تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آبان 1399 - 11:17
کد خبر : 23312

۱۰ رویداد امیدآفرین در جهان معاصر

۱۰ رویداد امیدآفرین در جهان معاصر

وقتی به‌ اخبار گوش می‌دهیم، به‌ نظر می‌رسد دنیا آکنده از جنگ، وحشت، فقر، حرص و تنفر است‌. این‌ مسائل چالش‌‌هایی در زندگی هستند، اما رویدادها و پیشرفت‌‌های حیرت‌انگیز و امیدبخشی هم در حال وقوع‌اند که‌ رسانه‌ها کمتر گزارش‌ می‌کنند. بسیاری از رسانه‌‌های حرفه‌ایِ دنیا، مروج ترس و پُررنگ‌کننده تفاوت‌ها و اختلافاتِ قومی، مذهبی، اقتصادی،

وقتی به‌ اخبار گوش می‌دهیم، به‌ نظر می‌رسد دنیا آکنده از جنگ، وحشت، فقر، حرص و تنفر است‌. این‌ مسائل چالش‌‌هایی در زندگی هستند، اما رویدادها و پیشرفت‌‌های حیرت‌انگیز و امیدبخشی هم در حال وقوع‌اند که‌ رسانه‌ها کمتر گزارش‌ می‌کنند. بسیاری از رسانه‌‌های حرفه‌ایِ دنیا، مروج ترس و پُررنگ‌کننده تفاوت‌ها و اختلافاتِ قومی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی‌؛ و تحریک‌کننده احساساتند.
۱۰رویداد زیر، برخلافِ روندِ چالش‌ها، دلایلی پُررنگ برای‌ امید و خوش بینی ارائه‌ می‌دهند. این‌ رخدادها می‌گویند ما در دورانی از تحولات سریع و گسترده هستیم که‌ می‌تواند رفاه و خوشی را برای‌ همه انسان‌ها فراهم سازد.
رشد کَمّیِ جمعیت جهان، تعدیل شده‌: طی ۴۰ سال گذشته، متوسط جهانیِ تعداد فرزند از ۴٫۸ به‌ ۲٫۵ نفر کاهش یافته‌ و فرضیه‌‌های انفجار جمعیت و فقر و کمبود ناشی از آن رد شده‌اند.
انرژی‌ خورشیدی به‌زودی از گاز، نفت و حتی ذغال ارزان‌تر می‌شود: تکنولوژی برق خورشیدی‌ از سه سال پیش حدود ۸۰% ارزان شده‌ و باتوجه به رقابت زیاد، امید است‌ طی چند ماه تا چند سال آینده از همه سوخت‌‌های فسیلی ارزان‌تر شود. انرژی‌ رایگانِ خدایی، نمادِ وفور نعمت و فراوانی برای همه است‌. با کاهش درآمد و تضعیفِ شرکت‌‌های نفتیِ التهاب‌آفرین و جنگ‌طلب، امید به‌ صلح جهانی نیز بیشتر می‌شود.
معجزه اینترنت، امکان دسترسی تقریبا رایگان و سریع به‌ اطلاعات و برقراری ارتباط بی‌نظیر نسبت به‌ طول تاریخ را فراهم ساخته و امکان اثربخشی هر انسانِ سخاوت‌مند و پاک به‌ اندازه میلیون‌ها فردِ کمتر بخشنده شده‌ است‌.
در بیشتر مناطق دنیا فرزندان بیش از گذشته‌ مورد محبت و حمایت و توجه قرار می‌گیرند. شاید به‌ پذیرش مسئولیت، کم‌علاقه‌تر و کمی تنبل‌تر باشند، اما به‌خاطر این‌ روش تربیت، با مهربانیِ بیشتری نسبت به‌ دیگران اندیشه و رفتار می‌کنند.
درصد آماری جرم‌‌های سنگین و جنگ‌‌های شرورانه نسبت به‌ گذشته‌ تاریخ به‌میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته اما رسانه‌ها این‌ درصد کم شده‌ را پررنگ می‌کنند.
در بسیاری کشورها، نگرش مردم از دیدگاه‌‌های قطب‌بندی شده‌، وطن جغرافیایی، تمایز و حتی تنفر از انسان‌ها و ملل دیگر؛‌ در حال دگرگونی به‌ نگرش وطن و خانواده بزرگ انسانی است‌. به‌تدریج مردم بیشتری می‌فهمند که‌ دامن‌زدن به‌ تفاوت‌ها و اختلاف‌ها، مرتبط با منافع بانک‌ها (سرمایه‌داران) و برخی دولت‌ها است‌ نه جامعه جهانی
فعالیت‌‌ها و تخلفات نخبگانِ قدرت در دنیا، سریع‌تر و گسترده‌تر از گذشته‌، آشکار و دیده می‌شود: آشکارشدن تخلفات مسئولان بانک‌ها در بحران‌‌های مالی و پیگیری فعالیت‌‌ِ وابستگانِ مقامات از کانال‌‌های متعدد، به‌تدریج موجب ارتقا سلامت و صلاحیت در سطوح کلیدی می‌شود.
علاقه به‌ رشد و تعالی شخصی و ارتقا و گسترش هوشیاری در بسیاری از مردم درحال افزایش است: در گذشته‌ این‌ علاقه نسبت به‌ تمایلِ‌ افزایش ثروت، بهره‌مندی از لذت‌ها و مصرف‌‌گرایی؛ ضعیف‌تر بوده است‌.
همکاری، مشارکت و همدلی روزافزون جهانیان، درحال تضعیف نظام‌های انحصارطلب و تفرقه‌افکن گذشته‌ است‌.
همه می‌توانند در زندگی شخصیِ خود خوشبخت و مسلط شوند: امروز بیش از آنچه تصور می‌کنید قوی هستید… در گذشته‌ صاحبان قدرت می‌خواستند مردم در فقر و کمبود، زندگی و باور کنند که‌ ‌قدرتیِ ندارند؛ و به‌این‌ طریق قدرت و فراوانی را برای‌ خود نگه دارند و آینده را شبیه گذشته‌ نمایند، اما با آگاهی و ارتباطات کنونی، قدرت و پتانسیل نامحدود برای‌ مردم به‌وجود آمده و حتی یک نفر می‌تواند در آگاه‌سازی و گسترش محبت و آموزش راه‌‌های کسب ثروت؛ به‌ هزاران نفر موثر باشد. اگر هر یک از ما در حد توان خود، از این‌ امکانات جدید و قدرت نهفته استفاده‌ کنیم، این‌ آینده روشن، زودتر رخ می‌نماید.

چه اشکالی دارد..
ما مروج مهربانی، شادی و پاکی و معرف شباهت‌های انسان‌ها باشیم؟
چه خوب است‌ به‌جای ترویج و انتشار پُررنگِ اخبار غم‌انگیز و ترس‌آور درباره پلیدی و خشونت (که‌ تقویت‌کننده و مطلوب سیستم‌‌های فعلی دنیاداری است‌)؛ اطلاعات و زمینه‌‌های امید و انرژی‌ و شادی را بیش از پیش انتشار دهیم.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....