تاریخ انتشار : شنبه 17 آبان 1399 - 22:46
کد خبر : 24154

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت سکه ۱۷ آبان ۱۳۹۹، بهترین هفته بازار جهانی طلا از ماه جولای رقم خورد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت سکه ۱۷ آبان ۱۳۹۹، بهترین هفته بازار جهانی طلا از ماه جولای رقم خورد، سهام آمریکا با نامشخص بودن نتیجه انتخابات درجا زد، سقوط لیر ترکیه؛ رئیس بانک مرکزی برکنار شد، سقوط قیمت نفت به ۴ درصد رسید، سهم همسایگان از تجارت خارجی ایران چقدر است؟ و کمک چین به سودآوری یک خودروساز را در بر دارد.

+ادامه کاهش قیمت دلار در بازار ارز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به قیمت ۲۴۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز پنج شنبه، ۱۸۵۰ تومان ارزان‌تر شده است. این نرخ نسبت به چهارشنبه هفته قبل نیز، ۴۴۳۰ تومان کاهش دارد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به قیمت ۲۸۹۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به پایان هفته قبل، ۲۰۰۰ تومان ریزش دارد و نسبت به چهارشنبه هفته قبل نیز ۴۶۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

+دلار توانی برای افزایش قیمت ندارد

دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید چندین باره کارشناسان اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ریسک بالای ورود به بازار ارز اظهار داشت: در این مدت سیاست های تند و خشن ترامپ، ذهنیت منفی برای مردم ایجاد کرده بود و حالا که زمزمه انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا مطرح است، آثار روانی خودش را در بازار مشاهده می کنیم و طبیعی است که این انتظارات هم روی عرضه ارز تاثیر گذار باشد و هم در بخش تقاضا. به عبارت دیگر افرادی که ارز در خانه نگه داشته اند، این ارزها را وارد بازار می کنند و آن تقاضا کنندگانی که ارز را برای حفظ قدرت خرید خودشان تقاضا می کردند، به این امید در آینده قیمت ارز کاهش پیدا می کند، فعلا برای تقاضا و ورود به بازار دست نگه داشته اند. زیرا روند پیش رو روند کاهشی است و با ریسک بالای سرمایه گذاری همراه است. بنابراین از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر نیز کاهش تقاضا را شاهد هستیم و خواهیم بود. در نتیجه این دو عامل می تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد و قیمت ارز را پایین بیاورد.

+قیمت سکه ۱۷ آبان ۱۳۹۹

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ در معاملات بازار آزاد تهران با ۶۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به پنج شنبه به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. امروز همچنین قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۷۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه با ۴۰۰ هزار تومان کاهش به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ربع سکه هم با ۵۰۰ هزار تومان کاهش به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت سکه یک گرمی نیز امروز بدون تغییر روی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ثابت مانده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۵۸ تومان است.

+بهترین هفته بازار جهانی طلا از ماه جولای رقم خورد

در پایان معاملات روز جمعه، با نزدیک شدن جو بایدن، نامزد دموکرات به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سقوط ارزش دلار، قیمت جهانی طلا رشد کرد و بهترین هفته از ماه جولای را به ثبت رساند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱۵ درصد دیگر رشد کرد و به ۱٫۹۵۱.۵۱ دلار رسید. این شاخص توانست رشد این هفته خود را به ۳.۶ درصد برساند. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰.۵ درصد جهش کرد و به ۱٫۹۵۵.۶۰ دلار رسید. افت ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان باعث شد تا قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح ۶ هفته‌ای خود برسد. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۸ درصد افزایش یافته است.

+بورس منفی شروع شد

شاخص کل با ۲۸۰۹۱ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۱۸ درصد به یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۷۹ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۷۳۴۶ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۱۸ درصد به ۳۳۰ هزار و ۱۷۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۳۳۶۳ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۹۰ درصد به ۳۷۱ هزار و ۵۲۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۲۰۳ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۹۰ درصد به ۲۴۳ هزار و ۳۳۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۶۵۸۰ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۱۰ درصد به یک میلیون و ۷۰۹ هزار و ۴۳۲ واحد، شاخص بازار اول با ۲۴۶۴۸ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۷۴ درصد به ۸۷۵ هزار و ۲۴۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۰۷۸۶ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۴۷ درصد به ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۹۹۵ واحد رسید.

