طرح نظام جامع حسابداری و حسابرسی

تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 20:19

« اعلام وصول طرح نظام جامع حسابداری و حسابرسی از طرف مجلس شورای اسلامی و اولویتها و ضروررتهای اقتصاد و حرفه حسابداری و حسابرسی »

🔸سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه، ۲۵ آبان ماه)، طرح نظام جامع حسابداری و حسابرسی را اعلام وصول کرد.

🔸 براساس این طرح که با امضای ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس به هیئت رئیسه‌ ارائه شده است در چارچوب نظام جامع حسابداری و حسابرسی، سازمان راهبری حرفه حسابداری و حسابرسی تشکیل می‌شود. تشکیل این سازمان به منظور افزایش کیفیت خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداری و حسابرسی، شفافیت اطلاعات مالی و اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار، تسهیل مقررات اداری برای کارآفرینان، حفظ و افزایش اعتماد و منافع عمومی تشکیل می‌شود.

💢طبق متن طرح یاد شده ، علت پیشنهاد طرح موارد زیر اعلام شده است :

۱- اهمیت حسابداری و حسابرسی

۲- وجود خلا قانون جامع در رابطه با حسابداری و حسابرسی

طرح مذکور با پیش بینی ۱۲ هدف و وظیفه برای سازمان جدیدالتاسیس « سازمان راهبری حسابداری و حسابرسی » پیشنهاد شده است.
شایان ذکر است در حال حاضر اهداف و وظایف پیش بینی شده در طرح ؛ توسط سازمان حسابرسی کل کشور و جامعه حسابداران رسمی ایران و سایر موسسات حسابرسی از جمله موسسه مفید راهبر در حال اجرا می باشند. اگر منظور از توسعه حسابداری و حسابرسی به مفهوم فراگیر شدن آن باشد برای تحقق این امر نیاز به لازم الاجرا شدن قوانین موجود برای سطوح بیشتری از بدنه اقتصاد می باشد.

💢شایان ذکر است موضوعات حسابداری و حسابرسی از مفاهیم علمی و تجربی بسیار مهم و در عین حال تخصصی هستند به گونه ای که هیچ جامعه ای بدون برخورداری از حسابداران و سیستم حسابداری قوی و قابل اتکا و بدون حسابرسان حرفه ای و مستقل ؛ موفق و در مسیر رشد و رقابت و سلامت اقتصادی قرار نمی گیرد. لذا اهمیت حسابداری و حسابرسی برای همگان واضح و مبرهن است . لیکن طی طرح پیشنهادی سازمانی متشکل از نمایندگانی از ارکان و مقامات ارشد حاکمیت تشکیل خواهد شد که ناظر بر عملکرد حسابرسی سازمان حسابرسی کل کشور و مؤسسات حسابرسی خواهد بود . سازمان راهبری جدیدالتاسیس وظیفه تدوین استانداردهای حسابداری را که از وظایف سازمان حسابرسی می باشد را در اختیار می گیرد. ضمنا در طرح پیشنهادی از جامعه حسابداران رسمی ایران و همچنین مؤسسه مفید راهبر ذکر نامی نشده است .

گویا جامعه حسابداران رسمی و موسسه مفید راهبر درقالب سایر موسسات حسابرسی لحاظ شده اند.

💢 مطلب بعد ، دوره تصدی در شورای عالی این سازمان است که ۵ سال در نظر گرفته شده و تصدی برای دوره بعد نیز به قید انتخاب بلا مانع اعلام شده است.
موضوع دیگر این که پیشنهاد دهندگان طرح بجز دکتر پور ابراهیمی نماینده محترم مردم شریف کرمان و چند نفر دیگر ، الباقی دنبال کنندگان موضوع تخصص و شناختی از حوزه های مالی و حسابرسی ندارند..
💢 حضور مقامات قوای حاکمه در شورای عالی سازمان راهبری حسابداری و حسابرسی ضمن تشدید تعارض منافع بعضا موجب درب گردانی ناظر برای منظور خواهد شد .
در این خصوص هم اکنون بدلیل همکاری پسا اشتغال تعداد قابل توجهی از صاحب کرسیان قوای حاکمه در شرکتها و نهادهای تصمیم ؛ درب گردانی ناظر برای منظور که بسیار مفسده برانگیز می باشد از ریسک بشدت بالایی برخوردار است .
چرا نمایندگان محترم مجلس برای ممنوعیت همکاری پسا اشتغال برخی آقایان ؛ قانونی وضع و مراتب را به جد پی گیر نیستند ؟
درمورد تعارض منافع هم وضع به همین منوال و چه بسا اسفناک تر است .
از این منظر فضای کسب و کار و بستر اقتصادی کشور شاهد گسترش ریسکهای بسیار بالا می باشد.
💢 علی رغم وجود این همه نارسائی یاد شده در پیکره و ساختار دستگاه های نظارتی و بنگاه های اقتصادی و علی رغم وجود متخصصان تازه نفس و علی رغم وجود نرخ بالای بیکاری تا سطوح عالی و تخصصی ، چرا نمایندگان محترم درصدد رفع این نقیصه با اجرای الگوی مفهوم در متن و روح نارسائیها نمی باشند .
فردی که خود در نهادی قانون گذار است و از طرفی در موسسات مالی و یا ناظرین مالی و … عضویت عالی داشته باشد قطعا درگیر تعارض منافع می شود.

💢 من با کلیات پیشنهاد این طرح موافقم ولی با وجود برخی ایراداتی که در جزئیات دیده میشود تصویب و اجرای این طرح موجبات تشدید تعارض منافع و درب گردانی ناظر برای منظور و عدم شفافیت را که سالها است جزئی از پیکره اقتصاد بیمار ایران شده است را رقم خواهد زد.
انتظار می رود مجلس محترم ابتدا اقدامات فوری و فوتی برای رفع مشکلات موجود نماید.

💢 اگر مجلس محترم بنا به انجام خدمت دارد باید به تقویت سازمان حسابرسی کل کشور بعنوان تنها مرجع قانونگذاری و تدوین استانداردهای حسابداری و حسابرسی و نهادی اجرایی در حسابداری و حسابرسی و بعنوان قیمی مناسب برای جامعه حسابداران رسمی ایران و سایر موسسات حسابرسی اقدام نماید تا زمانی که جامعه حسابداران رسمی ایران پس از رفع برخی نارساییها در موسسات حسابرس از جمله نرخ شکنی ها و … بعنوان نهادی مستقل از واحد گزارشگر تنها مرجع اعتبار و گواهی بخشی مالی باشد و سازمان حسابرسی در حوزه آموزش ، رتبه بندی موسسات حسابرسی و موسسات مالی ، کنترل کیفیت ، تدوین استانداردهای حسابداری و حسابرسی انجام وظیفه نماید.
این اقدام در راستای تحقق فرمان رهبر معظم مبنی بر حفظ و تقویت سازمان حسابرسی کل کشور می باشد.

توضیح این که یادداشت حاضر صرفا نقطه نظرات اینجانب بوده و الزاما همسو با نظر سازمان حسابرسی و یا جامعه حسابداران رسمی ایران و موسسه مفید راهبر نمی باشد.

مجید اسماعیل خان طلایی
۲۷آبان ماه ۱۳۹۹

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....