تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 تیر 1401 - 13:28
کد خبر : 92012

بارقه پارک علم و فناوری در ایران خودرو

بارقه  پارک علم و فناوری در ایران خودرو

به گزارش اقتصاددان، چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو ضمن اعلام آمادگی برای تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو برای افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان در تولید خودرو گفت: این شرکت در راستای اهداف صنعت خودرو آمادگی دارد با بهره مندی از ظرفیت نخبگان و دانشجویان، محلی را برای احداث پارک علم

به گزارش اقتصاددان، چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو ضمن اعلام آمادگی برای تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو برای افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان در تولید خودرو گفت: این شرکت در راستای اهداف صنعت خودرو آمادگی دارد با بهره مندی از ظرفیت نخبگان و دانشجویان، محلی را برای احداث پارک علم و فناوری صنعت خودرو اختصاص دهد.
چرا ایران خودرو به دنبال احداث پارک علم و فناوری است؟
چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو ضمن اعلام آمادگی برای تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو برای افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان در تولید خودرو گفت: این شرکت در راستای اهداف صنعت خودرو آمادگی دارد با بهره مندی از ظرفیت نخبگان و دانشجویان، محلی را برای احداث پارک علم و فناوری صنعت خودرو اختصاص دهد.

پارک علم و فناوری سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت جامعه از طریق تشویق و ارتقاء فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند.

برای تاسیس یک پارک پیش از همه باید فضای فیزیکی متناسبی موجود باشد؛ فضایی که خود از امکاناتی چون موقعیت مکانی مناسب، راه های ارتباطی، دسترسی و … برخوردار باشد. نمی توان زمینی خشک و دور از هر امکاناتی را برای ایجاد پارک درنظر بگیرید. در همین راستا ایران خودرو آمادگی خود را برای فراهم کردن مکانی مناسب اعلام کرده است.

خطرپذیری راه اندازی کسب و کار فناورانه به نوبه ی خود از ایجاد کسب و کارهای معمولی بیشتر است، چون پیش از ارایه ی محصول در بازار باید کارهای فناورانه نیز صورت گیرد. عملیاتی کردن آموخته های علمی در محیط کسب و کار یا به عبارتی ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر علم و دانش به دست دانش آموختگان کم سن و سال و بی تجربه که هنوز وارد بازار کار نشده اند، به اندازه ای دشوار است که کمتر کسی می تواند از عهده ی آن برآید.

پارکهای علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل شده‌اند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاستگذاری های کلان در سطح داخلی و خارجی پارک، چشم‌اندازها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.

مهمترین نقش پارک‌های علم و فناوری توانمندسازی و تقویت اقتصاد دانش بنیان است. این امر از طریق فراهم کردن امکانات و برنامه‌های مؤثر برای حمایت از تجاری‌سازیِ طرح‌های دانشی، کمک به رشد شرکت‌های نوپا و بین‌المللی کردن آنها عملی می‌شود. پس آنچه از این پارک‌ها انتظار می‌رود، استحکام بخشیِ اقتصاد مقاومتی از طریق اتکا به استعدادها و شرکت‌های بومی است. هر مقدار پارک‌های فناوری بتوانند نسبت به حل مسائل فنی کشور با اتکا به شرکت‌های فناور خود قدم بردارند، نقش پر رنگ‌تری در کاهش اثرات تحریم خواهند داشت و می‌توانند نقش فعال‌تری در این خصوص ایفا و نسبت به شناسایی معضل‌ها و مشکلات فنی منطقه خود و برنامه ریزی برای رفع آنها اقدام کنند.

در سال های اولیه تاسیس پارک های علم و فناوری، تبدیل ایده به محصول؛ به عنوان هدف اصلی این پارک ها مطرح شده بود. اما در حال حاضر تبدیل ایده به کسب و کار را اصلی ترین وظیفه پارک ها عنوان می کنند زیرا در دنیای امروز، این محصولات نیستند که رقابت می کنند بلکه کسب و کارها هستند که با استفاده از ابزارهای متعددی نظیر محصولاتشان، در عرصه ارزش آفرینی به رقابت می پردازند

در حقیقت پارک های علم و فناوری زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان در یک کشور هستند. پارک واحدی است که با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در ارتباط است؛ زیرساخت‌ها و خدمات پشتیبانی به خصوص فضاهای اداری و آزمایشگاهی را برای شرکت های دانش بنیان فراهم می‌کند؛ بستر لازم را جهت انتقال و توسعه فناوری، جذب سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهای داخلی و خارجی به وجود می آورد.

در همین راستا ایران خودرو با داوطلب شدن جهت احداث پارک علم و فناوری اهدافی همچون کمک به افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش‌محور، تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی و تحقق ارتباط بخش‌های تحقیقاتی و تولیدی و خدماتی جامعه، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکت‌های متکی بر دانش، کمک به جذب دانش فنی و سرمایه‌های بین‌المللی و داخل، افزایش حضور و مشارکت تخصصی شرکت‌های فناور داخلی در سطح بین‌المللی، حمایت ازایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فناور و حمایت از موسسه‌ها و شرکت‌های تحقیقاتی و مهندسی نوآوری،‌ با هدف توسعه فناوری و کارآفرینی را دنبال می کند.

توسعه پلتفرم های جدید، برق و الکترونیک، قوای محرکه جدید، طراحی خودروهای هیبرید و برقی، توسعه داخلی سازی قطعات در محصولات جدید شامل K۱۲۵، تولید موتور سه سیلندر، تولید موتورهای میکروهیبرید نمونه ای از پروژه های در حال انجام ایران خودرو با همکاری های فناورانه و شرکت های دانش بنیان است.

ح

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....