تاریخ انتشار : دوشنبه 29 دی 1399 - 20:06
کد خبر : 31893

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیتکوین ادامه یافت، واکنش بانک مرکزی به ادعای آلمانی‌ها درباره اینستکس، بازاری که برای

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیتکوین ادامه یافت، واکنش بانک مرکزی به ادعای آلمانی‌ها درباره اینستکس، بازاری که برای سرمایه گذاران تازه وارد پرریسک است، رستوران‌هایی که یا مشاور املاک شده اند یا نمایشگاه خودرو، مرغداران در سردرگمی به سر می‌برند/ قیمت هرکیلو مرغ؟ و تورم همسایه‌های شمالی ایران را در بر دارد.

+ریزش ادامه‌دار شاخص بورس؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز شنبه، شاخص کل با ریزش بیش از ۴۳ هزار واحدی مواجه شده بود، امروز نیز این روند ادامه دار است، به گونه‌ای که در ساعت ۹:۲۵، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۷۴۱۱ واحدی معادل ۲.۳۱ درصد به یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۲۹۹ واحد و همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۷۷ واحدی به ۱۷ هزار و ۵۸۱ واحد رسید. جزئیات بیشتر از بازار امروز

ریزش بیتکوین ادامه یافت

بیتکوین در آستانه از دست دادن کانال ۳۶ هزار دلاری قرار گرفت. به نقل از سی ان بی سی، ناکامی بیتکوین در فتح کانال ۴۰ هزار دلاری کماکان ادامه دارد و برای دومین روز متوالی، بازدهی این ارز منفی ماند. برخی از معامله گران و کارشناسان معتقدند صعود ارزهای دیجیتالی بیش از حد بوده و هر لحظه امکان ترکیدن حباب قیمتی آن ها وجود دارد.

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی)

۱- بیتکوین

قیمت: ۳۶ هزار و ۱۱.۲۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۲۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۶۲ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۲۳۴.۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۲۹ درصد کاهش

۳- لایت کوین

قیمت: ۱۴۳.۳۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۶۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۱۹ درصد کاهش

۴- بیتکوین کش

قیمت: ۴۷۹.۴۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۵۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۵۹ درصد کاهش

۵- مونرو

قیمت: ۱۵۵.۰۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۸۸ درصد کاهش

۶- میکر

قیمت: ۱۴۷۱.۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۳۳ درصد کاهش

۷- دش

قیمت: ۱۲۴.۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۷۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۲۸ درصد کاهش

۸- زد کش

قیمت: ۱۰۰.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۰۷ درصد افزایش

+۲۵ میلیون بدهید ۲۴۰ میلیون وام بگیرید

با توجه به اینکه مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود، برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومانی برابر با ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان می شود که با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله ـ که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ چهار میلیون و ۱۵۲ هزار تومان خریداری کنند ـ رقم آن به ۱۴ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان می رسد. به نقل از ایسنا، زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان می شود که همراه با چهار میلیون و ۱۵۲ هزار تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۲۴ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان پرداخت کنند.

+واکنش بانک مرکزی به ادعای آلمانی‌ها درباره اینستکس

قائم مقام وزارت امور خارجه آلمان اخیرا ادعا کرده است، سازو کار مالی اینستکس که دو سال پیش با هدف میسر کردن مبادله تجاری بین اروپا و ایران ایجاد شده بود، موثر نبوده و ایران مسئول عملکرد ناموفق اینستکس است چون با معاملات موافقت نکرده است.

در همین ارتباط بانک مرکزی در حساب رسمی توییتری خود ضمن رد این ادعا اعلام کرد: «کانال اینستکس برای نجات برجام طراحی شد اما کار نکرد چون کشورهای اروپایی شجاعت کافی برای اعمال قدرت اقتصادی ملی و مستقل خویش را نداشتند‌. همچنین آنان هیچ راهی برای تامین مالی اینستکس نیافتند. مشخص است که ایران تنها برای حفظ کانال اروپایی و واردات کالاهایی که قادر است از کانال های دیگر تامین کند، حاضر به جابه جایی منابع مالی خود نیست. اینستکس قرار بود روابط تجاری ایران و اروپا را فارغ از تحریم های امریکا شکل دهد نه آن که آن را تحت تحریم ها تعریف کند».

