تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 آبان 1399 - 20:50
کد خبر : 24793

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت دلار در صرافی‌های مجاز اعلام شد، ریزش مجدد دلار در معاملات خارجی، بیت کوین

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت دلار در صرافی‌های مجاز اعلام شد، ریزش مجدد دلار در معاملات خارجی، بیت کوین ریخت! تعطیلی پانزده روزه بازار طلا و جواهر تهران، افت سهام آسیا اقیانوسیه با بازگشت محدودیت‌های قرنطینه ای، بوئینگ ۷۳۷ مکس پس از بیست ماه زمین‌گیر شدن، مجوز پرواز گرفت و درخواست دولت هند از شرکت‌های نفتی را در بر دارد.

+قیمت دلار در صرافی‌های مجاز اعلام شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ؛ در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۶۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۵۶۲۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۹۳۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۰۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

دلار عمده فروشی به کانال ۲۵۰۰۰ تومان رسید

بر پایه جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در بازار متشکل ارزی، نرخ دلار عمده در این بازار، ۲۵۱۱۳۷ ریال و همچنین نرخ یورو در بازار متشکل ارزی به رقم ۲۹۴۷۱۰ ریال رسیده است.

+ریزش مجدد دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار دوباره ریزش کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۰۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۸ دلار اعلام شد (نرخ‌های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازار‌های ارزی نیویورک محاسبه شده است). همچنین در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۶ دلار رسید.

+بیت کوین ریخت!

پس از چندین صعود متوالی، ارز‌های دیجتالی قرمزپوش شدند. به نقل از سی ان بی سی، عرضه بخشی از ارز‌های خریداری شده به بازار توسط معامله گران عمده به منظور نوسان گیری باعث کشیده شدن ترمز قیمت بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتالی شد. برای نخستین بار در سه سال اخیر، ارزش بیت کوین از ۱۷ هزار دلار عبور کرده است و انتظار می‌رود این روند صعودی ادامه دار باشد. بیت کوین، امسال را رویایی گذرانده و ارزش آن نسبت به ابتدای سال حدود ۱.۵ برابر افزایش یافته است. معامله گران ارز‌های دیجیتالی مدعی هستند که شرایط با سال ۲۰۱۷ متفاوت است و این ارز می‌تواند حتی کانال ۲۰ هزار دلاری را نیز بشکند. ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار است.

جوزف گواگلیردو، کارشناس امور ارزی در موسسه تروتمان گفت: شکی نیست که همه گیری کرونا باعث افزایش اقبال جهانی به ارز‌های دیجیتالی شده است و حالا همه به دنبال راه‌های انتقال وجه سریع‌تر و کم دردسر‌تر هستند. به نقل از ایسنا، بازدهی هفتگی محبوب‌ترین ارز دیجیتالی جهان به ۱۱.۵۲ درصد رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته، بیت کوین با ثبت افت ۰.۱۱ درصدی به ۱۷ هزار و ۷۰۸.۴۲ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین، مربوط به روز هفدهم دسامبر سال ۲۰۱۷ بوده که در آن این ارز به قیمت ۱۹ هزار و ۷۸۳.۰۶ دلار رسید، اما تنها کمی پس از آن این ارز با ریزشی شدید، حدود یک سوم ارزش خود را از دست داد.

+افت قیمت طلا با تقویت امید‌ها به واکسن کرونا

قیمت طلا در آغاز معاملات روز پنجشنبه تحت تأثیر خبر‌های خوش از واکسن کرونا و کاهش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران افت کرد.

تا ساعت ۷:۱۵ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۲۶ درصد افت کرد و به ۱٫۸۶۶.۶۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۰.۴۶ درصد افت کرد و به ۱٫۸۶۵.۳۰ دلار رسید. غول‌های دارویی آمریکا و آلمان، فایزر و بایون‌تک اعلام کردند واکسن کرونای آن‌ها ۹۵ درصد مؤثر بوده است. این اخبار باعث شد از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران کاسته شده و ریسک‌پذیری آن‌ها افزایش یابد و به این ترتیب تقاضای خرید طلا در جهان افت کرد.

