تاریخ انتشار : یکشنبه 18 آبان 1399 - 23:00
کد خبر : 24279

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت دلار در صرافی‌های مجاز، قیمت سکه به چند میلیون رسید؟، ارزش سهام عدالت و

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت دلار در صرافی‌های مجاز، قیمت سکه به چند میلیون رسید؟، ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۸ آبان ۹۹، آیا یارانه ۶۰ هزار تومانی به حساب‌ها واریز می‌شود؟، منابع طرح پرداخت یارانه کالا‌های اساسی قابل تحقق نباشد رد می‌شود و تغییر مسیر یک خودروساز در چین را در بر دارد.

+بورس همچنان منفی است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، شاخص کل با ۲۲۴۰۲ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۷۷ درصد به یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۸۴ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۵۸۵۸ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۷۷ درصد به ۳۲۴ هزار و ۴۱۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۷۰۸ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۷۳ درصد به ۳۶۸ هزار و ۸۶۶ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۷۷۳ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۷۳ درصد به ۲۴۱ هزار و ۵۹۹ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۱۳۷۸ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۸۳ درصد به یک میلیون و ۶۷۸ هزار و ۷۱۸ واحد، شاخص بازار اول با ۲۰۲۱۵ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۳۱ درصد به ۸۵۵ هزار و ۴۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۰۳۳۹ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۱۱ درصد به ۲ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۵۸۲ واحد رسید.

گزارش بورس امروز یکشنبه 18 آبان 99/ پهن شدن فرش قرمز بر نقشه بازار

گزارش بورس امروز یکشنبه 18 آبان 99/ پهن شدن فرش قرمز بر نقشه بازار

+رئیس جمهور: سیاست تقویت ارزش پول ملی با قوت دنبال می‌شود

رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دولت تاکید کرد: در شرایط رو به بهبود اقتصادی دولت با اتخاذ سیاست‌های متناسب مالی و کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید و توسعه سرمایه گذاری، تقویت ارزش پول ملی و کمک به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور را با قوت دنبال می‌کند.

+قیمت دلار در صرافی های مجاز

در پایان فعالیت بازار امروز، در صرافی‌های مجاز هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۲۳۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، هزار تومان کاهش نرخ دارد. این رقم نسبت به پایان هفته قبل نیز ۲۸۵۰ تومان افت قیمت دارد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به قیمت ۲۷۷۵۰  تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به روز قبل، ۱۱۵۰ تومان ارزان‌تر شده است. هر یورو نسبت به پایان هفته قبل نیز ۳۱۵۰ تومان کاهش دارد.

+قیمت سکه به چند میلیون رسید؟

در جریان معاملات امروز یکشنبه ۱۸ آبان قیمت سکه طرح جدید به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۵۰ دلار و ۵۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۱۶۵ هزار و ۷۹۲ تومان رسید.

+ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۸ آبان ۹۹

سهام عدالت مثل روزهای گذشته که روند کاهشی را شروع کرده بود، امروز هم با کاهش ۱٫۳ درصدی همراه بود. ارزش سهام عدالت در پایان معاملات امروز بازار سهام در مقایسه با روز گذشته ۱٫۳ درصد (۱۳۱ هزار و ۴۸۹ تومان) اُفت داشت و ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۹ میلیون و ۳۰۱ هزار و ۲۶۴ تومان رسید. بنابراین، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۷۵۸ تومان رسیده است. همچنین قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با کاهش ۶٫۸۸ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۷ هزار و ۳۴۳ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با ۸٫۱۷ درصد افت نسبت به روز معاملاتی قبل به ۱۷ هزار و ۱۰۳ تومان کاهش یافت.

+آیا یارانه ۶۰ هزار تومانی به حساب ها واریز می شود؟

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از پرداخت یارانه ۶۰ هزار تومانی خرید کالا تا پایان سال خبر داد. حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی ظهر امروز در حاشیه جلسه شورای شهر تبریز به خبرنگاران گفت: این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت و هر ماه به هر نفر ۶۰ هزار تومان برای خرید کالا واریز می‌شود. وی گفت: یارانه کالایی برای جامعه ۶۰ میلیونی داده خواهد شد و برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد این مبلغ بیشتر است.

