تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 - 10:27
کد خبر : 43818

۲۵ میلیارد دلار هزینه سالانه تحریم ها

۲۵ میلیارد دلار هزینه سالانه تحریم ها

 چشم پوشی کشورها از ترس    حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه تحریم سالانه ۲۵ میلیارد دلار هزینه داشته گفت: خیلی از کشورها از ترس ترامپ قید نفت ما را زدند و چشم خود را روی تخفیف ها بستند.   به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار   ،   مذاکرات وین در

 چشم پوشی کشورها از ترس 

 

حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه تحریم سالانه ۲۵ میلیارد دلار هزینه داشته گفت: خیلی از کشورها از ترس ترامپ قید نفت ما را زدند و چشم خود را روی تخفیف ها بستند.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار   ،   مذاکرات وین در حالی همچنان ادامه دارد که امیدواری ها نسبت به احیای برجام  و لغو تحریم ها حسابی قوت گرفته است. تحریم هایی که حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به بازار می گوید که سالانه چیزی حدود ۲۵ میلیارد دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد می کرد.

او در ادامه از مشکلات تحریم در صادرات می گوید: «در سال های گذشته ناچار بودیم که برای حمل هر بشکه نفت یک تا دو دلار هزینه حمل بیشتری بدهیم. غیر از این هزینه اسناد پرداخت می‌کردیم در حالیکه قبلا تقریبا این هزینه نبود و اسناد را خودمان صادر می کردیم. همچنین مجبور بودیم برای حفظ سهم خود از بازار تخفیف های تقریبا خوبی را به مشتریان خود بدهیم تا برای کسی که این ریسک خرید از ایران را می پذیرد منفعتی داشته باشد.

این عضو کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه تحریم ها یک هزینه ۳۰ درصدی را به اقتصاد ایران تحمیل می کند، ادامه داد: اگر حجم تجارت کشور را حدود ۸۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم می توان گفت که ۲۵ میلیارد آن صرف دور زدن تحریم ها می شده که هزینه بسیار بالایی است.

او ادامه داد : به عنوان مثال اگر ۲۰ میلیارد دلار صادرات نفت داشته باشیم حدود ۶ میلیارد آن به دلیل تحریم ها عملا نابود میشده است.

تحریم ها یک هزینه ۳۰ درصدی را به اقتصاد ایران تحمیل می کرد. اگر حجم تجارت کشور را حدود ۸۰ میلیارد دلار در نظر بگیریم می توان گفت که ۲۵ میلیارد آن صرف دور زدن تحریم ها می شده که هزینه بسیار بالایی است

عادت به ارزان خری در بازار نفت
این عضو کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی ادامه داد: با این وجود بسیاری از کشورها از ترس ترامپ و تحریم های او قید خرید نفت از ایران را زدند و چشم خود را روی تخفیف های نفتی ما بستند. به عنوان مثال هندی که بعد از آغاز ریاست جمهوری بایدن اعلام کرده که متقاضی خرید نفت از ایران هستند، در روزهای تحریم بی معرفتی کرده و خرید خود از ایران را متوقف کردند. اما حالا دیگر این فضا وجود ندارد و کشورهای مختلفی برای خرید نفت از ما  اعلام آمادگی کردند. هند هم می تواند همانند رقیب خود یعنی چین وارد خرید و فروش نفت از ایران شود. 

به گفته حسینی، در سالهای تحریم هند بیشترین نیاز خود را از آمریکا تامین می کرد. کشتی های نفتی آمریکا حدود ۴۵ روز در راه بودند. ضمن اینکه نفت این کشور مشخصات نفت ایران را مناسب برای پالایشگاه های هند است را نداشتند. از همه مهم تر ایران تخفیف خیلی خوبی می دهد.

این فعال اقتصادی همچنین افزایش صادرات هند به ایران را از دیگر مزایای خرید نفت از کشور ما دانست و گفت: این کشور می‌تواند به ازای بدهی نفتی که به ایران دارد، کالا به کشور ما صادر کرده و اینگونه سود خود را از تجارت با ایران افزایش دهد.

او  همچنین با اشاره به افت قیمت نفت در ۱.۵ سال گذشته ادامه داد: خریداران بزرگ نفت، به نفت ارزان عادت کرده اند و در تلاش هستند تا همچنان بتوانند انرژی مصرفی خود را با قیمت پایینی تامین کنند.

بسیاری از کشورها از ترس ترامپ و تحریم های او قید خرید نفت از ایران را زدند و چشم خود را روی تخفیف های نفتی ما بستند. اما حالا دیگر این فضا وجود نداشته و کشورهای مختلفی برای خرید نفت از ما  اعلام آمادگی کردند

افزایش تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنین با استناد به تازه‌ترین گزارش اوپک می گوید : آنگونه که اعلام شده ایران در ماه ژانویه (بهمن‌ماه – اسفندماه) ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار بشکه تولید کرده که نسبت به ماه قبل حدود ۱۳۷ هزار بشکه افزایش داشته است.

به گفته حسینی، ایران خیلی سریع می تواند میزان تولید خود را به ۴ میلیون بشکه در روز برساند و هیچ مشکلی از این جهت وجود ندارد. زمانیکه برجام اتفاق افتاد ایران در زمانی بسیار سریع تر از آنچه کارشناسان پیش بینی می کردند به بازار بازگشت و احتمالا این بار هم شرایط مثل سابق خواهد بود. ایران می تواند بازارهای سابق خود را بدست آورد و تولید خود را خیلی راحت و سریع به ۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....