تاریخ انتشار : یکشنبه 22 خرداد 1401 - 20:45
کد خبر : 90806

هر آنچه که باید درباره عرضه اولیه تپسی بدانید

هر آنچه که باید درباره عرضه اولیه تپسی بدانید

 صحبت‌هایی از عرضه اولیه سهام استارت‌آپ‌هایی همچون تپسی، دیجی کالا، کافه بازار، فیلیمو و… نزدیک به دو سال است که به گوش می‌رسد و اکنون با انجام اقدامات لازم، شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس معروف به تپسی، در تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۰ به عنوان نخستین شرکت استارتاپی در بازار دوم فرابورس درج نماد شد تا شروعی

 صحبت‌هایی از عرضه اولیه سهام استارت‌آپ‌هایی همچون تپسی، دیجی کالا، کافه بازار، فیلیمو و… نزدیک به دو سال است که به گوش می‌رسد و اکنون با انجام اقدامات لازم، شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس معروف به تپسی، در تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۰ به عنوان نخستین شرکت استارتاپی در بازار دوم فرابورس درج نماد شد تا شروعی باشد بر حضور شرکت‌های استارتاپی در بورس تهران.

امروز اطلاعیه سازمان فرابورس برای عرضه سهام این شرکت منتشر شد. مقرر شده است که روز سه‌شنبه (۲۴ خرداد ۱۴۰۰)، ۵ درصد از سهام شرکت تپسی که معادل حدودا یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون سهم است به روش گشایش، عرضه شود. در این عرضه، حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهم در نظر گرفته شده و قیمت هر سهم نیز ۱۴۰۳ تومان خواهد بود.

چه کسانی اجازه شرکت در عرضه اولیه تپسی را دارند؟

نکته قابل توجه در این عرضه اولیه این موضوع است که سهام این شرکت تنها به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه خواهد شد و عموم مردم فعلا امکان خرید سهام تپسی را ندارند. در مرحله اول به روش گشایش، تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان خرید دارند و صرفا از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) صورت خواهد پذیرفت. این نکته نیز حائز اهمیت است که پس از عرضه اولیه و در مرحله دوم، نماد معاملاتی برای طی مراحل افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام متوقف خواهد شد. در اطلاعیه فرابورس ذکر شده است که ۵۰ درصد سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه‌گذاران واجد شرایط، تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، فرابورس در اطلاعیه دیگری نیز اعلام کرده است که معاملات ثانویه در نماد معاملاتی تپسی، صرفا توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای امکان پذیر خواهد بود. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذار حرفه‌ای طبق ضوابط سازمان دارای ۱۰ شرط است. برای مثال در خصوص اشخاص حقیقی، شخصی که مانده حساب یا ارزش ریالی پرتفوی وی طی ۶ ماه اخیر در انتهای هرماه مساوی یا بیشتر از ۵۰ میلیارد ریال باشد و یا در ۶ ماه اخیر ماهانه به میزان حداقل ۲۰ میلیارد ریال مجموع ارزش معاملات انجام شده در سمت خرید و فروش در بورس و فرابورس داشته باشد.

چشم‌انداز تپسی از زبان بنیان‌گذار

میلاد منشی‌پور عضو هیئت مدیره و بنیان‌گذار تپسی در نشست خبری این شرکت که در ۱۷ خرداد از وضعیت مالی و اقدامات در دست این شرکت خبر داد. وی بیان کرد که هدف از عرضه اولیه تپسی در بازار سرمایه، تامین منابع برای توسعه و رشد آنی شرکت است و این عرضه اولیه به سبک سلب حق تقدم خواهد بود که بلافاصله پس از عرضه انجام می‌پذیرد.

منشی‌پور درباره وضعیت درآمد شرکت بیان کرد که در سال ۱۴۰۰ جمع فروش شرکت ۲۶۶ میلیارد تومان بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۶۸۰ میلیارد تومان افزایش یابد. وی افزود که شرکت در حال حاضر بر روی سوپراپ و توسعه آن فعالیت می‌کند که می‌تواند باعث رشد و ترقی شرکت باشد.

وی در رابطه با وضعیت سودآوری و حاشیه سود این شرکت افزود: پیش‌بینی می‌شود که سود ۱۹ میلیارد تومانی شرکت در سال ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۴ به حدود ۵۱۰ میلیارد تومان خواهد رسید و حاشیه سود شرکت نیز با تکیه بر کاهش هزینه‌ها از ۱.۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به حوالی ۱۵ درصد در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....