تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مرداد 1399 - 22:52
کد خبر : 16024

رابطه امارات با اسراییل و تغییرات پیش رو

رابطه امارات با اسراییل و تغییرات پیش رو

مساله اسرائیل با اعراب به گزارش اقتصاددان، صرف نظر از پیامدهای سیاسی، امنیتی و حیثیتی، و عواقب متعدد حاکمیتی و سرزمینی ناشی از تصمیمات دولت ها و حکومتهای عربی در برقراری ارتباط رسمی و غیر رسمی با کشور مبهم اسرائیل، به نظر می رسد موضوع ارتباط و مساله عادی سازی روابط با این کشور مورد

مساله اسرائیل با اعراب

به گزارش اقتصاددان، صرف نظر از پیامدهای سیاسی، امنیتی و حیثیتی، و عواقب متعدد حاکمیتی و سرزمینی ناشی از تصمیمات دولت ها و حکومتهای عربی در برقراری ارتباط رسمی و غیر رسمی با کشور مبهم اسرائیل، به نظر می رسد موضوع ارتباط و مساله عادی سازی روابط با این کشور مورد پذیرش عامه کشورهای عربی بویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و شمال افریقا قرار گرفته است.
با اقدام اخیر امارات در عادی سازی روابط با تلاویو ، تنها ۷ کشور از ۲۳ کشور عربی باقیمانده اند تا با این کشور سازش کنند که از این تعداد هم ۳ کشور روابط پنهان و غیر رسمی در حوزه های تجاری. بازرگانی و اقتصادی با این رژیم دارند و احتمالا هم تا نیمه های ۲۰۲۱میلادی مسیر امارات را در عادی سازی رسمی با اسرائیل طی خواهند کرد.
لذا بنظر می رسد فرآیند دشمن مشترک اعراب درحال تبدیل شدن به دوست مشترک اعراب و ستیزه زدایی با این پدیده تحمیلی جغرافیایی در قلب مدیترانه است.
همچنین بنظر می آید با تکمیل این پروژه سیاسی و امنیتی، در گام بعدی کشورهای عربی، به مساله پاکسازی حذف اسرائیل در منشورات رسمی عربی روی خواهند آوردد.
عدم واکنش مردمان، احزاب ، گروههای سیاسی و حتی چهره های مشهور مذهبی کشورهایی که اسرائیل را به رسمیت شناخته یا با آن مراوده برقرار نموده اند، را می توان ناشی از همین مساله دانست.
یا حمایت قاطع و بدون ترس مقامات رسمی کشورهای عربی از تصمیمات خود موید همین سیاست های متحول شده اکثریت جهان عرب نسبت به مساله اسرائیل است.
بطور مثال در زمان سفر نخست وزیر اسرائیل به کشور عمان : وقتی رسانه ها و تحلیلگران میزان استقبال مقامات عمان از نخست وزیر رژیم اسرائیل را بیشتر از حد وی دانسته و بدان انتقاد کردند
بعد از این دیدار و عملکرد مقامات عمانی، وقتی خبرنگار الجزیره از “یوسف بن علوی” وزیرخارجه عمان، پرسید: چرا این دیدار را انجام دادید؟ علوی پاسخ داد: چرا انجام نشود؟ آیا حرام است؟ اسرائیل کشوری از ملل خاورمیانه است!!! و ما باید سفر جدیدی را به آینده آغاز کنیم.
حال این سوال اساسی باقی می ماند که تصمیم کشورهای عربی به گفته این مقام عمانی سفر جدید به آینده است؟!؟ یا در یک دام بزرگ با عواقب ناشناخنه آن گرفتار می شوند؟؟!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....