تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 22:11
کد خبر : 59702

نقد گاندو توسط دیپلمات ارشد سابق

نقد گاندو توسط دیپلمات ارشد سابق

 روش جذب جاسوس در اسناد لاله جاسوسی آمریکا قدیری ابیانه گفت: این سریال عده‌ای را که دنبال ثروت‌های آنچنانی هستند، ترغیب می‌کند که بروند با انگلیسی‌ها همکاری بکنند شاید به همین خاطر است که سفیر انگلیس گفته از سریال گاندو خوشش آمده است. محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا  با

 روش جذب جاسوس در اسناد لاله جاسوسی آمریکا

قدیری ابیانه گفت: این سریال عده‌ای را که دنبال ثروت‌های آنچنانی هستند، ترغیب می‌کند که بروند با انگلیسی‌ها همکاری بکنند شاید به همین خاطر است که سفیر انگلیس گفته از سریال گاندو خوشش آمده است.
محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا  با اشاره به نقدهای از سریال گاندو گفت: باید توجه کرد که در این سریال موضوعات خیلی خوبی مطرح شده و سریالی پربیننده است، اما یک اشکال اساسی دارد چرا که در این سریال اینگونه القا می‌شود که هرکسی با سرویس‌های جاسوسی غرب همکاری بکند در ادامه هم وضع مالی‌اش چه در ایران و چه در خارج خوب می‌شود.

وی افزود: بنابراین اینگونه القا می‌شود که فرد جاسوس آنجا هم تحت حمایت و پشتیبانی غرب است که براحتی وضع مالی‌اش نیزخوب می شود، در حالی که اصلا اینگونه نیست و این نحوه بیان کردن موضوع در این سریال عده ای را که دنبال ثروت‌های آنچنانی هستند، نیز ترغیب می‌کند که بروند به عنوان مثال با انگلیسی‌ها همکاری بکنند. شاید به همین خاطر است که سفیر انگلیس گفته از سریال گاندو خوشش آمده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،   تحلیلگر سیاست خارجی تصریح کرد: البته آنها از رو هم نخواهند رفت و حتی اگر ناراحت هم بشوندباز هم می‌گویند که سریال خوبی است چرا که این موضوع برای آنها خودش یک تاکتیک است، ولی از یک جهاتی این سریال به نفع آنهاست آنهم برای جذب جاسوس، چرا که در این سریال وانمود شده هرکسی برای انگلیسی‌ها کار می‌کند تحت حمایت است هرچند که مامور آنها در افغانستان هرچه هم به آنها خدمت کرد اما وقتی دستگیر شد سعی کردند او را بکشند درحالی که جان نیروها هیچ ارزشی هم برایشان ندارد و تنها بحث منافع انگلیسی‌ها است و این نکته بسیارخوبی بود.

قدیری ابیانه افزود: اما از جنبه مالی نکته‌ای دارد که در اسناد لاله جاسوسی آمریکا (سیا) روش جذب جاسوس را تعلیم می‌داد، اینکه افرادی که قرار است به عنوان جاسوس جذب شوند دارای چه علاقه و در چه وضعیت مالی قرار دارند و اینکه مثلا بدهکارند و یا مشکلاتی دارند که توصیه شده که تلاش کنید از این راه ضعف وارد شوید و به آنها اینگونه القا کنید که در صورت همکاری مشکلات‌شان هم حل خواهد شد.

دیپلمات ارشد سابق اظهارکرد: یک توصیه دیگر هم وجود داشت که در اولین فرصت از همکاری آنها فیلم ، تصویر و اسنادی نیز گرفته که معلوم بشود که همکاری کرده‌اند و پل‌های پشت سرش را خراب شود که مجبور به ادامه همکاری بشوند که نکات خوبی هم در سریال گاندو در این خصوص وجود داشت.

وی ادامه داد: توصیه دیگر “سیا” این بود که اما مراقب باشید که مشکلاتشان هم حل نشود که اگر مشکلاتشان حل شود دیگر انگیزه‌ای برای همکاری با سازمان جاسوسی “سیا” نخواهند داشت، و این نکته مهمی است که همه باید بدانند که قرار نیست سازمان جاسوسی آمریکا مشکل مالی دیگران را حل کند، اوضاع افغانستان هم نشان داد که عده‌ای که برای آمریکایی‌ها کار می‌کردند هم هیچ ارزشی نداشتند.

تحلیلگر سیاست خارجی تصریح کرد: آمریکایی‌ها قبلا در ویتنام هم نشان دادند کسانی که می‌خواستند با آنها سوار بر هلیکوپتر شوند به پایین پرت می‌کردند که برایشان هیچ ارزشی هم نداشتند، اما نحوه جذب جاسوس اینگونه است که به فرد وعده می‌کنند که مثلا هرماه ۱۰ هزار دلار به شما می‌پردازیم و بعدا شخص جاسوس را که تخلیه اطلاعاتی کردند رهایش می‌کنند چرا که دیگر کاری نمی‌تواند بکند.

وی افزود: به عنوان مثال کار وزیر سابق علوم افغانستان در غرب این است که به درب خانه‌ها پیتزا می‌برد و یا حتی وزیر علوم ایران قبل از انقلاب در آن کشور نیز در یک نانوایی نان می‌فروشد و آنگونه نیست که آنجا حلوا حلوا کنند، بنابراین شیوه جذب جاسوس در نظام سلطه اینگونه است و امیدوارم در قسمت‌ها و فصل‌های بعدی سریال گاندو این اصلاحات و موارد نیز رعایت بشود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....