بنا بر برخی پژوهش‌‌‌های انجام شده، محدودیت سرمایه و نبود سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از ابزارهای مهم تولید، عامل بازدارنده جدی بر سر راه تولید در کشورهای در حال توسعه قلمداد می‌شود که ایران هم از این اصل مستثنی نیست و با کمبود سرمایه‌گذاری و تولید روبه‌‌‌رو است. همچنین ظواهر امر نشان می‌دهد که تحریم‌ها و ابزارهای فشار باعث شده سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، کشور را بستر مناسبی برای به‌‌‌کارگیری سرمایه‌‌‌های خود تشخیص ندهند و فرصت‌‌‌های دیگر را بر سرمایه‌گذاری در داخل ترجیح بدهند. اما می‌توان با اعطای تسهیلات و تدوین قوانین مناسب، زیرساخت‌‌‌های لازم را به منظور جلب اعتماد و وثوق سرمایه‌گذاران فراهم و این تهدید را به فرصت تبدیل و زمینه رشد اقتصادی و تولید ملی را با تکیه بر سرمایه داخلی مهیا کرد.

شاید بتوان هرمزگان را با موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در شاهراه حیاتی تنگه هرمز، استراتژیک‌‌‌ترین استان کشور نام‌گذاری کرد؛ استانی که با برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز و قرار گرفتن در آب‌‌‌های نیلگون خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان همچون الماسی است که شاید تا به امروز آنچنان‌‌‌که باید به آن پرداخته نشده است و فرصت‌‌‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد که بهره‌‌‌برداری از بسیاری از ظرفیت‌‌‌های پیدا و پنهان این منطقه مهم به‌‌‌دلیل عدم‌شناخت کافی سرمایه‌گذاران همچنان معطل مانده است.

اکوسیستم غنی شیلات و آبزیان در کنار کشاورزی منحصر به فرد آن به لحاظ زمان کشت و همچنین مناظر بی‌‌‌بدیل طبیعی و مناطق بکر گردشگری در کنار وجود ۱۴ جزیره چشم‌‌‌نواز از دیگر جلوه‌‌‌های این استان است. کافی است به این استعدادها، استقرار زیرساخت‌‌‌های حیاتی همچون بنادر بزرگ شهیدرجایی و شهیدباهنر، برخورداری از منابع غنی و متعدد معدنی، وجود شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی، ظرفیت‌‌‌های بالقوه دیگری مانند زمینه‌‌‌های صنعتی، مناطق ویژه و آزاد تجاری، اقتصادی و معدنی را اضافه کنیم تا نام «دروازه پیشرفت ایران» را برای این استان شایسته بدانیم.

هرمزگان گنج پنهان فرصت‌‌‌هاست و با روی کارآمدن دولت سیزدهم، تلاش دولت‌‌‌ بر آن بوده تا علاوه بر شناساندن این فرصت‌‌‌ها به سرمایه‌گذاران، توسعه استان مبتنی بر سرمایه‌گذاری برنامه‌‌‌محور، هدفمند و راهبردی شکل بگیرد.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان  در بندرعباس، با بیان اینکه مجموعه اقتصادی دولت در هرمزگان به عنوان بخش مهمی از جغرافیای «ایران قوی» با کمک سرمایه‌گذاران به دنبال ترسیم اهداف، متناسب با مزیت‌‌‌ها و استعدادهای استان است که بتواند منابع را به بهترین شکل ممکن بین بخش‌‌‌های مختلف توزیع کند، از تدوین سند جامع توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری هرمزگان خبر داد و گفت: تهیه این سند راهبردی گام نخست برای سرمایه‌گذاری است و تا افق مطلوب و مورد نظر گام‌‌‌های بسیاری مانده است که امیدواریم بتوانیم در کنار همه دوستداران این مرز و بوم، به آن دست پیدا کنیم.

وی به طرح‌‌‌های سرمایه‌گذاری استراتژیک این سند راهبردی اشاره کرد و افزود: ایجاد صنعت نساجی در قالب ابر شهر نساجی ایران در زمینی به مساحت ۳۰‌هزار هکتار در سواحل مکران در هرمزگان در دستور کار قرار گرفته است که با سرمایه‌گذاری در این طرح بزرگ، ۱۵‌هزار شغل در بخش کشاورزی، یک‌‌‌هزار شغل در بخش پتروشیمی، ۳۵هزار شغل در زنجیره ارزش صنایع تکمیلی پایین‌‌‌دستی آن ایجاد می‌شود و این تعداد شغل به معنی ایجاد یک شهر حداقل ۱۰۰‌هزار نفری در سواحل مکران است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   استاندار یکی از مهم‌ترین برنامه‌‌‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان را تبدیل هرمزگان به قطب نخست تولید فولاد در کشور اعلام کرد و گفت: احداث شهر فولاد در غرب بندرعباس با هدف تکمیل زنجیره‌‌‌های پایین‌‌‌دست فولاد یکی دیگر از برنامه‌‌‌های محوری ما در استان است که به‌‌‌ همین منظور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، فاز دو توسعه صنایع فولادی باید با اولویت تکمیل زنجیره‌‌‌های پایین‌‌‌دست فولاد، در زمینی به مساحت حدود ۴هزار هکتار تکمیل و راه‌‌‌اندازی شود. این زنجیره شامل کنسانتره سنگ آهن، گندله‌‌‌سازی، آهن اسفنجی، تولید محصولات میان‌‌‌زنجیره‌‌‌ای (آهن‌‌‌سازی)، فولادسازی، نورد گرم (انواع مقاطع طولی و عرضی فولادی)، نورد سرد و خدمات بازار است.

