تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 مهر 1400 - 21:36
کد خبر : 64367

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون هیجان وام مسکن نیم میلیاردی فروکش کرد، پایان منفی بورس در آخرین روز کاری مهرماه،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هیجان وام مسکن نیم میلیاردی فروکش کرد، پایان منفی بورس در آخرین روز کاری مهرماه، طلای سیاه دوباره در آستانه ۸۶ دلار، قیمت گاز اروپا دوباره روی دور گرانی، عقبگرد دلار در معاملات جهانی و مهم‌ترین مانع در برابر نوسان افزایشی دلار را در بر دارد.

+توصیه رییس اتحادیه املاک به مالکان؛ نرخ‌ها را پایین بیاورید

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  رییس اتحادیه مشاوران املاک با توصیه به مالکان برای پایین آوردن قیمت مسکن گفت: بازار نه تنها ظرفیت پرش قیمت ندارد بلکه بسیاری از نرخهای فعلی هم نامتعارف است و نمی‌شود که هرکس هر قیمتی دلش خواست برای آپارتمان خود تعیین کند؛ نرخهای موجود در سامانه‌های ملکی باید توسط دستگاههای ناظر رسیدگی شود. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار مسکن ظرفیت رشد بالای قیمت را ندارد؛ زیرا به لحاظ کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان، معاملات به شدت کاهش یافته است. اگر بعضی مالکان یا سازندگان دلشان می‌خواهد واحدهای خود را با قیمتهای نامتعارف به فروش برسانند باید بگویم از این خبرها نیست. وی افزود: بازار مسکن در حدود چهار سال اخیر متاثر از تورم عمومی دچار جهش قیمت شده و در حال حاضر به ثبات و آرامش رسیده و در مهرماه نیز معاملات کساد است. نوسانات جزئی ماهیانه طبیعی است اما نمی‌توان انتظار داشت قیمتها مجددا پرش کند. بنابراین به کسانی که در سایتها و اپلیکیشنها نرخهای کاذب برای آپارتمانهای خود می‌گذارند توصیه می‌کنیم اگر قصد فروش دارند قیمتهای پیشنهادی را پایین بیاوند تا هم خودشان بتوانند به پول برسند و هم متقاضیان مصرفی، خانه‌دار شوند.

خسروی با اشاره به قیمتهای پیشنهادی که در مناطق شمالی تهران ارایه می‌شود گفت: متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه یک بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است. لذا قیمتهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان فقط در ظاهر است و با این نرخها خرید و فروش بسیار به ندرت انجام می‌شود. وقتی از میانگین حدود ۷۰ میلیون تومان صحبت می‌کنیم یعنی ممکن است واحدهایی با نرخ متری ۵۰ میلیون تومان تا نهایتا ۸۰ میلیون تومان فروخته شود. عجیب است که مالکان در سایتها قیمتهای ۱۵۰ میلیون تومان در هر متر مربع تعیین می‌کنند. این رویه در سامانه‌های ملکی باید توسط دستگاههای ناظر رسیدگی شود.

توصیه رییس اتحادیه املاک به مالکان؛ نرخ‌ها را پایین بیاورید/ کارشناسان می‌گویند نفت به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد/ قیمت بیت کوین رکورد تاریخی جدیدی زد/ سهام عدالت چند؟

+هیجان وام مسکن نیم میلیاردی فروکش کرد

اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات دیروز چهارشنبه ۲۸ مهر در دامنه ۶۸ تا حدود ۷۲ هزار تومان در فرابورس معامله شد. بیشترین تعداد برگه‌های فروخته شد در معاملات دیروز به نماد تسه ۰۰۰۶ (اوراق مسکن شهریور امسال) با ۳۱ هزار برگه و سپس ۰۰۰۵ (اوراق مسکن مرداد امسال) با ۱۵ هزار برگه بود. بیشترین قیمت برگه‌های فروخته شده به یکی از معاملات نماد تسه ۹۹۱۲ (اوراق مسکن اسفند سال گذشته) با ۷۱ هزار و ۹۰۰ تومان و ارزان‌ترین برگه‌ها هم به یکی از معاملات نماد تسه ۹۸۰۸ (اوراق مسکن آبان ۱۳۹۸) با ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان اختصاص داشت. این ریزش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی اوراق تسهیلات مسکن نسبت به اوراق ۸۰ هزار تومانی در هفته دوم و سوم مهر ماه در حالی است که در هفته گذشته که بازار سرمایه با ریزش سنگین مواجه شد، به دامنه ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان سقوط کرده بود اما بار دیگر به کانال ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان رشد کرد. افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در پی افزایش سقف وام خرید مسکن و ابلاغ آن به شعب بانک عامل و تخصصی بخش مسکن رخ داد که به استقبال خریداران این برگه‌ها برای اخذ وام مسکن منجر شد.

