تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1399 - 19:01
کد خبر : 7206

شلوغ ترین عرضه اولیه سال ۹۸/ پربازده ترین نماد و صنعت در سال گذشته/ پایین ترین p/e p/b و p/s در بین نمادها و صنایع

شلوغ ترین عرضه اولیه سال ۹۸/ پربازده ترین نماد و صنعت در سال گذشته/  پایین ترین p/e p/b و p/s در بین نمادها و صنایع

نماد معاملاتی ومشان و صنعت کاشی و سرامیک پربازده ترین صنعت و نماد سال ۹۸ بودند و تامین سرمایه بانک ملت(تملت) با بیش از یک میلیون و ۶۷۰ هزار مشارکت کننده شلوغترین عرضه اولیه سال گذشته بود. به گزارش نبض بورس، صنعت کاشی و سرامیک با ۸۲۳ درصد بازدهی بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود

نماد معاملاتی ومشان و صنعت کاشی و سرامیک پربازده ترین صنعت و نماد سال ۹۸ بودند و تامین سرمایه بانک ملت(تملت) با بیش از یک میلیون و ۶۷۰ هزار مشارکت کننده شلوغترین عرضه اولیه سال گذشته بود.

به گزارش نبض بورس، صنعت کاشی و سرامیک با ۸۲۳ درصد بازدهی بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کرد، پس از این صنعت، نمادهای زراعتی با ۷۹۱ درصد در رتبه دوم قرار داشتند و نمادهای وسایل ارتباطی با بازدهی ۷۴۵ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفتند.

کم بازده ترین صنعت سال ۹۸

کم بازده ترین صنایع بورسی طی سالی که گذشت به ترتیب اطلاعات و ارتباطات با ۸۷ درصد ، رایانه با ۱۳۲ درصد و کانه های فلزی با ۱۴۱ درصد بودند.

پربازده ترین نمادهای بورسی

در بین نمادهای بورسی سرمایه گذاری فنی و مهندسی مشانیر (ومشان) با ۴۷۲۵ درصد، رادیاتور ایران(ختور) با ۲۴۶۸ درصد، نوش مازنداران(غنوش) با ۲۴۳۳ درصدی بیشترین رشد قیمتی را داشتند و علی رغم نوسانات قیمتی طی روزهای معاملاتی سال ۹۸ و توقف بعضا چند ماهه ،بازدهی قابل توجه و دندانگیری را نصیب سهامداران خود کردند.

در مقابل، تولید سموم علف کش(شسم) با ۴۵ درصد، صنایع تولیدی اشتاد ایران‌ (تشتاد) با ۵۶ درصد و نساجی بروجرد( نبروج) با ۵۸ درصد کمترین سودآوری رابرای سهامداران خود به همراه داشتند.

پایین ترین P/E

پایین ترین p/e در بین نمادهای مختلف که از تقسیم قیمت برeps (سود هر سهم) به دست می آید و نشاندهنده نسبت قیمت به درآمد شرکت بوده و هر چه کمتر باشد، سهم ارزنده تر است، به نماد بانک سامان(سامان) با ۴.۹۹ درصد، سرمایه گذاری سبحان(وسبحان) با ۴.۱۸ درصد و بانک ملت(وبملت )با ۲.۹۹ درصد تعلق داشت.

پایین ترین p/e در صنایع مختلف به بانک ها و موسسات اعتباری با ۵.۲ درصد، فرآورده های نفتی با ۶.۲ درصد و تولید کود و ترکیبات نیتروژن با ۷.۳ درصد تعلق داشت.

پایین ترین p/b

پایین ترین p/b در بین نمادهای بورسی که حاصل تقسیم ارزش بازار یک سهم بر ارزش دفتری آن است و فاصله بین ارزش دفتری و قیمت بازاری سهم را مشخص می کند، به بانک صادرات(وبصادر)، بانک تجارت(وتجارت) و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها (وسکاب) تعلق داشت،

پایین ترین p/b در صنایع مختلف به بانک ها و موسسات اعتباری با ۱.۷ درصد، تولید فلزات گرانبها غیر آهن با ۳.۶ و لیزینگ ها با ۳.۶ تعلق داشت.

پایین ترین p/s

پایین ترین p/s در بین نمادهای بورسی که بیانگر نسبت قیمت بازار هر سهم به فروش آن شرکت بوده و هر چه پایین تر باشد، حکایت از پایین بوئدن قیمت سهم دارد به نماد بیمه آسیا(آسیا)، پالایش نفت اصفهان(شپنا) و نساجی بروجرد(نبروج) تعلق داشت. پایین ترین p/s در بین صنایع مختلف به صنایع فرآورده های نفتی، خودرو و بیمه را شاهد بودیم.

پایین ترین p/nav

پایین ترین p/nav که برای ارزیابی قیمت سهام شرکت های سرمایه گذاری استفاده می شود، به نماد سرمایه گذای ملی ایران(ونیکی)با ۰.۵۳ تعلق داشت، پس از آن سرمایه گذاری ساختمان ایران(وساخت) با ۰.۵۷ و گسترش نفت و گاز پارسیان(پارسان) با ۰.۵۹ پایین ترین p/nav را داشتند در حالی که متوسط این نسبت در بین شرکت های سرمایه گذاری حاضر در بازار ۶.۲ درصد بود.

و اما ضریب بتا

پایین ترین ضریب بتا که بیانگر آن است که اگر بازده پرتفوی بازار یک درصد تغییر کند، بازده سهم به چه میزان تغییر خواهد کرد، به نماد بتک با ۴.۳۱ -%، شسم با ۲.۳۵-% و کهرام با ۱.۰۷-% تعلق داشت. بالاترین ضریب بتا نیز به سایرا با ۳.۹ درصد، معیار با ۲.۶۴ درصد و بایکا با ۲.۳۷ درصد و پایین ترین ضریب بتا بین صنایع مختلف به خدمات رفاهی برق با ۰.۴ درصد تعلق داشت.

بازدهی شاخص کل و کل هم وزن

سالی که گذشت شاخص کل بورس تهران با بازدهی ۱۸۷درصدی کام اهالی این بازار را شیرین کرد، شاخص کل هم وزن نیز با بازدهی ۴۳۵ درصدی همراه بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....