تاریخ انتشار : جمعه 11 مهر 1399 - 22:42
کد خبر : 20548

۲۵ درصد از سالمندان کشور زیر خط فقر هستند

۲۵ درصد از سالمندان کشور زیر خط فقر هستند

رئیس انجمن علمی سالمند شناسی و طب سالمندان ایران، سلامت، امنیت درآمد، ظرفیت و توانمندی و مناسب سازی محیط سالمندان ایران را در مقایسه با سایر کشورهای جهان، تشریح کرد. *** روز جهانی سالمندان به گزارش اقتصاددان ، امروز روز جهانی سالمندان است، روز عزیزانی که ۸ میلیون از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند. متاسفانه

رئیس انجمن علمی سالمند شناسی و طب سالمندان ایران، سلامت، امنیت درآمد، ظرفیت و توانمندی و مناسب سازی محیط سالمندان ایران را در مقایسه با سایر کشورهای جهان، تشریح کرد.

*** روز جهانی سالمندان

به گزارش اقتصاددان ، امروز روز جهانی سالمندان است، روز عزیزانی که ۸ میلیون از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند.

متاسفانه علیرغم این جمعیت قابل توجه در کشورمان و ویژگی‌های منحصر بفردی که در این گروه جمعیتی وجود دارد، هنوز هیچ برنامه مشخصی برای مدیریت آنها وجود ندارد، حتی شورای ملی سالمندان که حدود ۱۵ سال پیش به هر ترتیبی با مصوبه هیئت دولت تشکیل شد و موظف به تهیه و ابلاغ سند ملی سالمندان شد، تازه بعد از ۱۵ سال، هفته گذشته، سند ملی سالمندان را که نهایتا تنظیم و ابلاغ آن دو سال زمان می‌برد، به دستگاه‌های مسئول در این حوزه ابلاغ کردند، سندی که متاسفانه هنوز برنامه اجرایی و عملیاتی آن نیز مشخص نشده است.

نکته مهم اینجاست که بعد از این ۱۵ سال و تذکرات بی‌شمار کارشناسان این حوزه که جمعیتی پیر در انتظار کشور است، فرصت بسیار محدود است و باید بستر لازم برای مدیریت این جمعیت فراهم شود، هنوز متولی حوزه سالمندی کشور مشخص نیست.

مسائل حوزه سالمندی کشور با توجه به ویژگی‌های این گروه جمعیتی، بسیار مهم و قابل توجه است و با توجه به اینکه در کشور ما همواره خیلی زود دیر می‌شود، باید هرچه سریعتر بستر و برنامه مدیریتی این جمعیت، فراهم شود.

سوالات مهمی در این حوزه وجود دارد و روز جهانی سالمندان نیز بهترین بهانه برای پیگیری و دریافت پاسخ این سوالات بود.

*** قسمت اول گفتگو با رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب سالمندان

خبرنگار سروش برای دریافت پاسخ این سوالات، گفتگویی را در چند قسمت با آقای دکتر احمد دلبری که در حال حاضر ریاست انجمن علمی سالمند شناسی و طب سالمندان ایران را برعهده دارد و سال‌ها در این حوزه مشغول فعالیت و ارائه خدمت است، داشته است که در قسمت اول این گفتگو به سوالات زیر پاسخ داده شد:

چرا سند ملی سالمندان پس از ۱۵ سال ابلاغ شد؟

چرا با وجود ۸ میلیون سالمند در کشور هنوز متولی حوزه سالمندان مشخص نیست؟

چرا سالمندان با ۸ میلیون جمعیت، هنوز در اولویت مسئولان دولتی قرار نگرفته است؟

چرا فکری برای رفع بحران سالمندی و آموزش و تامین نیروی متخصص طب سالمندی نمی‌شود؟

چرا رشته تحصیلی متخصص طب سالمندان از دانشگاه‌ها حذف شد؟

*** قسمت دوم گفتگو با رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب سالمندان

در ادامه، قسمت دوم گفتگوی اختصاصی خبرنگار سروش با رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب سالمندان را ملاحظه خواهید نمود که در این قسمت، در ابتدا موقعیت کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در حوزه سالمندی تشریح می شود و سپس، وضع سالمندان از ابعاد مختلف در داخل کشور، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سروش، احمد دلبری در بخش دوم گفتگو و در پاسخ به این سوال که از نظر حوزه سالمندی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در چه وضعی قرار داریم، اظهار داشت:

اخیرا مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با سازمان بازنشستگی کشوری تحقیقی مشترک در مورد وضعیت به‌زیستن و حال خوب سالمندان در کشور انجام داده است.

