تاریخ انتشار : جمعه 18 بهمن 1398 - 19:49
کد خبر : 5512

✍️تنوع زیستی دام و کمک به مقابله با تغییرات آب و هوایی

✍️تنوع زیستی دام و کمک به مقابله با تغییرات آب و هوایی

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی 📌تنوع زیستی در بر گیرنده تمامی گونه های گیاهی، جانوری، میکروارگانیسم ها، زیست بوم هایی که گونه ها بخشی از آن هستند و تنوع میان گونه ها، بین گونه ها و زیست بوم هاست. گرچه اقدامات و فعالیتهای انسان بر روی

نویسنده : دکتر فاطمه پاسبان استاد موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی

📌تنوع زیستی در بر گیرنده تمامی گونه های گیاهی، جانوری، میکروارگانیسم ها، زیست بوم هایی که گونه ها بخشی از آن هستند و تنوع میان گونه ها، بین گونه ها و زیست بوم هاست. گرچه اقدامات و فعالیتهای انسان بر روی نابودی تنوع زیستی(شدت و میزان انقراض گونه ها) بی سابقه و بی نظیر است اما همین تنوع زیستی دام می تواند برای مقابله با تغییرات آب و هوایی موثر باشد که لزوم توجه به آن را دو چندان می سازد. موضوع تغییر اقلیم و تاثیرات آن بر روی گونه ها یا تنوع زیستی در طی سال های اخیر در سطح جهان به شدت مورد توجه قرار گرفته است و در حال پیگیری است. ایجاد کنوانسیون تغییرات اقلیم در سازمان ملل، ایجاد گروه تخصصی تغییر اقلیم در اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) و توافقنانمه پاریس همه نشان دهنده اهمیت موضوع و لزوم انجام اقدامات حفاظتی برای مقابله با آن است.

📌منظور از تنوع زیستی ، تنوع دام یا منابع ژنتیکی حیوانات شامل ۳۸ گونه از پرندگان اهلی و پستانداران با بیش از ۸۸۰۰ نژاد است که در حال حاضر برای مواد غذایی و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند. دام از چند جنبه برای مقابله با تغییرات اقلیم موثر است :
۱-مقاومت در برابر خطرات از جمله خشکسالی ، سیل و بیماری را افزایش می دهد .
۲- اجازه می‌دهد زمین هایی که محصول ندارند ، تقویت شوند .
۳- اجازه جابجایی گونه ها یا نژادهای سازگار با اقلیم را می‌دهد .
۴-کمک به حفظ مناظر طبیعی با چرای درست و به موقع با کود حیوانی می نماید .
۵- درآمد متنوع و منابع غذایی برای میلیون ها نفر آماده می‌سازد.

📌اینفوگرافیک، نشان می‌دهد که چگونه تنوع دام می‌تواند به ما کمک کند تا ما را در مقابل خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی از جمله خشکسالی، سیل و بیماری انعطاف پذیرتر باشیم.

📌حال چه باید کرد ؟ ضرورت دارد از ارزش و اهمیت تنوع زیستی آگاه شویم(تولید کننده، دولت و حاکمیت، بخش خصوصی و مردم) و اینکه کشاورزان و دامداران متولیان تنوع دام و نژادهای بومی هستند و از آنها با توجه به تنوع زیستی و حفاظت از آن حمایت شود و موسساتی که در زمینه تنوع زیستی دام فعالیت می کنند تشویق شوند تا از تنوع ژنتیکی برای استفاده در آینده پاسداری نمایند.
#تنوع_زیستی_لازمه_توسعه_پایدار

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....