گزارش بورس امروز شنبه 17 آبان 99/ باز هم قرمزپوشی شاخص کل

گزارش بورس امروز شنبه 17 آبان 99/ باز هم قرمزپوشی شاخص کل

سهام آمریکا با نامشخص بودن نتیجه انتخابات درجا زد

در پایان معاملات روز جمعه آمریکا با نامشخص ماندن نتیجه رقابت انتخاباتی ترامپ-بایدن سهام آمریکا درجا زدند. میانگین صنعتی داو جونز ۰.۲۴ درصد افت کرد و به ۲۸٫۲۳۳.۴۰ واحد رسید. اس‌اندپی بدون تغییر در ۳٫۵۰۹.۴۴ واحد باقی ماند و کامپوزیت نزدک با رشد جزئی ۰.۰۴ درصدی به ۱۱٫۸۹۵.۲۳ واحد رسید. علی‌رغم نامشخص ماندن نتیجه انتخابات آمریکا وال‌استریت بهترین هفته خود از ماه آوریل را به ثبت رساند. اس‌اندپی و نزدک به ترتیب ۷.۳ درصد و ۹ درصد جهش کرده و داوجونز ۶.۹ درصد به ارزش خود افزود.

سقوط لیر ترکیه/ رئیس بانک مرکزی برکنار شد

رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، به دنبال سقوط تاریخی نرخ لیر رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد و به جای او ناجی اقبال، وزیر مالی سابق را منصوب کرد. لیر ترکیه از ابتدای امسال تا کنون ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

طبق گزارش مجله گازته ترکیه، مراد اویسال، رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط فرمان رئیس‌جمهور برکنار شد. در این فرمان علتی برای برکناری او ارائه نشده است. نرخ لیر ترکیه در معاملات روز جمعه پس از سقوط به رکورد تاریخی ۸.۵۸ در برابر دلار در نرخ برابری ۸.۵۴۴۵ واحد بسته شد. ناجی اقبال از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ وزیر مالی بود و پس از آن به عنوان رئیس استراتژی و بودجه ریاست‌جمهوری منصوب شد.

سقوط قیمت نفت به ۴ درصد رسید

در حالی که طولانی شدن اعلام نتیجه انتخابات آمریکا بازارها را روی لبه نگاه داشته است، وضع محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدید در اروپا نگرانی در مورد تقاضای نفت را تشدید کرد و سقوط قیمت آن به بیش از ۴ درصد رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۶۳ دلار یا ۴.۳ درصد سقوط کرد و به ۳۷.۱۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۵۲ دلار یا ۳.۷ درصد سقوط کرد و در ۳۹.۴۱ دلار به کار خود در این هفته پایان داد. با این حال قیمت شاخص برنت این هفته ۶ درصد جهش کرد و قیمت نفت خام آمریکا هم به رشد هفتگی ۴.۵ درصدی رسید. کمرنگ شدن چشم‌انداز تصویب یک بسته کرونایی بزرگ هم به بازارهای نفت فشار وارد می‌کند.

+سهم همسایگان از تجارت خارجی ایران چقدر است؟

رییس کل گمرک با تشریح وضعیت تجارت خارجی کشورمان با همسایگان گفت: کل تجارت خارجی کشورمان در هفت ماهه نخست سال ۸۴ میلیون و۹۵۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون  دلار بوده است که از این میزان تجارت با کشورهای همسایه  ۵۰ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۶۲۳ تن وبه ارزش ۱۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و۷۱ هزارو ۵۹۷ دلار بوده است.  از این میزان تجارت، سهم صادرات کشورمان به همسایگان بالغ بر ۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزارو ۷۳ تن وبه ارزش ۱۱ میلیارد و ۵۲۲ میلیون و ۲۸۵ هزارو ۲۳۲ دلاربوده که ۶۳درصد ارزش و ۶۴درصد وزن کل صادرات کشور به همسایگان اختصاص یافته است. از میان کشورهای همسایه و هم مرز با کشورمان ۱۲ کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، عراق، کویت، عمان، پاکستان، قطر، ترکمنستان، ترکیه، امارات متحده عربی مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در هفت ماهه نخست سال بودند که بیشترین صادرات به کشور عراق با ۱۷ میلیون و ۶۸۳ هزارو ۴۱۴ تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و ۸۵۴ میلیون و ۹۹۲ هزارو ۶۹۳ دلار و سپس به کشورهای امارات با ۸٫۵ میلیون تن و ارزش دو میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیون و ۷۹۴هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۴۸۹ میلیون دلار، افغانستان با چهار میلیون و ۷۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار وپاکستان با یک میلیون ۲۵۷ هزار تن به ارزش ۴۹۱میلیون دلار مقاصد مهم صادراتی کشورمان بودند. کشورمان در این مدت زمانی از ۱۰ کشور همسایه واردات داشته است که میزان واردات کشورمان از حیث حجمی بالغ بر هشت میلیون و ۵۹۲ هزارو ۵۵۰ تن و برابر با هشت میلیارد و ۹۷ میلیون و ۷۸۶ هزارو ۳۶۵ دلار بوده است که این میزان ۴۴درصد وزن و ۴۰ درصد ارزش کل واردات کشور را شامل می شود.

+رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو: شاهد سکته بازار خودرو هستیم

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به فارس گفت: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد به طوری که حالا شاهد سکته بازار خودرو هستیم. ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو از سه هفته پیش شروع شده بود و ادامه یافت تا حالا که با کاهش قیمت دلار، افت بازار خودرو نیز شدیدتر شده است. وی با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در دو سه روز اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروها نیز کاهش بیشتری داشته باشد و در صورتی که نرخ ارز ثبات پیدا کند، خرید و فروش در بازار خودرو نیز رونق خواهد گرفت. مؤتمنی با بیان اینکه تاکنون نمایشگاه‌داران خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز با مشکل قفل بودن معاملات بازار روبرو بودند، گفت: اگر صاحب یک نمایشگاه قصد داشت ویترینش را خالی کند، روز بعد باید پول بیشتری بابت جایگزینی خودروها در ویترینش پرداخت می‌کرد که همین مسأله باعث رکود بازار شده بود، اما اگر نرخ ارز ثابت باشد،‌ گره رکود بازار نیز باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد.

+ریزش ۲ میلیارد تومانی قیمت خودرو خارجی

یک فعال بازار خودروهای خارجی به ایرنا گفت: پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران خودرو که در هفته های گذشته تا ۱.۳ میلیارد تومان هم در فضای مجازی و آگهی های فروشندگان در سایت های خودرویی قیمت خورده بود، اکنون کمتر از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. فولکس واگن تیگوان مشکی رنگ صفر کیلومتر نیز که تا ۳.۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود، اکنون با افت ۵۰۰ میلیون تومانی به کمتر از ۳.۲ میلیارد تومان رسیده است و در مواردی فروشندگانی که نیاز به پول داشتند، حاضر به فروش همین خودرو با قیمت پایین تری نیز بودند. نمایشگاه دار دیگری در منطقه عباس آباد تهران، از کاهش دو میلیارد تومانی بی. ام. و ۷۳۰ از ۱۰ میلیارد تومان به زیر هشت میلیارد تومان در ۲۰ روز گذشته خبر داد.

کمک چین به سودآوری یک خودروساز

شرکت بی‌ام‌و روز چهارشنبه اعلام کرد سود فصل سوم آن در حدود ۱۰ درصد رشد داشته است که دلیل اصلی آن نیز بهبود تقاضا در بازار چین، بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان بوده است. این در حالی است که موج‌های پاندمی کرونا یکی پس از دیگری اروپا و ایالات‌متحده را هدف حمله خود قرار می‌دهند.

p24+%283%29+copy اقتصاددان نوشته

سود پیش از مالیات این فصل بی‌ام‌و با رشد ۶/ ۹ درصدی به ۴۶/ ۲ میلیارد یورو(۸۷/ ۲ میلیارد دلار) رسیده است. این رشد سود نیز یکی از اثرات افزایش ۶/ ۸ درصدی فروش خودروهای لوکس در این فصل بوده است. اما همان‌طور که گفته شد، رشد ۳۱ درصدی فروش خودروهای لوکس بی‌ام‌و در بازار چین موجب شد تا کاهش ۷/ ۱۵ درصدی فروش محصولات این برند آلمانی در ایالات‌متحده خنثی شود و در نهایت رشد فروش فصلی بی‌ام‌و را نسبت به همین زمان در سال گذشته درپی داشته باشد. ایالات‌متحده هم اکنون تحت‌تاثیر موج جدیدی از کووید-۱۹ قرار دارد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....