تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 تیر 1399 - 14:15
کد خبر : 12413

جام ساز هشدار داد: استمرار سیاست‌های دولت عاملی برای ادامه نوسانات بازار

جام ساز هشدار داد: استمرار سیاست‌های دولت عاملی برای ادامه نوسانات بازار

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر سیاست های دولت استمرار پیدا کند نوسانات و افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه نیز ادامه خواهد داشت. محمود جامساز در گفت‌وگو درباره وضعیت بازار ارز و سکه اظهار کرد: نوسانات ارز سالهاست که وجود دارد و استمرار سیاست‌های دولت هم مانع جلوگیری از آن نمی‌شود چراکه سیاست‌های

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر سیاست های دولت استمرار پیدا کند نوسانات و افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه نیز ادامه خواهد داشت.

محمود جامساز در گفت‌وگو درباره وضعیت بازار ارز و سکه اظهار کرد: نوسانات ارز سالهاست که وجود دارد و استمرار سیاست‌های دولت هم مانع جلوگیری از آن نمی‌شود چراکه سیاست‌های پولی بانک مرکزی با سیاست‌های مالی دولت در هم آمیخته و تناسبی با یکدیگر ندارد.

به عنوان مثال ممکن است بانک مرکزی سیاست های پولی را برای کنترل تورم و قیمت ها درنظر بگیرد اما سیاست‌های مالی دولت مانند افزایش مالیات و حقوق و دستمزد سنخیتی با این سیاست‌ها ندارد و باعث افزایش تورم و قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: سیاست‌هایی که اعمال می‌شود علمی نیست و مبتنی بر سلایق شخصی، سطحی نگری یا نزدیک نگری مسئولان است چرا که می‌خواهند هر چه زودتر بر این بحران‌ها فائق شوند، درحالی که می‌توان برای پیشگیری از این اتفاقات و بحران ها، با ارزیابی علمی و پیش بینی آینده، جلوی بروز آن را گرفت.

این اقتصاددان ادامه داد: در حال حاضر مشکل کشور تنها افزایش قیمت سکه و ارز نیست و شاهد تورم، قیمت‌های حبابی بورس، فقر، نبود رفاه و غیره هستیم. اما اگر سیاست های کنونی دولت استمرار داشته باشد افزایش قیمت ارز و سکه نیز ادامه پیدا خواهد کرد و باید منتظر بالاتر رفتن قیمت‌ها باشیم.

جامساز با بیان اینکه نمی‌توان با تصمیمات خلق الساعه و فوری مشکلات کشور را حل کرد، گفت: اگر اقتصاد دولتی در این وضعیت نقش کلیدی ایفا نکند و تنها نقش نظارتی داشته باشد.

در مقابل فسادی که به صورت سیستماتیک برخی افراد از طریق ارتباطات خود به وجود می آورند، برخورد قاطع و جدی داشته باشیم، می‌توان تا حدود زیادی مشکلات کشور را حل کرد.

وی ادامه داد: با وجود آنکه مسئولان بانک مرکزی می گویند نرخ ارز را کاهش می دهند، شاهد افزایش آن هستیم چرا که ابزاری برای آن تعریف نمی کنند و این مسئله نشان دهنده نبود عقلانیت عملی است.

از سوی دیگر نیز شاهد این که درآمد نفتی و درآمدهای ریالی ایران کاهش یافته است. همچنین سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی صورت نمی‌گیرد

چرا که اگر در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری داشتیم اقتصاد کشور در دو سال گذشته با رشد منفی ۱۴ درصدی روبه رو نمی شد. البته امسال نیز به نظر می‌رسد این رشد منفی اقتصادی ادامه داشته باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه عقلانیت عملی به معنای عدم تناسب بین ابزار و اهداف است، تصریح کرد: دولت باید به این بازار ورود پیدا کند و مدیریت شناور ارزی را اجرا کند اما به نظر می رسد که دولت از بالا رفتن قیمت ارز چندان ناراحت نیست.

چرا که در تنگنای شدیدی قرار گرفته و بالاتر رفتن این نرخ به او در چنین شرایط سخت بین‌المللی کمک می‌کند اما این رفتار درست نیست و دولت باید مانند سال‌های گذشته به بازار ورود پیدا کند.

جام ساز هشدار داد: اگر این وضعیت ادامه داشته باشد با کاهش تولید، کاهش اشتغال، افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم و… مواجه خواهیم شد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....