تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 بهمن 1399 - 0:24
کد خبر : 34865

امیدها در پس بحران

امیدها در پس بحران

دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی   کووید-۱۹ بدون شک با خودش آثار و پیامدهای منفی فراوانی به همراه داشته از مهمترین آنها یعنی جان باختن عده کثیری از مردم جهان تا تعطیلی کسب و کار و بیکاری و فقر . گزارشات و تجربیات جهانی مدام این پدیده جدید

دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی

 

کووید-۱۹ بدون شک با خودش آثار و پیامدهای منفی فراوانی به همراه داشته از مهمترین آنها یعنی جان باختن عده کثیری از مردم جهان تا تعطیلی کسب و کار و بیکاری و فقر . گزارشات و تجربیات جهانی مدام این پدیده جدید ناشناخته را رصد می کنند تا از یک سو بتوانند با علم پزشکی این ویروس را مهار و کنترل کنند و از سوی دیگر با بکارگیری علوم مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استفاده نمایند تا آثار و پیامدهای منفی را به حداقل برسانند. پیامدهایی که گاهی بار اقتصادی، گاهی روانی (افسردگی، خشونت ، بی تفاوتی و .. ) گاهی بار اجتماعی و گاهی سیاسی به همراه دارد. اما در خلال همه این گزارشات، مردم جهان داستانهای زندگی خود را در برخورد با این پدیده به تصویر می کشانند ” چه اتفاق افتاد ” ” ما چه کردیم ” “چطور شد موفق شدیم ” ” از چه فرصتی استفاده کردیم ” و … این بیان داستانها ضمن اینکه نشان می دهد ” ما تنها گرفتار نیستیم همه گرفتار شدن” ” آموزش و ترویج ” تجارب ماست و در میان همه بخش های ناراحت کننده پدیده کووید-۱۹ ، روزنه های امیدی برای بودن و شدن هست ،تسلیم نباید شد و بایستی به دنبال تغییر و تحول بود نه از جنس مبارزه و جنگ بلکه از جنس حضور هوشمندانه ، مدبرانه ، نوآورانه و خلاقانه برای استفاده از فرصت هایی که برای تغییر و تحول بوجود آمده و همراه شد با این تغییر و تحول . همه اجزای حکمرانی خوب از حاکمیت و دولت و بخش غیردولتی و خصوصی ومردم همراهی و همدلی لازم است تا به سرانجام نیکو رسید که انسانها در آرامش و محیط زیست با طراوات باشد و کشورمان و جهان با همه تهدیدها با تغییر و تحول مسیر جدیدی را به سمت توسعه پایدار طی کنند .
در این میان بانوان روستایی و کشاورز که در سطح جهان ۶۰ درصد در اقتصاد غیررسمی و یک سوم در کشاورزی کار می کنند، می توانند از فرصتهای پیش رو برای تغییر و اصلاح کسب و کار، زندگی اجتماعی و فردی خود بهره گیرند. در همه جای دنیا حتی در کشورهای اروپایی با رده بالای رفاه، هنوز برای بانوان روستایی و کشاورز تبعیض های مختلفی وجود دارد : تبعیض دستمزد، کسب مهارت ، کسب مدیریت ،کسب شغل ، نگاه نا برابر ، بی عدالتی و .. اما هیچگاه بانوان روستایی تسلیم این محدودیتها نشده و راهی برای عبور از آنها یافته اند و بدون شک همراهی و همدلی همه مردم ، سازمانهای غیردولتی در کنار آنان به همراه دولت و حاکمیت خواهد توانست که به بانوان کمک نمایند تا فعال و بهره ور در عرصه خانواده و اجتماع و کسب و کار فعال باشند . این را باور کنیم برابری جنسیتی یک ابلاغ یک دستور یک شعار نیست یک برنامه هست با یک اندیشه سالم و خلاق که تا نباشد عملیاتی نمی شود . این جمله را که “ما بایستی فرصت های کووید-۱۹ را انتخاب کنیم و به اندازه تهدیدها فرصت وجود دارد.” به نظر می رسد بایستی بیشتر توجه کنیم. “انتخاب” از شناسایی می آید و شناسایی فرصتها کلید موفقیت است. در این گفتگوی دوستانه به این موضوع پرداخته شد تا از پنجره دیگر به کووید-۱۹ نگاه کنیم تا همه تغییرات و اصلاحاتی که تا حالا انجام ندادیم الان فرصت انجام آن فراهم شده است تا با مشارکت هم به سرانجام برسانیم و خود را مهیا کنیم که در برابر هر تهدیدی که پیش روی ماست تاب آورتر شویم.

 

https://aparat.com/v/InQO8

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....