+تعطیلی ۱۵ روزه بازار طلا و جواهر تهران

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تعطیلی بازار طلا و جواهر گفت: در پی گسترش بیماری کرونا و رشد مبتلایان و تلفات این بیماری، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بر تعطیلی دو هفته‌ای اصناف غیر ضروری را تصویب کرد، لذا طبق ابلاغ فرمانداری و اتاق اصناف کلیه واحد‌های صنف طلا و جواهر تهران از روز شنبه اول آبان ماه ۱۵ روز تعطیل خواهند بود. وی افزود: بر این اساس کلیه واحد‌های صنفی این اتحادیه اعم از واحد‌های فروشنده طلا، جواهر، نقره و سکه که در خیابان و یا مجتمع‌های تجاری و حتی بازار تهران فعالیت دارند، ملزم به تعطیلی است.

افت سهام آسیا اقیانوسیه با بازگشت محدودیت‌های قرنطینه‌ای

سهام آسیایی در معاملات پنج‌شنبه با بازگشت محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدید در برخی شهر‌های جهان افت کردند؛ هرچند خوش‌بینی به واکسن کرونا افت سهام را محدود کرد. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۶۲ درصد افت کرد و نیکی ژاپن ۰.۶۳ درصد پایین آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگ‌های در جا زد و با افت اندک ۰.۰۲ درصدی روبه رو شد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۷۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۲۳ درصد افت کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۶۰ درصد پایین آمد.

درخواست دولت هند از شرکت‌های نفتی

وزیر نفت هند، اعلام کرد که شرکت‌های نفتی و گازی این کشور باید موضوع فروش بخشی از سهام خود به شرکت‌های خارجی که از فناوری‌های پیشرفته‌تر برخوردارند را مدنظر قرار دهند. پرادهان گفت: دولت شرایط لیزینگ را برای شرکت‌های نفتی فراهم می‌کند، اما این شرکت‌ها باید روی موضوع فروش بخشی از سهام خود برای جذب طرف‌های خارجی با فناوری بهتر کار کنند. این وزیر هندی در مراسم امضای قرارداد تولید نفت و گاز از ۱۱ میدان نفتی این کشور از این تصمیم دولت دهلی نو خبر داد. پرادهان البته در توئیتر نوشت: این اقدامات به افزایش فعالیت‌های مرتبط با اکتشاف و همچنین تولید نفت و گاز در هند منجر خواهد شد.

بوئینگ ۷۳۷ مکس پس از ۲۰ ماه زمین‌گیر شدن مجوز پرواز گرفت

اداره هوانوردی فدرال آمریکا اعلام کرد، بوئینگ ۷۳۷ مکس که به دنبال دو سقوط مرگبار حدود دو سال در سراسر جهان زمین‌گیر شده بود مجدداً مجوز پرواز دریافت کرده است. استیو دیکسون مدیر اداره هوانوردی فدرال (اف‌اف‌ای) گفت: حالا به لطف تغییر در طراحی و روش تمرینات خدمه، تکرار شرایطی که منجر به هر دو سقوط شده بود غیرممکن شده است. دیکسون که قبلاً خلبان یکی از ایرلاین‌های آمریکا بوده است گفت: من ۱۰۰ درصد اطمینان دارم این موشکافی‌شده‌ترین هواپیما در تاریخ هوانوردی است و حالا آماده پرواز است. در پاسخ به برخی نگرانی‌های خانواده‌های قربانیان حوادث مرگبار این هواپیما دیکسون گفت: من این نگرانی‌ها را درک می‌کنم و حاضرم خانواده خودم را سوار این هواپیما کنم. پایان ممنوعیت پرواز این هواپیما به بوئینگ اجازه می‌دهد تحویل ۴۵۰ هواپیمای مکس را که در دست تولید داشت و با این ممنوعیت تولید آن‌ها متوقف شده بود، تکمیل کند.

+رشد تولید پودر شوینده تا پایان مهرماه

بررسی آمار‌های منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است از ابتدای امسال تا پایان مهرماه تولید پودر شوینده با رشد ۳.۴ درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۳۷۱ هزار و ۴۰۰ تن رسید.

+تهران؛ هفتاد و نهمین شهر گران جهان

واحد اطلاعات اکونومیست امسال نیز مانند سال‌های گذشته، اقدام به رتبه بندی شهر‌های بزرگ جهان از نظر هزینه‌های زندگی کرد که این رتبه بندی ۱۳۱ شهر در جهان را بر اساس داده‌های هزینه زندگی تا پایان ماه سپتامبر در بر می‌گیرد.

