تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 22:18
کد خبر : 92252

۱۰ پیش‌بینی از پایان عصر نفت ۱۰۰ دلاری

۱۰ پیش‌بینی از پایان عصر نفت ۱۰۰ دلاری

همین یک سال پیش کسی گمان نمی‌کرد که قیمت نفت بار دیگر روزهای ۱۰۰ دلاری را به خود ببیند. اما در عرض چند ماه به دنبال عبور جهان از پندمی کرونا و افزایش تقاضا برای نفت و همچنین حمله روسیه به اوکراین و نگرانی از کمبود عرضه، بهای نفت بعد از بیش از ۷ سال

همین یک سال پیش کسی گمان نمی‌کرد که قیمت نفت بار دیگر روزهای ۱۰۰ دلاری را به خود ببیند. اما در عرض چند ماه به دنبال عبور جهان از پندمی کرونا و افزایش تقاضا برای نفت و همچنین حمله روسیه به اوکراین و نگرانی از کمبود عرضه، بهای نفت بعد از بیش از ۷ سال بار دیگر از مرز ۱۰۰ دلار عبور کرد.

غالب کارشناسان بر این باورند که حالا حالاها نباید منتظر افت قیمت طلای سیاه و بازگشت نفت ارزان به اقتصاد جهان باشیم. حتی برخی کارشناسان موسسات بر این باورند که حداقل برای ۲ سال آینده نفت سطح ۱۰۰ دلاری را حفظ خواهد کرد و حداقل تا ۲۰۲۶ بالای ۸۰ دلار بر بشکه باقی خواهد ماند.

در این میان احتمال تجربه سال ۲۰۰۸ در بازار نفت مطرح است، به خصوص اینکه قیمت نفت تا سطح آن روزها بالا رفته و مانند همان سال احتمال رکود اقتصاد جهانی مطرح است. البته که بسیاری از تحلیلگران احتمال وقوع این سناریو را کم می‌دانند و بر این باورند که با وجود شباهت‌ها، جنس تورم این روزها با سال ۲۰۰۸ متفاوت است.

البته باید توجه داشت تاریخ نشان داده که بازار نفت توانسته بارها پیش‌بینی کارشناسان را نقش برآب کند.

 

موسسات و کارشناسان چه قیمتی را برای نفت پیش‌بینی کرده‌اند؟

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش خود اعلام کرد که متوسط قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ (تیر – اوایل دی ماه) ۱۰۸ دلار در هر بشکه خواهد بود. بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود قیمتهای بالای ۱۰۰ دلار تا اوایل سال آینده میلادی ادامه یابد و بعد بهای نفت کمی افت کند. با این حال EIA متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ را ۹۷ دلار بر بشکه پیش‌بینی کرده است. این موسسه در چشم انداز سالانه انرژی ۲۰۲۱، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۵ را ۶۱ دلار و در سال ۲۰۳۰ حدود ۷۳ دلار بر بشکه پیش‌بینی کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نسبت به دیگر موسسات قیمت پایین‌تری برای نفت پیش‌بینی کرده است.

گلدمن ساکس: گلدمن ساکس انتظار قیمت‌های بالایی برای نفت دارد. این بانک در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرد که بهای برنت می‌تواند در تابستان امسال به ۱۴۰ دلار برسد، این در حالی است که گلدمن ساکس در گزارش قبلی خود قیمت نفت در تابستان را حدود ۱۲۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده بود. پیش‌بینی گلدمن ساکس می‌گوید که قیمت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۲ و حتی حداقل نیمی از سال آینده حدود ۱۳۵ دلار باقی خواهند ماند.

نظرسنجی بلومبرگ: سایت خبری تحلیلی بلومبرگ در یک نظرسنجی از کارشناسان و موسسات نفتی قیمت نفت را پیش‌بینی کرد. بر اساس این نظرسنجی قیمت نفت برنت به طور میانگین ۹۹٫۸ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۲، ۹۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۳، ۸۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۴، ۸۳ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۵ و بیش از ۸۱ دلار در سال ۲۰۲۶ است.

بانک بریتانیایی بارکلیز: بارکلیز اخیرا پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی ۱۱ دلار در هر بشکه و برای سال ۲۰۲۳ حدود ۲۳ دلار بر بشکه افزایش داد. این بانک بریتانیایی بر این باور است که متوسط قیمت برنت در سال جاری و سال آینده حدود ۱۱۱ دلار بر بشکه خواهد بود. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در این مدت حدود ۱۰۸ دلار معامله خواهد شد. بارکلیز گفت انتظار می‌رود تولید نفت روسیه تا پایان سال ۱٫۵ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

سیتی بانک: سیتی هرچند نسبت به دیگر موسسات قیمت‌های کمتری پیش روی نفت پیش‌بینی می‌کند، با این حال اخیرا به شکل قابل توجهی برآورد خود از بهای نفت را افزایش داده است. این بانک پیش‌بینی خود از قیمت برنت در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ را با ۱۴ دلار به ۱۱۳ دلار در هر بشکه افزایش داد و قیمت‌های سه‌ماهه سوم و چهارم را ۱۲ دلار بیشتر کرد و به ترتیب به ۹۹ و ۸۵ دلار بر بشکه رساند. سیتی تخمین می زند که برنت در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ​​۷۵ دلار در هر بشکه باشد که ۱۶ دلار نسبت به پیش‌بینی قبلی بیشتر است.