+قیمت دلار تا کجا افت می‌کند؟

شاید این مهم‌ترین سوالی باشد که این روزها، معامله‌گران ارزی در پی یافتن پاسخ آن هستند. مقام‌های دولتی نیز سیگنال‌هایی در مورد کف قیمتی دلار مخابره کرده‌اند. به‌عنوان مثال، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اخیرا در صحبتی عنوان کرده است، اگر منابع بلوکه شده ارزی ایران آزاد شوند، قیمت دلار تا ۱۵ هزار تومان نیز می‌تواند افت کند. این در حالی است که عنوان شده مجلس نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را برای دلار در نظر دارد. در لایحه بودجه نیز قیمت ۱۱ هزار و۵۰۰تومانی برای دلار ارائه شده است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت دلار کار دشواری برای شکست مرز ۱۷ هزار تومانی در کوتاه مدت دارد. از نگاه آنها حتی اگر اسکناس آمریکایی به زیر مرز یاد شده نزول کند، احتمال برگشت قیمتی آن بسیار خواهد بود. این دسته اعتقاد دارند، تا تحریم‌ها برداشته نشوند و اثر لغو آنها در اقتصاد به شکل محسوس احساس نشود، نمی‌توان انتظار افت شدید بیشتر قیمت دلار را داشت. به نظر می‌رسد، موج نزولی دلار با نزدیک شدن دوران بایدن اندکی کاهش پیدا کند و بازار پس از آن منتظر اخبار خواهد بود. در صورتی که خبر مثبتی برسد، قیمت دلار دچار ریزش دیگری خواهد شد. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران هم عنوان می‌کنند، اگر دلار افت قابل توجهی را تجربه نکند، برای صعود به سقف‌های پیشین کار دشواری پیش‌رو دارد.

+تکذیب مجوز واردات خودرو برای جانبازان

معاون فنی گمرک ایران هرگونه مجوز جدید در رابطه با واردات خودرو برای جانبازان ۲۵ درصد به بالا و خانواده های معزز شهدا را تکذیب کرد و گفت، مصوباتی که اخیرا در فضای مجازی و رسانه ها در این باره مطرح شده، هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد. ارونقی تاکید کرد: بعد از ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ نیز مجوزی برای ثبت سفارش یا آزاد شدن واردات خودرو وجود نداشته و همچنان واردات خودرو ممنوع است. /ایسنا

+بازاری که برای سرمایه گذاران تازه وارد پرریسک است

حقانی نسب  یک کارشناس اقتصادی، درباره افزایش فعالیت مردم در بازار رمز ارزها گفت: اگر افراد نمودار معاملات ارزی مثل رمز ارز یا سایر موارد را مشاهده کنند، با نوسانات زیادی  مواجه می‌شوند، نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، سرمایه گذاری مستقیم در این بازار به دلیل ریسک بالا مخاطره آمیز است. متاسفانه وقتی عده‌ای از مسئولان در بازار‌های رسمی تنش‌هایی را ایجاد می‌کنند قطع به یقین بازار‌های غیر رسمی  می‌آیند و سرمایه‌ها را جذب می‌کنند. در رابطه با رمز ارز باید گفت علاوه بر معاملات، استخراج ارز هم از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه با توجه به قانونی که وزارت نیرو در این رابطه گذاشت، منفعت ناشی از استخراج رمز‌ ارز را از تولید کننده گرفت و به دست دلالان  سپرد، دولت باید در این رابطه ورود کند و نظارت لازم را از طریق دستگاه‌های مربوطه به عمل آورد. پیش بینی بازار‌های دنیا در رابطه با رمز ارز بسیار سخت است. همچنین باید گفت  عمل کسانی که در این زمینه به خرید و فروش می‌پردازند، مانند یک تیری در تاریکی می‌ماند به دلیل آنکه خیلی از این سرمایه گذاران با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی که در زمینه رمز ارز‌ها رخ می‌دهد آشنا نیستند و ممکن است متضرر شوند. حقانی نسب تصریح کرد: اکنون، چون فضای رمز ارز‌ها رسمیت پیدا نکرده و افراد آموزش‌های چندانی در این زمینه ندیده اند، پس باید گفت این بازار فعلا برای سرمایه گذاران تازه وارد پرریسک است.

