تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 12:38
کد خبر : 107654

لغو سفر مقامات آژانس به تهران

لغو سفر مقامات آژانس به تهران

ایران و آژانس همچنان با یکدیگر بر سر سه مکان ادعایی در حال چالش هستند. در حالی سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود طبق توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بنا شده هیاتی از آژانس به تهران سفر کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را با هم ادامه دهند، رئیس سازمان انرژی

ایران و آژانس همچنان با یکدیگر بر سر سه مکان ادعایی در حال چالش هستند. در حالی سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود طبق توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بنا شده هیاتی از آژانس به تهران سفر کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را با هم ادامه دهند، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته: «فعلا سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار نیست.» «محمد اسلامی» در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «این جریان معتاد به تحریم و اجرای این سیاست مندرس است و پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مطالب بسیار ناصوابی در آن قرار دارد که می‌دانند حقیقت ندارد، از نظر ایران مردود است.» او افزود: «مهم این است که جمهوری اسلامی برای پیشبرد برنامه توسعه هسته‌ای خود برنامه مصوب و اعلام‌شده و مدون دارد و در همین چارچوب فعالیت خود را انجام می‌دهد.»
اسلامی افزود: آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود این است که موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود و اگر حسن‌نیت می‌داشتند و قرار بود که مذاکرات را تداوم بخشند طبیعی بود که قطعنامه‌ای با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند.
وی گفت: «امیدوار هستیم که با توجه به حسن‌نیت و صداقتی که جمهوری اسلامی داشته و پاسخ‌های منطقی و مستدلی که به آنها ارائه داده، کارساز واقع شود و اجازه بدهند مسیر طبیعی و غیرسیاسی و روش حرفه‌ای باشد و ضوابط پادمان ملاک باشد تا بتوانند از آن نتیجه بگیرند.»
با این وجود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه توئیترش درباره مباحث مطرح شده در جلسه شورای حکام نوشت: آمادگی آژانس برای همکاری با ایران برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده را دوباره اعلام کردم. گروسی ادامه داد: «امیدوارم نشست فنی برنامه‌ریزی‌شده‌مان با ایران برگزار شود اما مایلم تاکید کنم که این نشست باید بر شفاف‌سازی موثر و حل‌وفصل این مسائل معطوف باشد.»
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،   این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل از دو دیپلمات غربی گزارش داد که «آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل ارائه کرده‌اند که از ایران به دلیل آنچه همکاری نکردن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوانده شده است، انتقاد می‌کند.» پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. این پیش‌نویس به دنبال گزارشی از سوی آژانس مطرح شده است که در آن گفته شده بود، در تحقیقات بلندمدت آژانس درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران، «هیچ پیشرفتی» حاصل نشده است. یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت، «این قطعنامه سه‌شنبه شب ارائه شده است» و دیپلمات دیگری نیز گفته او را تایید کرد.پیش‌نویس این قطعنامه که خبرگزاری فرانسه آن را رویت کرده است، تاکید می‌کند که «اقدام ایران به عمل کردن به تعهداتش ضرورت و فوریت دارد.»در همین حال مدیرکل آژانس، در نشست خبری خود با اشاره به موضوعات حل نشده باقی‌مانده ادعایی این نهاد گفت: «از ایران می‌خواهیم با ما همکاری کند. بارها گفته‌ام که این چیزها (موضوعات) کنار گذاشته نخواهد شد. وظیفه آنهاست که اطلاعاتی که نیاز داریم را در اختیار ما قرار دهند.» وی گفت: به دنبال یافتن راه‌ها و سازوکارهایی هستیم و ماه‌های زیادی است که در تلاشی ناموفق به دنبال انجام آن بوده‌ایم. اینکه آیا قطعنامه‌ها ممکن است تاثیری بر این داشته باشد یا نه، در اختیارات من نیست که بگویم. تاکنون خیلی موفق نبوده‌ایم. به رسیدگی به این موضوعات ادامه می‌دهیم و مستقیما با آنها به این موضوعات رسیدگی خواهیم کرد. نمی‌توانم بگویم قطعنامه چه تاثیری ممکن است داشته باشد. او در پاسخ به سوالی درباره نگرانی در خصوص میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران گفت: نمی‌گویم (برنامه هسته‌ای ایران) خارج از کنترل شده است، برنامه درجه‌ای از پیشرفت را دارد که البته محسوس است، این حتی همکاری ایران را مهم‌تر و مطرح‌تر می‌کند. اینها درجه بالایی از غنی‌سازی است، این را بارها گفته‌ام. البته اینها فعالیت‌هایی است که می‌تواند انجام بشود ولی وقتی انجامش می‌دهید باید در همکاری کامل با آژانس باشد. نه بی‌میلی یا محدود کردن دسترسی یا چیزهایی که شاهدش بوده‌ایم. بنابراین می‌گویم که این بخشی از یک الگوی عمومی است که مدت‌هاست ادامه داشته، پس امیدواریم بتوانیم در نهایت با آنها بنشینیم و به زودی زود با ایران گفت‌وگو کنیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی، بازیابی اطلاعات درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران را به دلیل قطع دوربین‌ها بسیار سخت خواند و مدعی شد: اگر یادتان باشد تابستان گذشته وقتی این اتفاق افتاد (دوربین‌های فراپادمانی قطع شد) گفتم این (موضوع) بسیار جدی خواهد بود. و متاسفم که باید بگویم درست می‌گفتم زیرا امیدوار بودیم که قطع دوربین‌ها موقتی خواهد بود و ما آنها را دوباره خواهیم داشت، اما اینطور نشد. بنابراین این مانع می‌شود که ما نمایی از آنچه مدت طولانی در جریان بوده را داشته باشیم؛ از فوریه ۲۰۲۱ که اطلاعات ثبت می‌شد و دوربین‌ها فعال بودند تا این تابستان که حتی دوربین‌ها نبودند. بنابراین فعالیت زیادی وجود دارد که درباره آن چیزی نمی‌دانیم.او در ادامه در خصوص موضوعات ادعایی باقیمانده گفت: به تلاش خود برای حل آنها ادامه خواهم داد و در این مورد تنها به یک راه‌حل سیاسی بر اساس کار فنی آژانس اعتقاد دارم. این چیزی است که نیاز داریم به آن دست یابیم.
گروسی در ادامه با این ادعا که پاسخ‌های قبلی ایران معتبر نبوده، در خصوص انتظاری که از پاسخ ایران دارد، گفت: اگر ببینیم که برخی از پاسخ‌های فنی به مسائل مورد نظر ما اشاره دارد، آن زمان خوشحال خواهم شد که آن را منعکس کنم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....