تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 19:54
کد خبر : 84326

گلچین اقتصادی روز…دومینوی گرانی خودرو

گلچین اقتصادی روز…دومینوی گرانی خودرو

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون دومینوی گرانی خودرو، رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، بیت‌کوین دوباره اوج گرفت،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دومینوی گرانی خودرو، رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، بیت‌کوین دوباره اوج گرفت، کاهش رشد تجارت جهانی به ۳ درصد، بیش از ۲ میلیون خانه خالی داریم، اختصاص سه میلیارد دلار به واردات کالا‌های اساسی و رکورد جدید تورمی در آمریکا را در بر دارد.

+دومینوی گرانی خودرو

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، روح الله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن درباره افزایش ۴۰ میلیونی قیمت سمند طی روز‌های اخیر، گفت: تولید کنونی خودروسازان پاسخگوی تقاضای بازار نیست از سوی دیگر از آنجا که واردات نیز تا سال پیش ممنوع بود، امکان تامین نیاز بازار از این طریق فراهم نبود؛ بنابراین، بازار، حداقل با کمبود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو روبه‌روست. در شرایطی که تقاضا در بازار خودرو از عرضه پیشی گرفته، صحبت از توقف خط تولید خودرو‌هایی مانند پژو ۴۰۵ و سمند بدون معرفی خودروی جایگزین محلی از اعراب ندارد و به التهاب بازار دامن می‌زند. وزارت صمت باید زمانی برنامه‌های خود مبنی بر حذف تولید یک خودرو را پیگیری کند که خودرویی با کیفیت بهتر و ارزان تر به بازار عرضه کرده باشد، در غیر این صورت بازار نسبت به این اظهارات واکنش نشان می‌دهد؛ همان اتفاقی که پس از اعلام توقف خط تولید سمند در بازار خودرو رخ داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هرچند خط تولید خودرو‌های بی‌کیفیت باید متوقف شود، پیش از آن باید با توجه به نیاز بازار، خودرو‌های به روز، باکیفیت و با قیمت مناسب تولید به بازار عرضه شود، ادامه داد: خودرو‌های جایگزین سمند و پژو ۴۰۵ نه تنها باید هرچه سریعتر به بازار معرفی شوند بلکه باید علاوه بر اینکه از کیفیت مناسب برخوردار باشند، قیمت کمتری نیز داشته باشند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه خودرو‌های جایگزین نباید تنها از نظر ظاهری با سمند، تیبا و پژو ۴۰۵ متفاوت باشند، تصریح کرد: هرچند در گذشته تولید پراید متوقف شد، خودروی جایگزین که بطور مثال تیبا بود، همان کیفیت پراید را داشت و فقط از نظر ظاهری تغییر کرده بود که نباید این امر برای سمند نیز تکرار شود.

 

+کدام خودروی ارزان؟

معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا خبر از تولید خودرویی ارزان در کشور داده، وعده‌ای که اما و اگرهای زیادی در مورد تحقق آن وجود دارد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ اگر قرار باشد، خودروی ارزان مدنظر وزارت صمت، فاصله کیفی چشمگیری با خودروهای فعلی نداشته باشد، تولید آن توجیه ندارد و خودروسازان می‌توانند همین محصولات فعلی را عرضه کنند. از آن سو، اگر قرار است خودروی وعده داده شده، دارای کیفیت قابل قبول و بهتری نسبت به محصولات فعلی (امثال تیبا و ساینا) باشد، هزینه‌بر است، بنابراین دیگر نمی‌توان نام ارزان را روی آن گذاشت. از طرفی، تولید چنین خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب، نیاز به تکنولوژی و فناوری روز دارد و همکاری خارجی‌ها را می‌طلبد، حال آنکه صنعت خودروی کشور فعلا در تحریم است و نمی‌تواند روی کمک خارجی‌ها حساب باز کند. به این مسائل اما احتمال رشد قیمت ارز را (به‌خصوص اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد و برجام احیا نشود) نیز باید اضافه کرد. خودروی ۶‌هزار دلاری با احتساب ارز ۲۵‌هزار تومانی، قیمتی برابر با ۱۵۰‌میلیون تومان خواهد داشت، بنابراین هر چه قیمت ارز بالا برود، هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروی موردنظر نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین به همان نسبت دست مشتریان بیشتری از خرید آن کوتاه خواهد ماند.

+رشد شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۳۵۲۲ واحدی معادل ۲.۲۷ درصد، به یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۹۷۰ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۵۸۰۰ واحدی همراه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۴۱۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳ درصد معادل ۳۴۰ هزار و ۶۵۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۲۴۶ تومان رسیده است.