+رستورانهایی که یا مشاور املاک شده اند یا نمایشگاه خودرو

رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران در گفت وگو با یک برنامه رادیویی در رابطه با اسامی عجیب غذاهای رستوران‌های شمال شهر تهران گفت: اجاره مغازه هزینه سرباری است که مردم باید پرداخت کنند که پرداخت می‌کنند اما برخی همکاران ما کم لطفی می‌کنند و با استفاده از اسم‌های عجیب و غریب قیمت‌ها را بالا می‌برند. وی با بیان اینکه شکایات مردمی در این حوزه ۲۴ ساعته رسیدگی و مازاد آن هم به مشتری پرداخت می‌شود افزود: شهروندان می‌توانند شکایات خود را به شماره ۶۶۴۰۴۹۹۱ اعلام کنند. رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران اظهار کرد: اگر مغازه دار تأییدیه اتحادیه در مورد قیمت‌ها را داشته باشد مشکلی وجود ندارد، در غیر این صورت پیگیری و با متخلفان برخورد می‌شود. میرابراهیمی در رابطه با وضعیت تغییر کاربری رستوران‌ها در مناطق بالای شهر تهران نسبت به ۵ سال قبل گفت: با توجه به هزینه بالای رستوران داری و به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، ۲۵ درصد رستوران‌های شمال شهر تهران به نمایشگاه اتومبیل یا مشاور املاک و یا ساختمان‌های بانکی تغییر کاربری داده‌اند.

+مرغداران در سردرگمی به سر می‌برند/ قیمت هرکیلو مرغ؟

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۵ هزار و ۱۰۰ تا ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۱ هزار و ۱۰۰ تا ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان است، هر چند در برخی مغازه ها با نرخ های بالاتری هم‌ مرغ عرضه می شود. وی با اشاره به اینکه قیمت فعلی مرغ با هزینه تمام شده تولید یک هزار تومان اختلاف دارد، افزود: علی رغم افزایش قیمت مصوب نهاده های دامی در سه ماه اخیر، ستاد تنظیم بازار نرخ های جدید را اعلام‌ نکرده است، درحالی که مرغدار گوشتی حداقل ۲ دوره پرورش است که قیمت نهاده را با نرخ جدید پرداخت می کند. حجت ادامه داد: با وجود پیگیری های مکرر، کمیسیون کشاورزی مجلس باید به این امر ورود کند که چرا قیمت مصوب مرغ همزمان با نهاده های تولید افزایش نمی یابد تا مرغدار از بلاتکلیفی خارج شود. به گفته این مقام‌مسئول، در مواقعی که قیمت مرغ همانند شرایط فعلی کمتر از نرخ تمام شده تولید است، مسئولان امر به تولیدکننده کاری ندارند، اما در مواقعی که بالا می رود همه دستگاه ها به سراغ مرغدار می آیند که این یک بام و دوهوای در صنعت مرغ گوشتی باعث می شود که مرغداران زیادی از دور تولید خارج شوند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر اصلاح قیمت مصوب مرغ بیان کرد: از ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم که برمبنای هزینه تمام شده قیمتی را اعلام کند تا مرغدار تکلیف خود را بداند چرا که در شرایط فعلی بلاتکلیفی به زیان صنعت تمام می شود‌. وی درباره آینده بازار مرغ گفت: با توجه به شرایط مناسب جوجه ریزی پیش بینی می شود که نوسان چندانی در بازار مرغ رخ ندهد و علی رغم اختلاف قیمت نسبت به هفته گذشته در بازار مرغ، هنوز به نرخ تمام شده تولید نرسیدیم. حجت متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله در ایام‌ پایانی سال، قیمت جوجه یکروزه به سبب ازدیاد تقاضا دچار نوساناتی می شود که از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می رود که در جدول قیمت تمام شده این موارد را هم لحاظ کنند. /

