تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آذر 1399 - 21:22
کد خبر : 28926

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی بورس در اولین روز زمستان، ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟، ارزش

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیش بینی بورس در اولین روز زمستان، ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟، ارزش دارایکم چقدر شد؟، ارزش پالایش یکم کمتر شد، پرونده ادغام بانک‌های نظامی بسته شد، دو عامل مورد توجه بازار طلا و نوسان نرخ سکه در کانال ۱۱ میلیونی را در بر دارد.

+بورس قرمزپوش به استقبال زمستان رفت

در اقتصاددان به نقل از تابناک ،  شاخص کل با ۵۸۵۹ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۱ درصد به یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۶۶ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۱۵۳۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۱ درصد به ۳۷۶ هزار و ۵۴ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۵۷۹ واحد افزایش معادل ۰.۵۸ درصد به ۴۴۷ هزار و ۸۲۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۶۸۸ واحد افزایش معادل ۰.۵۸ درصد به ۲۹۳ هزار و ۱۵۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۷۵۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۹ درصد به دو میلیون و ۳۸ واحد، شاخص بازار اول با ۷۳۲۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۶۹ درصد به یک میلیون و ۵۴ هزار و ۲۸۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۱۴۲ واحد کاهش معادل منفی ۰.۰۴ درصد به ۲ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۲۲۷ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ / نوسان شاخص کل در روز آخر پاییز

بورس امروز یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹ / نوسان شاخص کل در روز آخر پاییز

+پیش بینی بورس در اولین روز زمستان

الهه ظفری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه  درباره بازار فردا گفت: در پایان معاملات روز جاری، ورود پول حقیقی در حدود ۱۲ میلیارد تومان به ثبت رسیده است این در حالی است که روز گذشته ورود پول حقیقی در حدود ۱۵۰۸ میلیارد تومان بوده است. در معاملات امروز تا ساعت ۹:۳۰ صبح شاهد ورود پول حقیقی به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان بودیم که رفته رفته با افزایش عرضه‌ها این روند کاهش پیدا کرد. با توجه به نزدیک شدن به فصل گزارش‌های ۹ ماهه شرکتها؛ می‌توان گفت مهمترین فاکتور در تعیین ادامه روند بازار وضعیت عملیاتی شرکت‌ها خواهد بود هر چند با درصد بالایی پیش بینی می‌شود گزارش‌های خوبی به خصوص در شرکت‌های کامودیتی محور روانه بازار شود. در حال حاضر هرچه بیشتر پیش می‌رویم روند مثبت شکل گرفته در فاکتور‌های بنیادی بازار مثل نرخ‌های جهانی، قیمت دلار و سایر اخبار مثبت برای صنایع ادامه دار و با ثبات بوده است که در نهایت بیش از پیش دید مثبت به بورس را تقویت می‌کند. در هر صورت مانند همیشه تاکید بر صبر و سهامداری در سهام ارزشمند و قابل تحلیل با فاکتور‌های بنیادی قوی بهترین نوع استراتژی برای حضور در بورس است.

امروز برخی از سهام‌های زیرمجموعه سهام عدالت با ریزش همراه بود به طوری که ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی نیز با کاهش ارزش معاملات بازار کاهش پیدا کرد و رقم سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۷۱۰ تومان رسید و افت ۰٫۶ درصدی معادل ۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان درمقایسه با روز شنبه هفته جاری را ثبت کرد. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۷۱هزار و ۴۲۶ تومان رسیده است.

ارزش «پالایشی یکم » چقدر شد؟

+ارزش دارایکم چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با  افت ۲٫۴۹ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۷ هزار و ۶۲۲ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۵۲۴  هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۳٫۱۴ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۷ هزار و ۵۰۴ تومان معامله شد.

ارزش «پالایشی یکم » چقدر شد؟

+ارزش پالایش یکم کمتر شد

قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم  با افت ۳٫۷۵ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۹ هزار و ۱۲۱ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش ۵٫۷۶ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۸ هزار و ۹۳۰ تومان معامله شد.

ارزش «پالایشی یکم » چقدر شد؟

+قیمت دلار در ایستگاه پایانی پاییز

در معاملات امروز (یکشنبه ۳۰ آذرماه ۹۹) هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۴۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۵۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ ۳۰۱۵۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل با افت ۲۰۰ تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت ۳۱۱۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود.