ما در این پروژه به دنبال این بودیم که بدانیم وضعیت ما نسبت به دنیا چگونه است.

شاخص‌هایی که تحت عنوان دیده‌بان سالمندی ارزیابی شد در ۴ محور بود.

سلامت سالمندان ما نسبت به دنیا چگونه است؟
امنیت درآمد سالمندان ما نسبت به سایر سالمندان جهان چگونه است؟
ظرفیت و توانمندی سالمندان ما نسبت به سایر سالمندان جهان چگونه است؟
از نظر مناسب سازی محیط، ما نسبت به سایر کشورهای جهان در چه وضعی هستیم؟

*** مقایسه ایران با سایر کشورهای جهان در حوزه سالمندی

وی در ادامه پیرامون نتایج این تحقیقات، اظهار داشت:

در این پروژه تحقیقاتی، ۹۷ کشور مورد ارزیابی قرار گرفت که ما در رتبه ۶۴ بودیم.

به طور کلی نسبت به دنیا وضعیتی پایینتر از میانگین داریم، بنابرای نیاز به توجه خاص به ۴ محور مذکور داریم ولی وضعیت ما نسبت به بسیاری از کشور‌ها در برخی حوزه‌ها بهتر است.

بعنوان مثال ما نسبت به روسیه، ترکیه، یونان، هند، مراکش و پاکستان وضعیت بهتری داریم.

آخرین رتبه متعلق به افغانستان و اولین رتبه متعلق به سوییس، سپس نروژ و در رتبه سوم نیز کشور آلمان قرار دارد.

از نظر سلامت ما در رتبه ۴۳ دنیا هستیم که رتبه خوبی در بین ۹۷ کشور است.

بدترین وضعیت ما در حوزه امنیت درامدی است، وضعیت ما در پوشش مستمری بازنشستگی به نوعی است که ۴۵% از سالمندان ما از حقوق بازنشستگی برخوردارند و نرخ فقر در سالمندان ۲۵% است که وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد.

این عدد در کل جامعه ۱۳% است، یعنی ۱۳ درصد از افراد جامعه فقیر هستند اما این میزان در جامعه سالمندی دو برابر شده و به ۲۵% رسیده است.

در مورد مناسب سازی محیط رتبه ما بد نیست ولی در ظرفیت و توانمندی وضعیت بدی داریم که شامل وضعیت اشتغال افراد در ۵۵ تا ۶۵ سال است.

همچنین وضعیت سواد که در تمام دنیا مطرح شده است، رتبه ما در دنیا ۸۸ است و وضعیت بدی داریم.

*** وضع سالمندان در داخل کشور

به گزارش سروش، رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب‌سالمندان در پایان قسمت دوم گفتگو با خبرنگار سروش به تشریح موقعیت سالمندان در داخل کشور و در استان‌ها مختلف، پرداخت و اظهار داشت:

در داخل کشور بهترین وضعیت را در سمنان و تهران داریم و بدترین را در سیستان و بلوچستان و ایلام داریم.

وضعیت سلامتی‌سالمندان در تهران و اصفهان نسبت به سایر نقاط کشور بهتر است و در خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویر احمد بدترین وضعیت را داریم.

از منظر مناسب سازی محیط زندگی و محیط پیرامون سالمندان تصور این است که مراکز استان‌ها باید در وضعیت بهتری باشند ولی در نتایج تحقیقات می‌بینیم که سمنان و بوشهر در بالاترین رتبه و خوزستان و کرمانشاه در پایینترین وضع قرار دارند.

از نظر امنیت درآمدی استان های تهران و سمنان در بالاترین رتبه و سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی در پایینترین رتبه هستند.

از نظر ظرفیت و توانمندی، تهران و سمنان رتبه بالا را دارند و سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی پایینترین رتبه‌ها را دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....