تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 - 20:26
کد خبر : 45296

۳۵ برنامه برای حل مشکلات اجرایی کشور

۳۵ برنامه برای حل مشکلات اجرایی کشور

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ۳۵ برنامه در عرصه‌های حقوق ملت، اقتصاد و امور خارجه برای حل مشکلات کشور تهیه کردم. آقای حسن سبحانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ابراز امیدواری کرد: با اجرای این ۳۵ برنامه عینی و ملموس دارای اولویت، برخی از مشکلات اجرایی کنونی کشور حل

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ۳۵ برنامه در عرصه‌های حقوق ملت، اقتصاد و امور خارجه برای حل مشکلات کشور تهیه کردم.

آقای حسن سبحانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ابراز امیدواری کرد: با اجرای این ۳۵ برنامه عینی و ملموس دارای اولویت، برخی از مشکلات اجرایی کنونی کشور حل شود.

 

 

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات کشور، اقتصادی است گفت: در مسائل اقتصادی کشور اگر اصلاح سیاست‌های مالی و پولی اتفاق بیفتد می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی تاثیر گذار باشد، اصلاح سیاست‌های مالی به بودجه بر می‌گردد و اصلاح پولی هم اجرای اقتصاد بدون ربا یعنی قانون بانکداری بدون رباست.

 

 

 

آقای سبحانی افزود: بودجه را باید به دستگاه‌هایی داد که بر اساس قانون به وجود آمده اند نه اینکه هر جایی ادعا کرده می‌خواهم کاری انجام دهم بودجه از اعتبار عمومی در اختیار آن قرار گیرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اصلاحات ساختاری بودجه هنوز اتفاق نیفتاده است گفت: به نظر من سازمان برنامه و بودجه کارشناسان خوبی دارد، اما این کارشناسان نشان ندادند که بودجه نویسی بلد هستند، لوایح بودجه که به مجلس می‌آید عموماً تبصره هاست لذا نه بودجه به مجلس می‌آید و نه مجلس بودجه را بررسی می‌کند.

 

 

 

وی افزود: در بودجه نویسی، اصلاحات باید شروع شود ضمن اینکه کسی که می‌خواهد اصلاح ساختار بودجه انجام دهد باید بلد باشد چگونه بودجه بنویسد.

آقای سبحانی گفت: ریشه اصلی تورم به کاهش تولید و افزایش تقاضا بر می‌گردد ضمن اینکه برای غلبه بر این عامل باید افزایش تولید صورت گیرد که افزایش تولید به نقدیندگی و نقدینگی هم به قدرت بانک‌ها در خلق پول مرتبط است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: وقتی بی مهابا اجازه فعالیت به این همه بانک داده و به بانک‌ها گفته شده که اعتبار بدهند، اعتبار بانکی هم به معنای خلق پول است و خلق پول هم به این معناست که بدون اینکه تولیدی انجام شود تقاضا ایجاد شود.

 

 

وی گفت: یکی از عوامل موثر در راه اندازی تولید، تامین سرمایه از سوی بانک هاست یعنی بانک بهره پول نگیرد، اما صاحب پول را در سود سرمایه گذاری سهم کند البته قانون هم همین را می‌گوید، اما از سال ۶۲ تاکنون به این قانون عمل نمی‌شود.

آقای سبحانی با بیان اینکه بخش غیر مولد کشور، پول بادآورده و بی حساب و کتاب دارد افزود: راه حل اصلی این است که انگیزه بخش غیر مولد را از طریق اخذ مالیات‌های سنگین کم کرد تا سود دربخش تولید بیشتر شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: تعداد بانک‌هایی که در بخش‌های غیر مولد فعالند زیاد است در حالی که اصل بر این است بانک‌ها باید به فعالیت مولد کمک کنند که اگر امکانات بانکی به بخش مولد سوق داده شود به تدریج عرضه و به تبع آن اشتغال مربوط به عرضه نیز زیاد می‌شود.

 

 

وی افزود: روابط خارجی باید توسعه اقتصادی در درون کشور را نشانه گیری کند و این روابط به شیوه‌ای اداره شود که از ناحیه بیرون هم امکانات و تسهیلات برای رونق بخشی به تولید داخل ایجاد شود.

 

 

آقای سبحانی همچنین گفت: معتقدم برجام ممکن است گشایش نسبی ایجاد کند که زودتر روی پای خود بایستیم و تا حد توان باید از آن استفاده کنیم، اما اینکه فکر کنیم با برجام مسائل داخلی ما حل می‌شود اینگونه نیست یعنی برجام لازم است، اما کافی نیست.

 

 

 

 

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: در سیاست خارجی معیاری به نام منافع ملی وجود دارد که امروز آن را می‌توان در امنیت اقتصادی جستجو کرد و امنیت اقتصادی یعنی اینکه سیاست‌هایی در داخل به کار گرفته شود که مردم از زندگی، کار و درآمد خود احساس رضایت داشته باشند.

 

 

وی گفت: وابسته به جناح و احزاب نبوده و نیستم و اگر چه به آن‌ها احترام می‌گذارم، اما مستقل به انتخابات ورود کردم.

 

 

 

داوطلب احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: منشاء فساد، ایجاد شکاف طبقاتی است که اصلاح آن به سال‌ها زمان و ساز و کاز (مکانیزم) نیاز دارد، وقتی به جامعه در مدت ۳۰ سال شوک تورمی به طور میانگین ۲۰ درصدی وارد می‌شود بیشتر مردم فقیر و قشر بسیار کمی خیلی ثروتمند می‌شوند که باید این رویه را اصلاح کرد.

 

 

 

 

آقای سبحانی گفت: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی در کشور است و وظایف مسئولیت هایش بسیار زیاد است، اما این رئیس جمهور است که می‌تواند متناسب با وظایف و تکالیف سنگین خود اختیارات را با خود همراه کند یعنی اگر رئیس جمهور بخواهد به تنهایی همه مشکلات کشور را حل کند شدنی نیست بلکه باید در تعامل با ارکان قدرت به حل مشکلات اقدام کند.

 

 

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا خود را رجول سیاسی می‌دانید؟ گفت: هشت سال معاون وزیر ارشاد و ۱۲ سال هم نماینده مجلس بودم که فکر کنم این شرط را دارا باشم.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران، ابرتوقعات بسیار زیاد دامن زده شده در جامعه و مشکلات و گرفتاری‌های کنونی را مهم‌ترین چالش پیش روی رئیس جمهور آینده برشمرد.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....