تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 - 20:47
کد خبر : 67236

۲۸ هزار تومان کف قیمت دلار شد؟

۲۸ هزار تومان کف قیمت دلار شد؟

نرخ ارز روز گذشته سقوط قابل‌توجهی را تا کف ۲۸ هزار تومان تجربه کرد. گرچه احتمال افت بیشتر دلار وجود داشت اما از آغاز معاملات امروز بار دیگر نرخ ارز مسیر صعودی را در پیش گرفت و شاهد افزایش فاصله با کف کانال هستیم. بر اساس روند نرخ دلار در ماه‌های گذشته و همچنین سناریوهای

نرخ ارز روز گذشته سقوط قابل‌توجهی را تا کف ۲۸ هزار تومان تجربه کرد. گرچه احتمال افت بیشتر دلار وجود داشت اما از آغاز معاملات امروز بار دیگر نرخ ارز مسیر صعودی را در پیش گرفت و شاهد افزایش فاصله با کف کانال هستیم. بر اساس روند نرخ دلار در ماه‌های گذشته و همچنین سناریوهای پیش رو می‌توان مسیرهای متفاوتی را برای آینده نرخ دلار ترسیم کرد.

سقوط روز گذشته دلار احتمال تکرار افت سهمگین ارز در اواسط مهر را در ذهن فعالان بازار پررنگ کرده بود؛ اما از ابتدای معاملات امروز نرخ ارز مسیر صعودی را در پیش گرفته است. در ماه‌های گذشته چندین بار دلار در تسخیر کانال ۲۸ هزار تومانی ناموفق بود و هر بار مسیر تند نزولی را تا کف ۲۷ هزار تومان در پیش گرفت. از طرفی دلار در شکست کف ۲۷ هزار تومانی نیز ناکام ماند و حمایت قدرتمندی در این نرخ برای دلار شکل گرفت. با توجه به رشد امروز نرخ دلار این موضوع مطرح می‌شود که آیا کف ۲۸ هزار تومان جایگزین سطح حمایتی پیشین خواهد شد یا خیر؟

عوامل فشار بر نرخ دلار

بهبود نسبی درآمدهای ارزی کشور نسبت به گذشته را به عنوان یکی از عوامل فشار بر نرخ دلار مطرح می‌کنند. آمار چشم‌گیر صادرات غیرنفتی کشور در مهر و اخبار وزیر نفت از بهبود صادرات، از جمله مواردی است که خوشبینی را به تقویت سمت عرضه‌ ارز ایجاد کرده است.

علاوه بر این برخی نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات پیش رو ابراز امیدواری می‌کنند. به نظر می‌رسد طرفین ناچار به توافق احیای برجام هستند و هیچ‌کدام از تشدید التهاب سودی نخواهند برد. در این بین سیگنال‌‌های آمریکا برای بازگشت به برجام و سایر رخدادهای منطقه مانند بهبود نسبی روابط ایران و عربستان نیز به عنوان دلیلی برای امیدواری به نتیجه مذاکرات پیش رو مطرح می‌شود.

محرک‌های رشد بیشتر قیمت دلار

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  در جناح مخالف اما عده‌ای احتمال ادامه رشد نرخ ارز را بالا می‌دانند. در این خصوص اختلاف نرخ دلار نیما و آزاد را دلیلی برای بالا بودن موج خروج سرمایه و ارز از کشور مطرح می‌کنند و آمار بالای خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه را مورد اشاره قرار می‌دهند. بر این اساس تقویت سمت عرضه را در سامانه نیما بی‌تاثیر بر نرخ ارز در بازار آزاد می‌دانند. نرخ دلار نیما حدود ۲۳ هزار تومان است.

در برابر نظرات امیدوار به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات نیز این موضوع مطرح می‌شود که نمی‌توان توقف حدود ۵ ماهه مذاکرات را فراموش کرد و خوشبین به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات در دور نخست بود. گرچه مذاکرات به ناگزیر در نهایت منجر به توافق می‌شود اما زمان مسئله بسیار مهمی در شرایط کنونی است.

در همین خصوص این موضوع مطرح می‌شود که متغیرهای پولی و کلان اقتصاد کشور همه از رشد بیشتر دلار حمایت می‌کنند و بعید نیست که ارزش نقدینگی کشور از ۴۳۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته باشد. رشد بیشتر نقدینگی و از طرفی بالا ماندن سهم پول از نقدینگی کشور احتمال صعود بیشتر دلار را پررنگ می‌کند. این‌جاست که مسئله زمان اهمیت خود را نشان می‌دهد. در شرایط کسری‌ بودجه دولت هر چه زمان تلف می‌شود و تحریم‌ها حذف نمی‌شود فضا برای رشد بیشتر و بیشتر دلار فراهم می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که برخی کارشناسان نرخ‌های عجیبی را برای دلار در آینده متصور باشند.

آیا دلار به ۲۷ هزار سقوط می‌کند؟

در جمع‌بندی این موضوع که آیا ۲۸ هزار تومان به کف حمایتی قوی برای دلار تبدیل می‌شود یا خیر، ‌باید گفت به صورت کلی به نظر می‌رسد مسیر نزول دلار بسیار دشوار شده است. از طرفی اوج‌گیری نرخ دلار در هفته‌ گذشته و در شرایطی که تاریخ آغاز مذاکرات وین مشخص شده بود را به عنوان نمونه‌ای از انتظارات پشت پرده از عدم نتیجه در نشست نخست وین مطرح می‌کنند و بر این اساس احتمال کاهش نرخ دلار رد می‌شود. در این شرایط تنها امید به وین دوخته شده است و فارغ از نوسان کوتاه‌مدت و به خصوص در روزهای منتهی به مذاکرات نتیجه نشست وین آینده دلار در‌ کوتاه‌مدت را تعیین می‌کند. انتظار آغاز مذاکرات وین در هفته‌های نخست آذر وجود دارد.

از لحاظ نموداری اگر چه سطح ۲۸ هزار تومانی همچنان سطح حمایتی محکمی برای دلار محسوب نمی‌شود، اما بازه ۲۷۸۰۰ تا ۲۷۹۰۰ تومان را می‌توان اولین حمایت جدی دلار در مسیر نزولی عنوان کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....