تاریخ انتشار : دوشنبه 14 مرداد 1398 - 7:54
کد خبر : 659

مشروطیّت گامی در راه مشارکت مردم در حکومت/۱

مشروطیّت گامی در راه مشارکت مردم در حکومت/۱

مشروطیّت گامی در راه مشارکت مردم در حکومت/۱   #شفیعی_مطهر   خدا آن ملّتی را سروری داد   که تقدیرش به دست خویش بنوشت   به آن ملّت سر و کاری ندارد   که دهقانش برای دیگری کِشت   مشارکت در معنی سنّتی آن عبارت است از پیوند دوسویه، سازنده و سودمند میان دو تن

مشروطیّت گامی در راه مشارکت مردم در حکومت/۱
 
#شفیعی_مطهر
 
خدا آن ملّتی را سروری داد
 
که تقدیرش به دست خویش بنوشت
 
به آن ملّت سر و کاری ندارد
 
که دهقانش برای دیگری کِشت
 
مشارکت در معنی سنّتی آن عبارت است از پیوند دوسویه، سازنده و سودمند میان دو تن یا بیشتر. در تعریفی که سازمان ملل ارائه داده این مفهوم دست می دهد که «دخالت و در گیر شدن مردم در فراگردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که بر سرنوشت آنان تاثیر می گذارد».
 
در این تعریف سه اندیشه مهم نهفته است:
 
در گیر شدن،یاری دادن و مسئولیت . یعنی افراد در این فراگرد به گونه ای فعال درگیر می شوند و چه بسا در این درگیری، به افراد و گروه های همسان در جهت و راستای هدفی که به آن معتقدند کمک و یاری می کنند و این یاری آن ها تؤام با مسئولیت است.
 
در جامعه ما به اشتباه تلقی می شود که این مفهوم ره آورد فرهنگ و تمدن مغرب زمین و محصول عصر روشنگری و جامعه سرمایه داری و دموکراسی غربی است ؛ در حالی که تاریخ و آموزه های دینی ما بر مشارکت مردم بر سرنوشت خود بارها و بارها تاکید داشته و دارد و صد البته این مفهوم با روح و بطن دین و مذهب ما نه تنها بیگانه نیست ،بلکه سازگار و قرین است.
 
در تاریخ اسلام می خوانیم که امام علی (ع) با و جود آن که از طرف خداوند به امامت رسیده بودند ، ولی به دلیل بیعتی که مردم با او به عنوان «خلیفه » نکرده بودند، بیست و پنج سال خار در چشم و استخوان در گلو ، سکوت کرد و به خاطر احترام به تصمیم مردم در سرنوشتشان تمام این سال ها نه تنها کار شکنی نکرد بلکه همواره در کنار مردم حتی به خلیفه منتخب مردم نیز به عنوان مشاور کمک می کرد. هم او بود که به خاطر مردم و بیعت شان بعد از ۲۵ سال بر مسند خلافت نشست .با وجود این که ۲۵ سال بود که از طرف خداوند به امامت رسیده بود .
 
ادامه دارد….
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر
 
https://t.me/amotahar
 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....