تحلیل تکنیکال بازار نفت: تکنیکالیست‌ها بر این باورند که در سطح ۱۱۴ دلار نفت به یک مقاومت کلیدی بر می‌خورد و اگر برنت از این سطح عبور کند، تا سطح ۱۲۴ دلار رشد خواهد کرد تا مجددا در این سطح با مقاومت کلیدی دیگری مواجه شود. بالاترین سطح قبلی قیمت نفت ۱۳۸ دلاری است اگر قاطعانه این سطح شکسته شود، بازار یک رالی تازه را آغاز خواهد کرد. اگر قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد، ۱۰۰ دلار پشتیبانی بعدی است. ۱۰۰ دلار سطح روانی است و معامله‌گرانی که پوزیشن‌های صعودی اتخاذ کرده‌اند اجازه نمی‌دهند قیمت به زیر آن سطح سقوط کند. تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که در بلندمدت قیمت‌ها صعودی خواهد بود و مدت زیادی نفت بالای ۱۰۰ دلار باقی خواهد ماند.

بانک آمریکایی مریل لینچ: بانک آمریکا پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ به‌طور میانگین ۱۰۴٫۴۸ دلار در هر بشکه و در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد. با این حال تحلیلگران این بانک بر این باورند که اگر افت تولید و صادرات نفت روسیه ادامه یابد قیمت برنت امسال می‌تواند تا حدود ۱۵۰ دلار بر بشکه رشد کند.

بانک سوسایته ژرنال: استراتژیست های Societé Générale قیمت طلای سیاه را در سه ماهه سوم ۱۳۰ دلار و در سه ماهه چهارم ۱۲۰ دلار پیش بینی کردند. در تحلیل این بانک از بازار نفت آمده است: با توجه به سرمایه‌گذاری ناکافی در صنعت نفت و بازگشت تقاضا به حالت عادی، انتظار داریم قیمت‌های نفت همچنان بالا بماند و ریسک صعود قیمت‌ها تا سطح ۱۵۰ دلار در هر بشکه وجود دارد. کارشناسان سوسایته ژرنال بر این باورند که حتی در سناریوی رکود افت تقاضا نمی‌توان انتظار داشت که مانند سال ۲۰۰۸ قیمت نفت به سطح بسیار پایینی برسد و در این سناریو نهایتا قیمت نفت در محدوده ۷۵ تا ۸۰ دلار قرار خواهد گرفت.

موسسه فیچ: فیچ پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت برنت در سال جاری به طور میانگین ۱۰۰ دلار در هر بشکه، ۹۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۳، ۸۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۴ و ۸۸ دلار در هر بشکه در هر دو سال ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ است.

بانک یو‌بی‌اس(UBS): بانک UBS اخیرا با انتشار گزارشی برآورد خود قیمت نفت را ۱۵ دلار افزایش داده است. در این گزارش آمده است: ما پیش‌بینی‌های خود را برای برنت در سه ماهه سوم سال جاری به ۱۳۰ دلار در هر بشکه و به ۱۲۵ دلار در هر بشکه برای سه ماهه پایانی افزایش دادیم که از پیش‌بینی قبلی به ترتیب ۱۵ و ۱۰ دلار در هر بشکه بیشتر است.

چرا شانس تکرار سال ۲۰۰۸ در بازار نفت کم است؟

قیمت‌های کنونی نفت یادآور تجربه سال ۲۰۰۸ در بازار نفت است، روزهایی که قیمت‌ها تا بیش از ۱۴۰ دلار بر بشکه رشد کرد اما در عرض مدت کوتاهی به دنبال رکود اقتصاد جهانی به بازه ۳۰ دلار سقوط کرد. حالا هم این سناریو که جهان بار دیگر با رکود اقتصادی مواجه شود بسیار تکرار می‌شود؛ از این رو این سوال مطرح است که آیا اینبار هم قیمت نفت می‌تواند با سرعت به سطوح بسیار کمی سقوط کند؟

همانطور که سوسایته ژرنال در برآورد خود از قیمت نفت گفته است، چنین سناریویی در حال حاضر چندان برای بازار نفت مطرح نیست. درست است که قیمت نفت تا بالاترین سطح ۱۴ سال گذشته و نزدیک زمان بحران مالی ۲۰۰۸ رشد کرده، اما تفاوت عمده بین این دو دوره وجود دارد. در سال ۲۰۰۸ تورم توسط املاک و مستغلات ایجاد شد و قیمت نفت تحت تاثیر تورم جهانی افزایش یافته بود. اما این بار، نفت نقش محوری تورم را ایفا می‌کند و کمبود عرضه و پیشی گرفتن تقاضا از آن عامل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار انرژی و تورم جهانی است. از این رو قیمت‌ها برای مدت طولانی‌تر از آنچه قبلا رخ داده، بالا باقی خواهد ماند.

قیمت نفت در فاصله ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ برای دوره طولانی زیر ۱۰۰ دلار معامله شد. قیمت‌ها در فاصله ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در محدوده ۴۰ تا ۶۰ دلار باقی ماند و حتی در ۲۰ آوریل ۲۰۲۰ تا منفی ۳۷٫۶۳ دلار افت کرد.

سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد: راه حل مشکل کنونی بازار نفت در دستان کشورهایی چون ونزوئلا و ایران است که برای مدت طولانی از بازار عقب مانده‌اند و بازگشت این کشورها می‌تواند تا حدودی التهاب بازار نفت را خاموش کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....