شکایت از ایلان ماسک برای تاخیر در افشای سهام توییتر

یک سهامدار شرکت توییتر از ایلان ماسک به دلیل تاخیر در افشای خرید بیش از ۵ درصد سهام توییتر که باعث شد قیمت سهام این شرکت پایین بماند، شکایت کرد. مارک بین راسلا از ایلان ماسک برای تقلب در اوراق بهادار در دادگاه فدرال منهتن شکایت کرد. وی به دنبال آن است که نماینده گروهی از سرمایه گذاران باشد که سهام توییتر را از ۲۴ مارس تا اول آوریل فروختند. این سهامدار توییتر مدعی است تاخیر ایلان ماسک در افشای خرید سهام توییتر به سرمایه‌گذاران دیگر ضرر زده و حدود ۱۴۳ میلیون دلار به نفع ایلان ماسک تمام شده است.

تحت قوانین سهام، ماسک باید ظرف مدت ۱۰ روز بعد از خرید ۵ درصد یا بیشتر از سهام توییتر، به کمیسیون بورس و اوراق بهادار اطلاع دهد. اما ماسک اسناد مربوط در کمیسیون بورس و اوراق بهادار را تا چهارم آوریل یا ۱۱ روز پس از این خرید تنظیم نکرد و تا آن زمان ماسک بیش از ۹ درصد سهام این شرکت رسانه اجتماعی را خریداری کرد و به بزرگترین سهامدار توییتر تبدیل شد.

مارک بین راسلا در شکایتش اعلام کرده که ماسک با عدم اطلاع بموقع خرید سهام به رگولاتور‌های فدرال، موفق شده است سهام توییتر را به قیمت ارزانتری خریداری کند. طبق این شکایت، ماسک اظهارنامه‌های گمراه کننده و نادرستی داشته و به سرمایه گذاران اعلام نکرده که ۵ درصد سهام توییتر را خریداری کرده است. بر اساس گزارش وب سایت ان پی آر، این شکایت جدیدترین حاشیه مربوط به توییتر و ماسک است که کمتر از یک هفته پس از علنی کردن خرید سهام توییتر، هفته جاری اعلام کرد وارد هیات مدیره این شرکت نخواهد شد.

بیت‌کوین دوباره اوج گرفت

بیت‌کوین به بالای ۴۰ هزار دلار بازگشت تا نشانه‌های بهبودی را نمایان کند. بیت‌کوین روز سه‌شنبه به بالای ۴۰ هزار دلار بازگشت و پس از افت هفت روزه، ارزش خود را افزایش داد. بزرگترین ارز دیجیتال با ۰.۸ درصد افزایش به ۴۰ هزار و ۱۴۶ دلار آمریکا رسید و پس از افت ۱.۵ درصدی در اوایل روز به روندی صعودی ادامه داد. اتریوم نیز در همان زمان افزایش یافت و به بیش از ۳۰۰۰ دلار آمریکا رسید. توکن‌های برتر اکنون درست بالاتر از سطوحی هستند که توسط تحلیلگران فنی، کلیدی در نظر گرفته می‌شود. ریچ راس، استراتژیست فنی در ایورکر ای اس ای (Evercore ISI) در یادداشت روز دوشنبه خود ذکر کرد که بیت‌کوین و اتریوم در میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود (دقیقا مانند نزدک ۱۰۰) شکست خوردند و اکنون باید حمایت خود را در ۴۰ هزار دلار و ۲۹۰۰ دلار حفظ کنند.

توقف روند افزایشی دلار در کانال جدید

روند افزایشی دلار در کانال جدید متوقف شد. پس از ورود شاخص ارزی به کانال ۲۸ هزار تومانی در روز سوم هفته جاری و تثبیت نرخ این ارز در پله ابتدایی کانال مذکور، دیروز دلار حرکت قابل توجهی از خود نشان نداد‌ و در بازه قیمتی ۲۸ هزار و ۵۰ تا ۲۸ هزار و ۱۵۰ تومان به نوسان پرداخت. به نقل از دنیای اقتصاد؛ تحلیلگران ارزی بازار تهران نیز ضمن اشاره به تایید خبر آزاد‌سازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی توسط وزارت امور خارجه، از تقویت ذخایر ارزی کشور پس از این آزاد‌سازی سخن گفتند. این افراد همچنین بر این باورند با توجه به افزایش قدرت نهاد‌های بازار‌ساز پس از این گشایش ارزی، بانک مرکزی می‌تواند با تقویت حجم عرضه دلار در معاملات ارزی بازار، از نوسانات افزایشی شدید این ارز جلوگیری کرده و قیمت اسکناس آمریکایی را در کریدور مورد نظر خود به تثبیت برساند. از سوی دیگر، روز گذشته بانک مرکزی طی خبری اعلام کرد که انجام هرگونه معاملات ارزی فردایی توسط صرافی‌ها یا اشخاص در بازار تهران مصداق قاچاق ارز بوده و با متخلفان به‌ شدت برخورد خواهد شد.