+منابع طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی قابل تحقق نباشد، رد می‌شود

عباسعلی کدخدایی درباره نحوه مواجهه شورای نگهبان با مصوبه اخیر مجلس در خصوص الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی و احتمال رد یا تأیید آن از منظر حقوقی، اظهار داشت: ما در شورای نگهبان به نمایندگان تذکر دادیم که در برابر هزینه ثابتی که ایجاد می‌شود، درآمد ثابتی هم در نظر گرفته شود؛ به عبارت دیگر، محل تأمین اعتبار این هزینه‌ها، باید یک «منبع واقعی» باشد. کدخدایی با طرح این سوال که آیا فروش اموال دولت، می‌تواند یک منبع واقعی باشد یا خیر؟، افزود: باید دید منبعی مانند فروش اموال دولت، می‌تواند تکافوی هزینه مصوب در این طرح (۳۰ هزار میلیارد تومان) را بدهد یا نه. وی با اشاره به مذاکرات شورای نگهبان با نمایندگان طراح طرح تأمین کالاهای اساسی، اظهار کرد: همه این موارد باید در شورای نگهبان مورد بحث قرار گیرد تا ببینیم آیا می‌توان به چنین مواردی «منبع واقعی» اطلاق کرد یا خیر؛ در حال حاضر نمی‌توانم نکته‌ای در این خصوص به صورت قطعی اعلام کنم؛ چون مصوبه هنوز برای شورای نگهبان ارسال نشده است. سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا، به محض دریافت مصوبه تأمین کالاهای اساسی از مجلس، نظراتش را صریح و شفاف اعلام می‌کند، بیان کرد: اگر منابع این طرح به گونه‌ای باشد که تأمین کننده هزینه‌های طرح نباشد یا در ردیف اعتباری، برای آن منابع، مصرف دیگری هم در نظر گرفته شده باشد، طبیعتاً نمی‌تواند تأیید شورای نگهبان را اخذ کند. /مهر

+انتقاد عضو هیأت رئیسه مجلس از افزایش سه ماه یکبار قیمت خودرو

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: مگر چه تحولی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد می شود، که کارخانه ها هر سه ماه یک بار قیمت ها را بالا می برند، قیمت خودرو به کجا می خواهد برسد، حال اگر این محصولات کیفیت لازم را داشت، تا حدی قابل قبول بود، اما متأسفانه اغلب تولیدات این کارخانه ها کیفیت لازم را هم ندارد. سیدناصر موسوی لارگانی افزود: در شرایط کنونی مردم توان خرید پایین ترین محصول خودروسازان را ندارند، بنابراین باید راه کاری را ایجاد کرد تا محصولات با قیمت قابل قبول و یا کیفیت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

تغییر مسیر یک خودروساز در چین

شرکت جنرال‌موتورز قصد دارد تا شاسی‌بلندهای غول پیکر خود را برای نخستین بار در چین به فروش برساند. از این رو در نظر دارد طیفی از مدل‌های متنوع را به این کشور وارد کند تا خط تولیدش در بزرگ‌ترین بازار وسایل‌نقلیه جهان تقویت شود. این خبر را رئیس بخش عملیات چین جنرال‌موتورز به رویترز اعلام کرد. برنامه مزبور نشان‌دهنده تغییر مسیر جی‌ام است؛ چراکه هم‌اکنون این برند آمریکایی تمام محصولاتی را که در بازار چین به فروش می‌رساند، در خاک این کشور تولید می‌‌کند. کشوری که انتظار می‌رود درحالی که کرونا جهان را فرا گرفته است، تنها اقتصاد بزرگی باشد که در سال‌جاری با رشد مواجه شود. جی‌ام به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ خارجی در چین قصد دارد چهار مدل جدید را در این بازار ارائه دهد تا تصویر برند خود را ارتقا دهد و همچنین از بهبود فروش در این کشور حمایت کند.

+روغن موتور با مجوز ۵۳ درصد گران شد

مطابق با اطلاعیه یکی از شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور که در سایت کدال منتشر شده، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت روغن موتور را صادر کرده است. بر اساس این اطلاعیه، روغن موتور از امروز ۱۸ آبان ماه برای خودروهای سبک (محصولات بنزینی) ۴۰ درصد و برای خودروهای سنگین (محصولات دیزلی) ۵۳ درصد افزایش قیمت یافته است.

3596968 اقتصاددان نوشته

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....