تاریخ انتشار : شنبه 3 آبان 1399 - 14:06
کد خبر : 22871

مزایای اقتصادی مشارکت زنان

مزایای اقتصادی مشارکت زنان

پژوهش‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد چگونه وجود زمین بازی نابرابر برای مردان و زنان هزینه‌های گزافی را بر اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند. مطالعات اولیه صندوق در زمینه تاثیر شکاف جنسیتی بر این پایه بود که زنان و مردان احتمالاً با توانایی‌های بالقوه یکسان به دنیا می‌آیند اما بی‌عدالتی در دسترسی به تحصیل، مراقبت‌های بهداشتی،

پژوهش‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد چگونه وجود زمین بازی نابرابر برای مردان و زنان هزینه‌های گزافی را بر اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند.

مطالعات اولیه صندوق در زمینه تاثیر شکاف جنسیتی بر این پایه بود که زنان و مردان احتمالاً با توانایی‌های بالقوه یکسان به دنیا می‌آیند اما بی‌عدالتی در دسترسی به تحصیل، مراقبت‌های بهداشتی، امور مالی و فناوری، حقوق قانونی و همچنین عوامل فرهنگی و اجتماعی مانع از آن می‌شود که زنان توانایی‌های بالقوه خود را بالفعل سازند.

به همین ترتیب، موانع پیش روی زنان باعث می‌شود کارفرمایان منبع کوچک‌تری از استعدادها را در اختیار داشته باشند. نتیجه نهایی این پدیده کاهش بهره‌وری و رشد اقتصادی کمتر خواهد بود.

برآورد می‌شود زیان ناشی از عدم توانمندسازی اقتصادی زنان در اقتصادهای پیشرفته ۱۰ درصد و در مناطق جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

پژوهش‌های تازه‌تر بیان می‌کنند که منافع حاصل از ورود زنان به نیروی کار از آنچه قبلاً برآورد شده بود فراتر می‌رود. دلیل این تغییر آن است که شاید زنان و مردان توانایی‌های بالقوه یکسانی داشته باشند اما مهارت‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند که از نظر اقتصادی ارزشمند هستند.

 

11 20 اقتصاددان نوشته

 

تفاوت‌های جنسیتی هنجارهای اجتماعی و تاثیر آنها بر تربیت فرزندان، تعاملات اجتماعی، ریسک‌پذیری و پاسخ به محرک‌ها را منعکس می‌سازند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند که زنان بیشتر از مردان از ریسک اجتناب می‌کنند، ترس بیشتری از شکست دارند و کمتر رقابتی هستند.

احتیاط بیشتر زنان مزایایی دارد: هیات‌مدیره‌ای که در آن توازن جنسیتی رعایت شده باشد عملکرد بنگاه را بهبود می‌بخشد. این امر بیشتر در تولیدات دارای فناوری بالا و خدمات دانش‌‌بر خود را نشان می‌دهد. همچنین، تنوع جنسیتی در هیات‌مدیره آژانس‌های نظارت بر بانک‌ها ثبات مالی بیشتری را ایجاد می‌کند.

به همین ترتیب، بانک‌هایی که سهم زنان در هیات‌مدیره آنها بالاست سپرهای سرمایه‌ای بهتر، وام‌های معوق کمتر و تاب‌آوری بیشتری در برابر استرس دارند: شاید به این دلیل که وجود زنان بیشتر در جایگاه‌های اجرایی تنوع و هم‌افزایی اندیشه‌ها را افزایش می‌دهد و فرآیند تصمیم‌گیری را بهتر می‌سازد..

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....