+پرونده ادغام بانک‌های نظامی بسته شد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در فضای مجازی، در خصوص پروژه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح نوشت: پروژه بزرگ و مهم ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، امروز به پایان رسید و همانطور که پیش تر هم اعلام شده بود، تا پایان آذرماه پروژه عظیم ادغام بانک‌های انصار -مهر اقتصاد-حکمت-قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه نهایی خواهد شد. وی افزود: صبح امروز با برگزاری مجمع بانک انصار، آخرین بانک نیز در بانک سپه ادغام شد؛ ضمن اینکه پروژه ادغام این ۶ بانک، کاری بسیار پیچیده و عظیمی بود که باپشتکار و مدیریت دقیق همکارانم در حوزه نظارت بانک مرکزی، همراهی صمیمانه و خوب بانک‌های ادغامی، ستاد محترم کل نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران تلاشگر بانک سپه در طول ۲.۵ سال به سر انجام رسید. به گفته همتی، انجام این پروژه، یکی از مهمترین برنامه‌های اصلاح نظام بانکی بود، که با تدابیر مقام معظم رهبری و تأکیدات ریاست محترم جمهور با جدیت آغاز و با یک کار فشرده، به یاری خداوند به نتیجه رسید. از تمام عزیزانی که در به ثمر رسیدن این کار بزرگ همراهی کردند، قدردانی می‌کنم.

+نوسان نرخ سکه در کانال ۱۱ میلیونی

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (یکشنبه) با ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به دیروز (شنبه)، به بهای ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در برابر ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه به بهای چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به قیمت دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۸۹۹ هزار تومان رسید.

+دو عامل مورد توجه بازار طلا

اونس طلا در پایان هفته گذشته مقاومت در سطح روانی مهم ۱۹۰۰ دلار را تست کرد اما نهایتا در پایین این سطح بسته شد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با یک دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۸۸۸ دلار و ۹۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود ۲.۵ درصد افزایش داشت. طلا هفته گذشته که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا تاکید کرد بانک مرکزی تا زمان بهبود بازار کار و رشد نرخ تورم به دو درصد به خرید اوراق قرضه ادامه خواهد داد، حدود ۷۰ دلار افزایش قیمت داشت. پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکومتالز اظهار کرد: هدف گیری طلا برای رسیدن به سطح ۱۹۲۵ دلار تا کریسمس همچنان قابل دستیابی است. پاول روشن کرده که تحکیم سیاست پولی تا سال ۲۰۲۳ اتفاق نخواهد بود و سیاست پولی تسهیلی حداقل دو سال ادامه خواهد داشت. هاگ تا زمانی که وضعیت اقتصاد جهانی در سه ماهه سوم سال آینده عادی شود، به رشد قیمت طلا خوش بین است. وی به کیتکونیوز گفت: از نقطه نظر مالی، بانکهای مرکزی به سیاست تسهیل پولی ادامه می دهد که به معنای افزایش کسریها و افت ارزش دلار خواهد بود. در چنین فضایی بایستی به فلزات ارزشمند خوش بین بود.

دو عامل مورد توجه بازار در هفته جاری اقدامات محرک مالی آمریکا و بریگزیت خواهند بود. به گفته استراتژیستهای فارکس موسسه ING، سرمایه گذاران همچنان منتظرند ببینند آیا سیاستمداران در اروپا می توانند به توافق پسابریگزیت دست پیدا کنند و آیا کنگره آمریکا می تواند مانع از تعطیلی دولت شود. پیش بینی این موسسه پیشرفت در هر دو بخش و ادامه ضعف ارزش دلار است. هاگ انتظار دارد طلا در تلاش برای رسیدن به سطح ۱۹۲۵ دلار با مقاومت در سطح ۱۹۰۰ دلار روبرو شود. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار گروه لاسال فیوچرز سطح ۱۹۱۴ دلار را به عنوان یک سطح مقاومتی قوی در معاملات هفته جاری عنوان کرد و گفت: اگر طلا به پایین سطح ۱۸۷۷ دلار سقوط کند، حالت دفاعی پیدا خواهد کرد.

+کره دوباره گران شد

بررسی قیمت کره پاستوریزه در بازار نشان می دهد که در روزهای اخیر، قیمت این کالا افزایش یافته است. بطوری که قیمت کره  پاستوریزه  حیوانی ۱۰۰ گرمی از ۸ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان و قیمت کره پاستوریزه حیوانی ۵۰ گرمی از ۴۱۰۰ تومان به ۵ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است. این افزایش قیمت در حالی است که سه ماه پیش و در ۲۴ شهریور ماه ۹۹ ستاد تنظیم بازار کشور افزایش قیمت مصوب کره  خوراکی را اعلام کرد و براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت کره پاستوریزه حیوانی ۱۰۰ گرمی از ۴۵۰۰ تومان به ۸ هزار تومان و کره پاستوریزه حیوانی ۵۰ گرمی از ۲۳۰۰ تومان به ۴۱۰۰ تومان افزایش یافت. محمدرضا کلامی سرپرست وقت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس در شهریور ۹۹ دلیل افزایش قیمت کره را تغییر ارز واردات کره از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی در سال ۹۸ و اتمام موجودی کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرده بود.