وی اظهار کرد: با توجه به تاکید اسناد بالادستی، از جمله بند ب ماده ۴۸ لایحه برنامه ششم توسعه، مبنی بر افزایش خدمات سوخت‌‌‌رسانی به کشتی‌‌‌ها (بانکرینگ) و خدمات جانبی آن در خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان به‌‌‌گونه‌‌‌ای که سهم کشور از بازار سوخت‌‌‌رسانی به کشتی‌‌‌ها در منطقه خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان در پایان برنامه حداقل به ۵۰درصد برسد، هرمزگان نیز این سرمایه‌گذاری را به عنوان سرمایه‌گذاری استراتژیک تلقی کرده و به سرمایه‌گذارانی که صنعت بانکرینگ استان در جزیره‌‌‌های ابوموسی و قشم را توسعه دهند، مشوق‌‌‌های ویژه‌‌‌ای اعطا خواهد کرد. دوستی، هرمزگان را به‌‌‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، مرکز ثقل صادرات و واردات محصولات کشاورزی جنوب استان فارس، بوشهر، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان، اعلام و خاطرنشان کرد: با ارزش صادراتی که در این استان تولید می‌شود، فرصت مناسبی برای راه‌‌‌اندازی «کارگو» و حمل‌‌‌ونقل هوایی محصولات کشاورزی فراهم شده که از این جمله می‌توان به تولید سالانه بیش از ۲۵هزارتُن میگوی پرورشی (قابل افزایش تا ۲۰۰‌هزار تن)، بیش از ۴هزار تُن پرورش ماهی در قفس (قابل افزایش تا ۱۰۰‌هزار تن) و ۲۰۰‌هزار تن انواع محصولات گلخانه‌‌‌ای (قابل افزایش تا یک‌میلیون تن) اشاره کرد؛ ضمن اینکه تولیدات کشاورزی در استان‌‌‌های مورد اشاره نیز بر حجم این تولیدات می‌‌‌افزاید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، بنادر مستقر در استان، فرصت مناسبی را برای استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی (حمل دریایی و هوایی) فراهم کرده است. بر این اساس، محدوده‌‌‌ای در فاصله ۵/ ۱ کیلومتری از خط ساحلی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد ترمینال بار هوایی به مساحت ۵‌‌‌هزار مترمربع در محوطه فرودگاه بین‌المللی بندرعباس پیش‌بینی شده است که فرصت سرمایه‌گذاری برای حمل‌ونقل ترکیبی را نیز مهیا کرده است. ایجاد شهر گلخانه، شهر آناناس (میوه‌‌‌های گرمسیری)، شهر پالایشگاهی، شهر شیشه، ساخت سدهای بزرگ مقیاس (مخزنی)، ایجاد شبکه ریلی کالا و مسافر در کریدور ساحلی، شهر میگو، شهرهای دریایی پرورش ماهی در قفس و پایانه صادراتی محصولات کشاورزی از دیگر طرح‌‌‌های استراتژیک در سند جامع سرمایه‌گذاری در هرمزگان است که استاندار هرمزگان به آن اشاره می‌کند و می‌‌‌افزاید: تمام این طرح‌‌‌ها با حضور موثر سرمایه‌گذاران واقعی در کنار نقشه راهی مدون برای دست یافتن به پلت‌فرم امن سرمایه‌گذاری هرمزگان قابلیت اجرا دارد و این امید وجود دارد که در ادامه و در ویرایش‌‌‌های بعدی، سند جامع سرمایه‌گذاری استان کامل‌‌‌تر شود و به‌‌‌عنوان یک میثاق‌‌‌نامه رسمی بتواند در توسعه مبتنی بر سرمایه‌گذاری استان نقش خود را به خوبی ایفا کند.

سند راهبردی توسعه سرمایه‌گذاری هرمزگان با طبقه‌‌‌بندی استراتژیک، بزرگ‌‌‌مقیاس، اولویت‌‌‌دار و عمومی، بر اساس مزیت‌‌‌ها، نیازها و استعدادهای استان دسته‌‌‌بندی و متناسب با اهمیت هرطبقه، مشوق‌‌‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران تخصیص داده شده است.