تاریخ انتشار : یکشنبه 29 خرداد 1401 - 22:17
کد خبر : 91627

۱۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی ثروتمندان آمریکایی در بورس دود شد

۱۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی ثروتمندان آمریکایی در بورس دود شد

قبل از اینکه بازار سهام ایالات متحده در هفته جاری وارد فاز نزولی شدید کنونی شود، یک درصد بالای جامعه آمریکا و ثروتمندان آماده زیان‌های سنگینی شدند. بر اساس برآوردهای جدید فدرال رزرو، ثروت یک درصد ثروتمند جامعه در سه ماهه گذشته ۷۰۱ میلیارد دلار تنزل پیدا کرد که اولین مرحله کاهشی شدن آن از

قبل از اینکه بازار سهام ایالات متحده در هفته جاری وارد فاز نزولی شدید کنونی شود، یک درصد بالای جامعه آمریکا و ثروتمندان آماده زیان‌های سنگینی شدند.

بر اساس برآوردهای جدید فدرال رزرو، ثروت یک درصد ثروتمند جامعه در سه ماهه گذشته ۷۰۱ میلیارد دلار تنزل پیدا کرد که اولین مرحله کاهشی شدن آن از اوایل سال ۲۰۲۰ است. این اتفاق ناشی از کاهش ۱٫۵ تریلیون دلاری ارزش پرتفوی سهامی آنها بوده است که با افزایش قیمت املاک و سایر دارایی‌های سرمایه‌ای در ایالات متحده جبران شد. باوجود اینکه در دوره دوساله پاندمی کرونا شاهد افزایش ۱۱ تریلیون دلار خالص دارایی‌های آنها بوده‌ایم و ثروتمندان دوره‌ای طلایی را پشت سر گذاشتند.

نشتی ثروت پولداران آمریکایی معادل ۴۰ سال درآمد نفتی ایران

عدد ۱٫۵ تریلیون دلار حدودا معادل ۴۰ سال درآمد نفتی ایران در سال‌های خوب فروش نفتی است. در سال ۲۰۲۱ یکی از فروش‌های رویایی عربستان رخ داده است. این کشور در سال ۲۰۲۱ به درآمد رویایی حدودا ۲۰۰ میلیارد دلاری دست یافته است. عددی که ثروتمندان آمریکایی در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی در بازار سهام از دست داده‌اند معادل ۷٫۵ سال درآمد نفتی عربستان در اوج خود است.

با وجود اینکه این ارقام بسیار بزرگ هستند، باید توجه داشت که بیش از نیمی از بازار سهام آمریکایی‌ها را این یک درصد متمول در اختیار دارند که باعث می‌شود ثروت ۱٫۵ تریلیون دلاری سوخت شده، کمی کوچکتر بنظر برسد. در این بین که این اتفاق رخ داده است، شاخص S&P500 از ۳۱ مارس تا به امروز حدود ۱۹ درصد کاهش یافته و شاخص Nasdaq100 هم ریزش ۲۴ درصدی را پشت سر گذاشته است به طوریکه این دو شاخص در سه ماهه اول سال میلادی جاری کاهش ۵ و ۹ درصدی را ثبت کرده‌اند.

دارایی یک درصد از آمریکایی‌ها بیش ۹۰ درصد پایین جامعه

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  طبق داده‌های فدرال رزرو، میزان ثروت یک درصد بالای جامعه آمریکایی در ابتدای سال میلادی جاری ۳۲٫۲ درصد از ثروت کل آمریکایی‌ها بوده است و این عدد در سه ماهه اول سال میلادی به ۳۱٫۸ درصد رسیده است. با این وجود در حال حاضر مجموع ثروت آنها بیش از ۴۵ تریلیون دلار است که نسبت به ۴۳٫۵ تریلیون دلاری که در اختیار ۹۰ درصد پایینی جامعه است، عدد بالاتری است همچنان. با کنار گذاشتن داده‌های سال گذشته، یک درصد بالایی جامعه آمریکایی از سال ۱۹۸۹ تا امروز بالاترین میزان از کل ثروت جامعه را در اختیار دارد.

درصد دارایی یک درصد ثروتمند و ۹۰ درصد پایینی جامعه از ثروت کل آمریکا – بلومبرگ
درصد دارایی یک درصد ثروتمند و ۹۰ درصد پایینی جامعه از ثروت کل آمریکا - بلومبرگ

پاندمی کرونا فرصتی طلایی برای بورسی‌ها

امری که باعث شده افرادی که جزو یک درصد متمول بالایی جامعه نیستند، از کاهش شدید بازار سهام مصون بمانند آن است که آنها کمتر از ۱۲ درصد از دارایی‌های خود را در سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند. البته همین موضوع باعث شده است که یک درصد بالایی جامعه به واسطه تخصیص درصد بالایی از پرتفوی سرمایه‌گذاری خود به سهام در سال‌های همه‌گیری کرونا نسبت به سایر گروه‌های جامعه بیشترین رشد ثروت را تجربه کنند. یکی دیگر از نکاتی که سبب کاهش میزان ثروت افراد ثروتمند شده است، آن بود که املاک و مستغلات اخیرا سیری نزولی را طی کرده‌ و قرارگیری نرخ وام مسکن در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ به همراه سیاست‌های انقباضی پولی فدرال رزرو این موضوع را تشدید کرده است.

روند تغییرات ثروت یک درصد بالایی جامعه آمریکا – بلومبرگ
روند تغییرات ثروت یک درصد بالایی جامعه آمریکا - بلومبرگ

براساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، آمریکایی‌ها در سال جاری حدود ۷۶۰ میلیارد دلار از دست داده‌اند که سهم عمده آن که عدد ۶۹۰ میلیارد دلاری است در سه ماهه آغازین سال میلادی جاری رخ داده است. ثروتمندترین فرد جهان یعنی ایلان ماسک، شاهد کاهش ۶۴٫۵ میلیارد دلاری ثروت شخصی خود نسبت به پایان سال ۲۰۲۱ بوده است و خالص ارزش دارایی‌های او به حدود ۲۰۶ میلیارد دلار رسیده است.

در پنج سال گذشته، ثروتمندان از افزایش چشم‌گیر ارزش سهام و سایر دارایی‌های خود سود برده‌اند. حتی قبل از اینکه S&P 500 بازدهی کل ۱۸ درصدی در سال ۲۰۲۰ و ۲۹ درصدی را در سال ۲۰۲۱ ثبت کند، این شاخص در سال ۲۰۱۷ بازدهی ۲۲ درصدی را تجربه کرده بود سپس در سال ۲۰۱۸ کاهشی جزئی و تک رقمی را ثبت کرد و در سال ۲۰۱۹ توانست بازدهی ۳۱٫۵ درصدی را رقم بزند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....