تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آذر 1398 - 22:16
کد خبر : 3546

چالش واردات کود برای تولید داخل

چالش واردات کود برای تولید داخل

محسن سیروس نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهارداشت: در زمان حاضر با تخصیص ارز دولتی برای واردات کود، قیمت کود تولید شده در خارج از مرز‌های ایران یک سوم قیمت تمام شده تولیدات داخلی است و همین موضوع امکان رقابت محصولات داخلی با انواع وارداتی

محسن سیروس نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهارداشت: در زمان حاضر با تخصیص ارز دولتی برای واردات کود، قیمت کود تولید شده در خارج از مرز‌های ایران یک سوم قیمت تمام شده تولیدات داخلی است و همین موضوع امکان رقابت محصولات داخلی با انواع وارداتی را از بین برده است.

وی ادامه داد: تولیدکننده داخلی که قیمت تمام شده یک کیلو کود برایش حدود ۴ هزار و ۶۰۰ تومان می‌شود چگونه می‌تواند با انواع وارداتی این محصول که با هزار و ۷۰۰ تومان به بازار عرضه می‌شود رقابت کند.
سیروس تصریح کرد: به خاطر همین مشکلات بسیاری از تولیدکنندگان کود با مشکل مواجه شدند و حتی برخی از آن‌ها تولید خود را متوقف کرده اند.
وی گفت: اگر هدف حمایت از بخش کشاورزی است می‌توان اختلاف قیمت ارز دولتی و آزاد را در اختیار کشاورزان قرار داد تا خود کشاورز برای هزینه کرد این مبلغ تصمیم گیری کند و بتواند انواع نهاده‌های کشاورزی را ارزان‌تر خریداری کند.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی ادامه داد: اگر می‌خواهید از تولیدکننده داخلی حمایت کنید باید یارانه واردات برداشته شود تا شرایط رقابت آزاد میان تولیدکننده داخلی و واردات فراهم شود که اگر این مهم انجام پذیرد بدون هیچ شبهه‌ای باتوجه به ظرفیت‌های موجود مزیت قیمتی با تولید داخلی است.
سیروس ادامه داد: در زمان حاضر بیش از ۹۰ درصد نیاز کود کشور در داخل قابل تولید است که به خاطر وجود یارانه‌های وارداتی بخش اعظمی از این ظرفیت بدون استفاده مانده و حتی واحد‌هایی تعطیل شده اند.
وی اضافه کرد: ادامه این روند آسیب بسیار بزرگی به تولید کود در کشور وارد می‌کند و تولیدکنندگان داخلی کود به طور کامل از گردونه تولید خارج می‌شوند.
سیروس گفت: انتظار می‌رود تمهیدات لازم برای شکل گرفتن امکان رقابت تولیدات داخلی کود با انواع وارداتی هرچه سریع‌تر فراهم شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....