تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 - 20:26
کد خبر : 66860

۲۰ استان از سامانه مسکن حمایتی حذف شد

۲۰ استان از سامانه مسکن حمایتی حذف شد

به دلیل همکاری نکردن دستگاه‌ها در زمینه واگذاری زمین به وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان در ۲۰ استان کشور متوقف شده است. به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس، متقاضیان ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در روزهای اخیر با مشکل قابل توجهی به منظور تکمیل فرآیند ثبت

به دلیل همکاری نکردن دستگاه‌ها در زمینه واگذاری زمین به وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان در ۲۰ استان کشور متوقف شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس، متقاضیان ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در روزهای اخیر با مشکل قابل توجهی به منظور تکمیل فرآیند ثبت نام مواجه شده‌اند. این متقاضیان با مراجعه به سامانه معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ثبت نام، نام استان خود را برای انتخاب منطقه مورد نظر تامین واحد مسکونی نمی‌یابند.

بر این اساس، تعداد استان‌های قابل دسترسی به منظور ثبت نام در حال حاضر تنها ۱۱ استان است، این در حالیست که نام ۲۰ استان کشور در فهرست دسترسی استان‌های قابل ثبت نام در نهضت ملی مسکن دیده نمی‌شود.

*استان‌های طرح نهضت ملی مسکن آب رفت

یک مخاطب از استان قم در واکنش به نبود نام این استان در فهرست استان‌های طرح نهضت ملی مسکن گفت:« در ابتدای فرآیند ثبت نام، نام ۳۰ استان برای ثبت نام وجود داشت اما در حال حاضر به دلایل نامعلوم این تعداد استان از ۳۰ به ۱۱ آب رفته است.»

در واقع در حال حاضر فقط نام استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، قزوین، کردستان، گیلان و یزد، کرمان،

مخاطب دیگری نیز ضمن بی‌اطلاعی از دلیل باز نشدن استان‌ها اشاره کرد: «در حال حاضر تکلیف افرادی که در یک استان ثبت نام کردند اما نام استان آن‌ها از فرایند حذف شده است، چیست.»

۲۰ استان از سامانه مسکن حمایتی حذف شد

*تامین زمین دلیل تاخیر در دسترسی متقاضیان همه استان‌ها به منظور ثبت نام نهضت ملی مسکن

بر اساس پیگیری‌های انجام شده پیرامون مسئله باز نشدن دسترسی ثبت نام برای متقاضیان در ۲۰ استان کشور، مسئله تامین زمین به منظور ساخت مسکن است.

بر این اساس تامین مهمترین نهاده به منظور ساخت سرپناه برای مردم در حال حاضر با مشکلات قابل توجهی مواجه شده است. این مسئله در شرایطی اتفاق می‌افتد که حجم قابل توجهی از زمین‌های مرغوب بایر در مناطق شهری متعلق به سایر نهادهای دولت وجود دارد. به معنای دیگر استفاده از این ظرفیت می‌تواند زمینه حل این مسئله تامین زمین را به راحتی حل کرده و در نهایت یکی از بزرگترین موانع عملی شدن وعده رییس جمهور مهیا شود.

*دستگاه‌های دولتی زمین برای ساخت ۶ میلیون مسکن ۱ طبقه را دارند

در همین راستا، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن در بیان میزان زمین در اختیار نهادهای دولتی کشور گفت:« بر اساس بررسی‌های که به منظور برآورد میزان زمین‌های دولتی بدون استفاده در مجلس انجام شد، تنها نیمی از زمین‌های دولتی واقع در حریم شهری می‌تواند زمینه ساخت بیش از ۶ میلیون مسکن با تراکم ۱ طبقه را در سراسر کشور مهیا کند.»

مسئله تامین زمین از مناطق بدون استفاده دولتی در شرایطی موضوعی است که قانون جهش تولید و تامین مسکن به روشنی تکلیف آن رو مشخص کرده است.

*دستگاه‌ها دولتی تا انتهای آبان برای واگذاری زمین به وزارت راه و شهرسازی فرصت دارند

به استناد ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن، کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکتهایی که صددرصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود ظرف ۲ ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

بر این اساس، قانون جهش تولید مسکن در تاریخ یک مهرماه سال ۱۴۰۰ توسط رییس جمهور ابلاغ شده و نهادهای دولتی تا ۱ آذرماه زمان‌ دارند، نسبت واگذاری اراضی بدون استفاده خود به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

بنابر تبصره ۱ ماده ۱۰ قانون مذکور، چنانچه دستگاه‌های موضوع این ماده ظرف ۲ ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه به ترتیب یادشده، اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر نمایند.

با توجه به جزئیات قانون جهش تولید و تامین مسکن در شرایطی که دستگاه‌های دولتی تا هفته آینده نسبت به واگذاری زمین‌های خود برای ساخت مسکن به وزارت راه اقدام نکنند، سند جدید این املاک باید به نام وزارت راه و شهرسازی صادر شود.

در شرایطی که قانون جهش تولید و تامین مسکن در دستور کار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد، به نظر می‌رسد، مسئله زمین به فوریت حل شده و شرایط برای تحقق ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال مهیا شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....