تهران ـ ایران

شاخص قیمتی اکونومیست: ۶۲ واحد

رتبه در بین گران‌ترین شهر‌های جهان: ۷۹

تغییر رتبه نسبت به سال قبل: ۲۷ رتبه افزایش

تمدید یارانه خودرو‌های برقی در آلمان

دولت آلمان قصد دارد تخصیص یارانه به خودرو‌های برقی را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کند. به گزارش رویترز، تولید خودرو‌های تمام برقی و هیبرید-برقی ارزان‌تر برای خریداران، یکی از گام‌های مهم در راستای حرکت آلمان به سمت حمل‌و‌نقل سازگار با محیط زیست تلقی می‌شود. به گزارش رویترز، دولت و منابع آگاه خودروسازی آلمان تایید کردند مزایایی که به خریداران این گونه خودرو‌ها در آلمان تعلق می‌گیرد و تا پایان سال‌جاری اعتبار داشتند، تا سال ۲۰۲۲ به همین منوال تمدید می‌شوند. از آن سال به بعد، اما یارانه خرید خودرو‌های هیبریدی که در آن‌ها علاوه بر برق از سوخت بنزین یا گازوئیل هم استفاده می‌شود، کاهش خواهد یافت. دولت آلمان برای خرید خودرو‌های تمام برقی نیز حمایت‌هایی را به شکل کمک هزینه خرید در نظر گرفته است. /دنیای اقتصاد

+ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش، داد تولیدکنندگان را درآورد!

ایسنا: گزارش‌ها از این حکایت دارد که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی موجود است که ثبت سفارش و تایید منشأ ارز شده و در آستانه ترخیص قرار دارد؛ کالا‌هایی که با ارز نیمایی تامین ارز شده و میلیون‌ها دلار برای آن اختصاص یافته است. این موضوع از سوی مسئولان گمرک ایران نیز تایید شده است. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که لوازم خانگی جزو گروه ۴ کالایی قرار دارد و واردات این گروه کالا که عمدتا مصرفی و غیرضروری است با توجه به شرایط ارزی از دو سال پیش ممنوع شده و به هیچ عنوان امکان واردات این کالا‌ها وجود ندارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که فروشگاه‌های شرکت بوش در سطح بازار فعال هستند و جنس آن‌ها نیز به قول معروف جور است. گزارش‌های رسیده نیز حاکی از آن است که از یک سال پیش این شرکت مجوز واردات را دریافت کرده که خلاف مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت کامل واردات لوازم خانگی است. وی با بیان اینکه مشخص نیست کدام جریان نفوذی در صدور این رای دخالت داشته است، تصریح کرد: ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های آمریکا می‌گوید، تحریم‌ها باید به گونه‌ای عمل کند که کالا‌های استراتژیک به کشور هدف وارد نشود، اما واردات کالا‌های لوکس تسهیل شود تا در نتیجه اختلاف طبقاتی شاهد شورش‌های اجتماعی باشیم و منابع ارزی کشور هدف نیز مصرف شود. غزنوی، صدور مجوز واردات شرکت بوش را یک اقدام علیه امنیت ملی توصیف کرد و گفت: در شرایطی این مجوز صادر شده که با توجه به تحریم‌ها و محدودیت منابع باید از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. به نظر می‌رسد با همکاری یک سلسله جریان به هم پیوسته این مجوز خلاف مصالح ملی صادر شده و قوه قضاییه باید به این مساله ورود پیدا کند، چون این مصوبه ضد تولید است و هر کالای خارجی که به کشور وارد شود، جای یک کالای ایرانی را می‌گیرد.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه برند بوش متعلق به کشور آلمان است، اما در ترکیه تولید و وارد ایران می‌شود، خاطرنشان کرد: خیلی از برند‌های خارجی در حال حاضر از طریق قاچاق سازمان یافته در بازار وجود دارد و همین امروز ۵۰ درصد سهم بازار تلویزیون‌های خارجی از طریق قاچاق تأمین می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد بخشی زیادی از کالا‌های برند قانونی و رسمی به کشور وارد شده است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....