+بازار خودرو در خواب زمستانی فرو رفت

بررسی وضعیت بازار خودروی پایتخت حاکی است در آستانه زمستان سرد همچون هفته‌های گذشته بازار خودروی پایتخت بدون کوچکترین تغییری در قیمت‌ها نسبت به ۱۰ روز گذشته در خواب زمستانی فرو رفته و خبری از خرید و فروش نیست.

هرچند با کسادی معاملات، نمایشگاه‌داران برخلاف گذشته بیشتر به خودروهای ایرانی و ارزان‌قیمت‌تر رو آورده‌اند، اما این موضوع نیز چاره‌ساز نبوده و بر یخ معاملات تاثیری نداشته است. به گزارش ایرنا، امروز بر اساس آگهی‌های فروشندگان در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی در گروه سایپا، هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۱۱۲ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۹۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ به ۹۹ میلیون تومان، وانت پراید به ۱۰۳ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار به ۱۰۹ میلیون تومان، تیبا۲ به ۱۱۸ میلیون تومان، ساینا به ۱۲۰ میلیون تومان و کوئیک انده‌ای به ۱۲۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین در گروه صنعتی ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس به ۱۷۰ میلیون تومان، سمند ال.ایکس به ۱۶۹ میلیون تومان، پژو پارس ال.ایکس به ۲۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ به ۱۷۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار به ۲۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای به ۲۶۴ میلیون تومان و دنا معمولی به ۲۴۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد. در گروه مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو به ۸۰۸ میلیون تومان و هر دستگاه جک اس۵ کرمان‌موتور به ۶۲۷ میلیون تومان قیمت خورد.

+پیش بینی دلار ۱۸ تا ۲۰ هزار تومانی

به اعتقاد «حبیب‌الله کاشانی‌نسب» نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران پایتخت، چنانچه نرخ دلار از رقم فعلی پایین‌تر قرار بگیرد، کاهش بیشتر قیمت‌ها مورد انتظار است. وی گفت: برخی کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند با گشایش‌های سیاسی و اقتصادی در آینده نزدیک، نرخ دلار به حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان نزولی شود و بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت خودروهای داخلی امکانپذیر خواهد شد.

+کدام کالاهای ایرانی بیشترین مشتری را دارند؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود، به بررسی وضعیت صادرات غیرنفتی کشور در ماه‌های ابتدایی سال جاری پرداخته و جزئیاتی از کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه ارائه کرده است. به گزارش ایسنا، بر اساس برآوردهای صورت گرفته در این بررسی، ایران در هشت ماهه امسال بیش از ۱۳ میلیارد دلار کالا به ۲۰ کشور همسایه و مجاور صادر کرده است که با توجه به شیوع ویروس کرونا، این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در این بین بیشترین کاهش صادرات در تجارت با عربستان سعودی، گرجستان و لبنان به ثبت رسیده و بیشترین افزایش مربوط به روسیه، آذربایجان و تاجیکستان بوده است. در بررسی جزییات کالاهای صادراتی به این کشورها، به نظر می‌رسد بازار ایران به تنوع قابل قبولی رسیده اما همچنان  کالاهای با ارزش افزوده بالا، در این فهرست چندان دیده نمی‌شود. در این میان جزییات آمار صادرات ایران به عراق به عنوان اصلی‌ترین مقصد صادراتی کشور نیز هنوز منتشر نشده است. در میان اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران، امارات متحده عربی، مشتری محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. هندوانه اصلی ترین کالای صادراتی ایران به امارات بوده و پس از آن محصولات آهن یا فولاد، گوجه فرنگی و پسته در رده‌های بعدی قرار دارند.

افغانستان نیز به عنوان یکی دیگر از مشتری‌های اصلی ایران، میله‌های آهنی و فولادی را در صدر فهرست خریدهای خود قرار داده و پس از آن، شیرینی، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، گوجه فرنگی و کف پوش‌های غیر مخملی قرار دارد. در لبنان نیز مغر پوسته، پسته، مخمرهای فعال و آرد سیب زمینی اصلی‌ترین کالاهای صادراتی بوده است. ایران به روسیه سیب، هلو، پسته، آلبالو، کیوی و انگور و کشمش صادر کرده است. عمان از ایران شمش آهن، اوره، محصولات نیمه تمام آهن و هندوانه وارد کرده است. در فهرست کالاهای صادراتی به قطر نیز گوجه فرنگی و هندوانه در صدر فهرست قرار دارند. سوریه نیز از ایران اوره، آلومینیوم و صنایع دستی وارد کرده است. همچنین چین از ایران پلی اتیلن، متانول، پسته و شمش آهن وارد کرده است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....