و تفاهم در حین خرید و فروش بود و گفته میشود آژانس های چینی املاک ملک ۱۵۰ هزار دلاری برای خریدچینی ۲۵۰ هزار دلار محاسبه ولی در اصل سند ۱۵۰ هزار دلار به صاحب ملک میپرداختند در یک معامله علاوه بر کمیسیون فروش بیش از ۴۰ درصد سوء استفاده نمیشد.
دکتر ابراهیمی گفت: که این امر با سایر خریداران از ملت های دیگر زبان ندانند و یا وکیل حقوقی نداشته باشند اعمال میشود مثلا با صاحب ملک برای فروش ملک ۲۰۰ هزار دلاری به۲۲۰ هزار دلار توافق میکنند وبعد از فروش بیست هزار دلار از صاحب ملک دریافت میکنند.
دکتر ابراهیمی گفت:خریداران ایرانی میتوانند قبل از هر خرید با وکیل حقوقی مستقر در خانه اقتصاد و به طور رایگان مشاوره کنند و یا در حین معامله باید اصل سند را رویت و یا از مراکز اسناد ثبتی گواهی بگیرند و یا از کارشناس برای قیمت گزاری درخواست کنند که از طریق اتحادیه سازندگان املاک طبق ضوابط با اخذ کارمزد کارشناسی ارزشیابی ملکی صورت میگیرد.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....