+تورم همسایه های شمالی ایران چه قدر است؟

برای سومین ماه متوالی نرخ تورم در آذربایجان بدون تغییر باقی ماند؛ تا جایی که تا پایان ۱۲ ماه منتهی به دسامبر، نرخ تورم در این کشور از در سطح ۲.۸ درصدی ماند که این نرخ، کمترین نرخ تورم در شش ماه اخیر محسوب می‌شود. مواد غذایی و نوشیدنی با ۵.۴ درصد افزایش قیمت، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، لوازم منزل با تورم ۵.۱ درصد در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به  حمل و نقل با تورم منفی ۴.۸ درصدی و تنباکو با تورم منفی ۱.۴ درصدی در رده بعدی قرار دارد.

در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰ بالاترین تورم آذربایجان مربوط به آوریل ۲۰۰۸ با ۲۴.۵ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به می ۲۰۰۹ با منفی ۱.۸ درصد بوده است. همچنین تا پایان ۱۲ ماه منتهی به دسامبر، نرخ تورم در ارمنستان از ۱.۶ درصد در ماه قبل به ۳.۷ درصد افزایش یافته است که این نرخ، بالاترین نرخ تورم دو سال اخیر محسوب می‌شود. مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۱۰.۹ درصدی، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، مراقبت های درمانی با تورم ۴.۹ درصدی و  حمل و نقل با تورم ۴.۷ درصدی قرار دارند.

از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به لوازم منزل با ۰.۹ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم این کشور در ماه دسامبر ۳.۴ درصد اندازه گیری شده که ۰.۹ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است.  متوسط نرخ تورم در ارمنستان در بازه زمانی ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۰ معادل ۵۴۸.۵ درصد بوده که بالاترین تورم مربوط به ژوئن۱۹۹۴ با ۲۲هزار و ۸۸۷.۴۰ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به مارس۱۹۹۹با منفی ۵.۵۲ درصد بوده است. آرتور جوادیان، رئیس بانک مرکزی این کشور گفته است سیاست‌های پولی فعلی حفظ خواهند شد.

+متقاضیان مسکن ملی منتظر پیامک باشند

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از ثبت‌نام ۲۲۳ هزار و ۹۰۵ نفر متقاضی مسکن ملی در مرحله سوم خبر داد و گفت: به زودی برای متقاضیان حائز شرایط پیامک ارسال می‌شود.

+قیمت پیشنهادی تن ماهی، ۳۰ هزار تومان ناقابل

محمد میر رضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره دلایل افزایش قیمت تن ماهی اظهار کرد: هزینه‌های تولید تن ماهی با افزایش قیمت مواد اولیه مانند؛ ماهی تن، قوطی، درب قوطی، کارتن، شرینگ، مواد افزودنی و … افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین در سال جاری هزینه‌های جانبی مانند؛ دستمزد، بیمه، ارزش افزوده و…. نیز افزایش یافته است. میر رضوی در پاسخ به چگونگی قیمت‌گذاری تن ماهی، گفت: اعضای سندیکای صنایع کنسرو ایران، پیشنهادهای خود را همراه با آنالیز قیمت برای ما ارسال می‌کنند، سندیکا پس از بررسی آن‌ها پیشنهاد خود را با در نظرگرفتن تمامی مولفه‌ها ارائه می‌دهد. به گفته وی؛ سندیکا در اعلام قیمت پیشنهادی علاوه بر در نظر گرفتن هزینه‌های تولید، شرایط تولیدکنندگان در بازار رقابتی را نیز در نظر می‌گیرد.

میر رضوی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان همواره به دنبال حفظ سهم خود در بازار و عقب نماندن از رقبا هستند، افزود: رقابت به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت خارج از کشش بازار و توان مصرف کننده نمی‌دهد. هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت استقبال نمی‌کند چراکه افزایش قیمت به معنی تقاضای کمتر و از دست رفتن سهم فروش در بازار است. میر رضوی آخرین قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان تن ماهی را ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان اعلام کرد. وی گفت: البته سندیکا با افزایش قیمت تن ماهی به بیش از ۳۰ هزار مخالف است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....