تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 20:09
کد خبر : 80031

جنگ روسیه اوکراین و رقابت های زرگری ابرقدرتها

جنگ روسیه اوکراین و رقابت های زرگری ابرقدرتها

با توجه به اینکه جنگ روسیه علیه اکراین، وارد هشتمین روز خود شده ، بنظر رسید برداشتی از این مستند که خود می تواند پرده ای از سناریوی از پیش تعیین شده قدرتهای جهانی باشد رو با هم مرور کنیم اقتصاددان: عنایت دارید فضای رقابتی ورزشی بویژه فوتبال، بی شباهت به فضای سیاسی و بین

با توجه به اینکه جنگ روسیه علیه اکراین، وارد هشتمین روز خود شده ، بنظر رسید برداشتی از این مستند که خود می تواند پرده ای از سناریوی از پیش تعیین شده قدرتهای جهانی باشد رو با هم مرور کنیم

اقتصاددان: عنایت دارید فضای رقابتی ورزشی بویژه فوتبال، بی شباهت به فضای سیاسی و بین المللی قدرتهای جهانی نباشه!
یعنی حتما باید در فوتبال دو تیم سرسختانه در هر استان و یا کشور نمایش رقابت بدهند تا تنور سایر باشگاهها در استانها و شهرستانها هم گرم بماند به عبارت دیگر بقا و تعالی هر تیم بزرگ به بقای دیگری بستگی دارد.

بنظر شما اگر همه کشورها با هم بخواهند بر پیمان ورشوی سابق یا ناتو و یا شانگهای بپیوندند قدرتهای بزرگ این اجازه رو میدهند ؟ یقینا خیر! چون بازی تمام میشود و همه در شطرنج قدرت مات میشوند.

چرا چون بقای نظام های سلطه چه شرقی و چه غربی از محل استثمار منابع مالی و انسانی کشورهای ضعیف از یکسو و فروش جنگ افزارهای تاریخ منقضی شده و یا مدرن در درجه دوم است!

آمریکا بدون حضور روسیه و چین یعنی فروپاشی و غروب آمریکا!

مترسک چین و آمریکا و کره شمالی و حتی ایران برای آمریکا سودآوره تا در منطقه خاورمیانه حضور پیداکنه کشورها رو تجهیز نظامی کنه و دولتهای آنهارو مثل گاو شیری بدوشد.

خدمتی که ایران هراسی به اقتصاد آمریکا کرده در دهه های اخیر کم نبوده.
صدالبته هیمنه سیاسی و نظامی آمریکا از انقلاب اسلامی تخریب شده ولی حضورش در منطقه تقویت شده.

اخراج روسیه از شورای امنیت و حق وتو هم ممکنه نهادهای بین المللی رو از تمرکز نیویورک به شعبه دوم آن در شانگهای تغییر دهد که به هیچ وجه به مصلحت و مورد پسند آمریکا نخواهد بود.

بنظر می رسه برد روسیه در کله شقی و بی باکی و بدون تعارف با غرب برای کوتله کردن و یا حذف روسیه باشه و حتی ممکنه بمبهای اتمی خودش رو هم غباروبی و رونمایی کنه ولی دست به ماشه نبرد و این برای غرب ترسو غیرقابل باور بود.

از طرفی ممکنه اروپا و غرب با تحریمهای جورواجور بخواهند با پنبه سر روسیه رو ببرند که اینجا چشم روسیه به روی سازمان شانگهای دوخته شده و شاید هم با هماهنگی چین این تهاجم صورت گرفته باشد.

البته مشگل بزرگتر روسیه تغییر فرهنگ و سبک زندگی شرقیون به فرهنگ آزادی مفرط غربی است که احتمالا محدودیتهای بیشتری در تاثیرگذاری فرهنگ غرب بر جامعه خودش لحاظ نماید. البته با دست خالی و با فرهنگ پوچ نمیتوان از هجوم و پیشروی فرهنگ غربی جلوگیری نمود و باید طرح فرهنگی نو در اندازد!

چین این ابر قدرت جمعیتی و اقتصادی نیز از کوچک شدن رقبایش چه شرقی و چه غربی بدش نمیاید. منافع ملی خود برای قهرمانی را بر هر توافق و معاهده ای ترجیح میدهد. بنظر میرسد چین هم از غرب، سو استفاده تجاری خواهد کرد و هم با شرق پیمان دوستی می بندد تا پله های رشد و قهرمانی رو شتاب بخشد.

و اما در ایران ؛

انقلاب اسلامی ایران گفتگو محور و تمرکز بر تالیف قلوب و اجماع ازادگان جهان موضوعیت می یابد به شدت با جنگ و ستیز و غبارآلود نمودن فضا ضربه پذیر است!
آنقدر احتجاج دارد تا در مناظرات و تضارب افکار هندسه حاکمیت و فرهنگ ناب اسلامی رو به زیبایی و با جذابیت به تصویر بکشد.

هرچقدر جنگ اکراین طولانی تر شود فضای کسب و کار در ایران نیز مشوش تر خواهد شد.
چرا ؟؟؟
یا باید با ناتو چانه زنی کند که روسی نیستیم و یا با روسها تاکید کنیم اکراینی و غربی نیستیم و هر دو هم باور نکنند!!!

پس جنگ روسیه- اکراین اصلا به نفع ما نیست!

ممکن است بعضیها از دل آشوب و زلزله و جنگ و یا از نمد بحرانها ، کلاهی بخواهند برای خود بدوزند، ولی این شیوه در مرام و قاموس نظام اسلامی وجود نداشته ندارد و نخواهد داشت.

لیکن

در صورت تداوم جنگ و جدی شدن آن، یعنی اگر هدف غایی روسیه جنگ با ناتو باشه؛ درگیر شدن ایران از شعله ها و ترکش های جنگ بزرگ اجتناب ناپذیر است و شاید غرب متحد هم بخواهد پرونده ایران و روسیه رو باهم جمع کند که خیلی بعیده و بیشتر به جنگ جهانی سوم شباهت دارد.

ولی اگر آمریکاییها برای ضربه زدن بیشتر و تادیب روسیه بخواهند بخشی از فشارهای تحریمی و بین المللی ایران رو بردارند و ایران بتواند با فراخ بال به کسب و کار بین المللی خود برسد؛
بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی در چندسال اینده مرتفع خواهدشد .

اما اگر همچنان در برزخ شرق و غرب گرفتار باشیم، چاره ای جز تکیه به امکانات و ظرفیتهای داخلی و بازارهای تهاتری بین المللی (جدا از نظام سلطه) راه دیگری متصور نیست. والله اعلم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....