تاریخ انتشار : جمعه 8 آذر 1398 - 19:54
کد خبر : 3066

فارس من|سوداگران اراک را در جمع ۴ شهر گران کشور در حوزه مسکن قرار داده‌اند

فارس من|سوداگران اراک را در جمع ۴ شهر گران کشور در حوزه مسکن قرار داده‌اند

این روزها مسکن در سبد معیشت اقشار مختلف مردم یکی از پرهزینه‌ترین و گرانترین اقلام به شمار می‌رود و مردم ناچار هستند برای خرید و حتی اجاره مسکن مبلغ بالایی را پرداخت کنند. بر اساس اعلام آمارهای رسمی شهر اراک به عنوان یک کلان شهر جز چهار شهر گران کشور از نظر مسکن به شمار

این روزها مسکن در سبد معیشت اقشار مختلف مردم یکی از پرهزینه‌ترین و گرانترین اقلام به شمار می‌رود و مردم ناچار هستند برای خرید و حتی اجاره مسکن مبلغ بالایی را پرداخت کنند.

بر اساس اعلام آمارهای رسمی شهر اراک به عنوان یک کلان شهر جز چهار شهر گران کشور از نظر مسکن به شمار می‌رود و هزینه‌های خرید و اجاره مسکن طی یک سال اخیر از رشد چندین برابری در این شهر برخوردار بوده است.

به منظور بررسی وضعیت مسکن و دلایل گرانی مسکن با ابوالفضل حسن‌زاده کارشناس مسکن و املاک استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

عوامل موثر بر قیمت مسکن چیست؟

حسن‌زاده کارشناس مسکن استان مرکزی: درست است که در بازه طولانی مدت قیمت مسکن مانند تمام اقلام سبد خانوار که به علت تورم عمومی افزایش می‌یابد، رو به افزایش است، اما اگر از نزدیک و دقیق به این موضوع پرداخته شود، متوجه نوسانات و حتی کاهش قیمت آن می‌شویم.

عواملی چون نرخ سود بانکی، وام خرید مسکن، ساختار جمعیت کشور، حجم پول، قیمت نفت، قیمت مصالح ساختمانی، تورم انتظاری، تولید دوره قبل، قوانین مالیاتی با قدرت و شدت‌های مختلف بر قیمت مسکن تاثیرگذار است که در علم اقتصاد روش‌ها، مدل‌ها و معادلاتی برای پیش‌بینی این تاثیر در نظر گرفته شده که با وابستگی‌های مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار خواهد بود که از قوی‌ترین این عوامل می‌توان به قیمت ارز و تورم انتظاری اشاره کرد.

نقدینگی و تورم عمومی، دلار، درآمد، پس‌انداز خانوار، وام خرید، هزینه ساخت، قیمت بنزین و گازوئیل و مالیات املاک اثر غالب بر قیمت مسکن دارند، اما در مقابل مسائلی چون نرخ سود سپرده بانکی و عرضه زمین و مسکن دولتی موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود.

 به نظر شما عوارض مازاد تراکم چه نقشی در افزایش نرخ مسکن داشته است؟

حسن‌زاده: شهر اراک یکی از گران‌ترین شهرهای کشور در حوزه مسکن و املاک است، در پاسخ سوال قبلی به ارتباط مستقیم طرح‌های شهرداری و دولت بر روند افزایشی قیمت پی بردیم، این هزینه‌ها به صورت مستقیم بر قیمت تمام شده ساختمان تاثیر می‌گذارد پس می‌توان گفت یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت، عوارض و مالیات‌های ساختمان است.

 نقش سوداگران در رشد نامتعارف نرخ مسکن تا چه اندازه تاثیرگذار است؟

حسن‌زاده: تقاضای مسکن شامل تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای است که این سوداگری در دوره‌های رونق بازار مسکن پر رنگ خواهد بود اما در دوره‌های کوتاه مدت، زیرا که در نهایت این تقاضا به بازار مصرف کنندگان واقعی منتقل خواهد شد.

در شهری مانند شهر اراک سوداگران در دوره‌های رونق تاثیر به سزایی در روند افزایش قیمت داشته‌اند و شهر اراک بیشترین رشد قیمت را در سال‌های گذشته داشته و متاسفانه از این نظر رتبه اول در کشور را کسب کرده است.

 پیشنهاد شما در راستای کنترل نرخ مسکن چیست؟

حسن‌زاده: در موضوع کنترل نرخ مسکن عوامل بسیاری تاثیرگذار است که تعداد بسیاری از آنها فرا استانی و کشوری است، مانند تورم عمومی، نرخ ارز، درآمدهای نفتی، مالیات‌های ساخت و ساز و… که از عهده اشخاص و ارگان‌های کوچک خارج است.

کنترل قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمانی، کنترل افزایش عوارض، بیمه و مالیات، کاهش هزینه‌های اخذ پروانه و استفاده از کارشناس به منظور قیمت‌گذاری املاک و کاهش تأثیر سوداگران در بازار مسکن، افزایش عرضه ساختمان و کاهش نسبی آن بر اساس تقاضا از جمله راهکارهای موثر در کنترل قیمت مسکن است.

برآورد شما از وضعیت بازار و تقاضا برای ساخت مسکن در سال جاری چیست؟

حسن‌زاده: با توجه به بررسی روندهای اقتصادی و بررسی بازار مسکن، پیش بینی می‌شود اگر موضوع امنیتی یا موضوع‌های سیاسی خاصی رخ ندهد بازار به ثبات خود ادامه می‌دهد.

با توجه به بررسی روند اخذ پروانه در سال‌های گذشته، با شروع رکود اخذ پروانه رو به کاهش است و با آغاز رونق روند افزایش می‌یابد.

چرا اراک جز سومین شهر گران کشور است؟

حسن‌زاده: کمبود زمین برای ساخت و ساز، فرهنگ عمومی شهر و گرایش شدید مردم به سرمایه‌گذاری در مسکن، وجود سوداگران متعدد و کنترل بازار، عدم دسترسی خوب مردم به بازار طلا و ارز و افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن موجب شده اراک جز چهار شهر گران کشور محسوب شود.

این گفت‌وگو در راستای مطالبه مردمی ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «در اراک قیمت اجاره خانه بیداد می‌کند» تهیه شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....