+مقام مسئول: کسی خودسرانه نمی تواند قیمت لبنیات را بالا ببرد

محمد فربد، عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه آیا مجوزی برای افزایش قیمت محصولات لبنی صادر شده است، گفت: به هیچ عنوان مجوزی برای افزایش قیمت وجود ندارد و کسی خودسرانه نمی تواند قیمت را بالا ببرد. اکنون ماه رمضان است و بدیهی است که همه می خواهند مردم با خیال راحت این ماه را پشت سر گذارند و قطعا ستاد تنظیم بازار هم برنامه ای برای رشد قیمت در ماه رمضان ندارد. به نقل از فارس؛ وی در پاسخ به اینکه آیا پس از ماه رمضان لبنیات رشد قیمت خواهد داشت؟ گفت: چنین برنامه ای وجود ندارد مگر اینکه دامداران بخواهند قیمت شیرخام را افزایش دهند، زیرا بخش عمده قیمت تمام شده لبنیات شیرخام است.

+یارانه ۱۵۰ هزار تومانی برای چه کسانی است؟

با دستور رییس جمهور و در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، یارانه کمک حمایت معیشتی ماه مبارک رمضان به مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال به ازای هر یک از اعضای خانواده به حساب سرپرستان ۱۱ میلیون و ۳۸ هزار و ۵۲۰ سرپرست خانوار ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ واریز می‌شود. این مبلغ به مناسبت ماه مبارک رمضان به‌حساب سرپرستان شناسایی‌شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که غالباً از دهک‌های اول تا چهارم به همراه افراد تحت پوشش و مستمری‌بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کشور هستند و به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، واریز خواهد شد.

کاهش رشد تجارت جهانی به ۳ درصد

سازمان تجارت جهانی (WTO) روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود را برای رشد تجارت جهانی در سال جاری از ۴.۷ درصد به دلیل تاثیر جنگ روسیه و اوکراین به سه درصد کاهش داد و نسبت به یک بحران غذایی احتمالی ناشی از افزایش قیمت‌ها هشدار داد. در گزارش ناظر تجارت جهانی آمده است: این درگیری که اکنون در هفتمین هفته خود قرار دارد، به اقتصاد جهان در یک مقطع حساس آسیب رسانده است زیرا همه‌گیری ویروس کرونا  و به طور خاص محدودیت‌های چین، همچنان بر بهبودی تاثیر می‌گذارد. انگوزی اوکونجوایویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی در یک کنفرانس خبری با ارائه این یافته‌ها گفت: طنین اقتصادی این درگیری بسیار فراتر از مرزهای اوکراین خواهد بود. اکنون واضح است که آسیب مضاعف همه‌گیری و جنگ، زنجیره‌های تامین را مختل کرده، فشارهای تورمی را افزایش داده و انتظارات برای تولید و رشد تجارت را کاهش داده است.

+بیش از ۲ میلیون خانه خالی داریم

قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و ارائه توضیحات در خصوص وضعیت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی تصریح کرد: طبق سامانه املاک و اسکان که مدتی پیش ساماندهی شد، آمار خانوارهای ایرانی ۶۵ میلیون تن بوده که وضعیت سکونت تعداد زیادی از آنها مشخص شده است. وی با بیان اینکه برای خانه‌های خالی شناسایی شده پیامک ارسال کردیم تا وضعیت سکونتی خودشان را تعیین تکلیف کنند، تاکید کرد: در صورتی که خانه آنها خالی نبوده باید سامانه املاک و اسکان اصلاح کنند. البته تعدادی از مالکان وضعیت خودشان را اصلاح کرده و برای تعداد زیادی از مالکان نیز قبض مالیاتی صادر کردیم. قاسمی بیان کرد: سامانه املاک و اسکان نواقصی داشت و موضوعاتی با سازمان امور مالیاتی و سازمان بازرسی مطرح بود که مقرر شد ظرف دو هفته، کمیته مشترک ایجاد و به وضعیت سامانه رسیدگی و نواقص آن برطرف شود تا برای کلیه خانه‌های خالی قبض مالیاتی صادر کنیم. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تعداد خانه‌های خالی دقیق مشخص نیست و بین دو تا ۲.۵ میلیون اعلام می‌شود اما هم اکنون برای ۵۴۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده پیامک ارسال کردیم که از این تعداد کمی نیز مالیات اخذ شده است.

+اختصاص سه میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی

بانک مرکزی به منظور تامین ارز واردات کالاهای اساسی، امروز سه میلیارد دلار اختصاص داد.

رکورد جدید تورمی در آمریکا

تورم ۸.۵ درصد، بالاترین سطح تورم در بیش از چهار دهه گذشته در ایالات‌متحده آمریکاست. افزایش قیمت مواد غذایی، مسکن و انرژی  از جمله تولید برق از زغال سنگ، گاز و نفت به شدت به مصرف‌کنندگان ضربه می‌زند. به نقل از بیزنس نیوز، تورم ایالات‌متحده در ماه مارس نسبت به ماه مشابه سال قبل به بالاترین حد چهار دهه اخیر یعنی ۸.۵ درصد رسید که ناشی از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های انرژی و مواد غذایی، محدودیت‌های عرضه و تقاضای مصرف کننده قوی است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....