در سقف‌های جدید وام مسکن مصوب شورای پول و اعتبار، متقاضیان تهرانی می‌توانند تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به همراه ۸۰ میلیون تومان وام جعاله را همزمان دریافت کنند. اما به نظر می‌رسد ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن بر اساس گزارش اعلامی بانک مرکزی که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را در محدوده ۳۲ میلیون تومان برای هر متر مربع عنوان کرده، به فروکش کردن تب دریافت وام مسکن حدوداً نیم میلیاردی منجر شد؛ چرا که تأثیر چندانی در افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها نداشته است. برای دریافت وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومانی، متقاضیان می‌بایست ۹۶۰ برگه با متوسط هر برگه تسهیلات مسکن ۷۰ هزار تومان به ارزش ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنند. همچنین مجردان تهرانی هم باید برای دریافت وام مسکن ۲۸۰ میلیون تومانی، باید ۵۶۰ برگه به ارزش هر برگه حق تقدم تسهیلات مسکن ۷۰ هزار تومان، ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

+پایان منفی بورس در آخرین روز کاری مهرماه

در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۱۲۵ واحدی معادل ۰.۹۱ درصد به یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۷۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۳۱ واحدی به ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد رسید.

+سهام عدالت چند؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۲ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۲۳۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۴ درصد معادل ۱۸۳ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۴۱ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت آخرین روز معاملاتی مهرکاهشی شد

طلای سیاه دوباره در آستانه ۸۶ دلار

قیمت نفت خام، در معاملات امروز، پنج‌شنبه، در حالی رشد و به جهش دیشب خود ادامه داد که گزارش جدید نشان داد میزان ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا کاهش یافته است. همچنین در این گزارش اعلام شد میزان ذخایر بنزین آمریکا به پایین‌ترین سطح ۲ سال اخیر رسیده است که این نشان می‌دهد تقاضای بالایی برای خرید نفت خام از سوی پالایشگاه‌ها به وجود خواهد آمد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۲۰ به وقت تهران، ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۸۵.۹۹ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب ۰.۹ درصد جهش کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین وست تگزاس آمریکا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۸۳.۷۹ دلار رسید. این شاخص هم در معاملات دیشب ۱.۱ درصد جهش کرده بود و به بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته‌ای که کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند میزان ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا ۱.۹ میلیون بشکه رشد می‌کند اعلام کرد میزان این ذخایر ۴۳۱ هزار بشکه افت کرده است. همچنین در این گزارش اعلام شد که میزان ذخایر انبارهای بنزین آمریکا با کاهش فراتر از انتظار ۵.۴ میلیون بشکه‌ای به ۲۱۷.۷ میلیون بشکه رسیده است که کمترین سطح آن از نوامبر ۲۰۱۹ تا کنون است.

توصیه رییس اتحادیه املاک به مالکان؛ نرخ‌ها را پایین بیاورید/ کارشناسان می‌گویند نفت به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد/ قیمت بیت کوین رکورد تاریخی جدیدی زد/ سهام عدالت چند؟

کارشناسان می‌گویند نفت به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد

راشاتودی: همزمان با رسیدن قیمت نفت به بالای میزان طی سال‌های گذشته، برخی کارشناسان و معامله گران بازار نفت معتقدند که ممکن است تا پایان سال جاری قیمت این حامل انرژی از ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کند. آنها می‌گویند حتی این احتمال وجود دارد که تا پایان سال ۲۰۲۲ قیمت نفت رقم ۲۰۰ دلار در هر بشکه را هم ببیند. هم اکنون معامله گران بازار نفت شاهد افزایش پیشنهادات سه رقمی از سوی فروشندگان هستند و همین مسأله بسیاری از فعالان بازار را جذب کرده؛ چراکه می‌خواهند سود خوبی را در کوتاه مدت به دست آورند. وال استریت ژورنال گزارش داد؛ طی هفته‌های گذشته شاهد ارائه پیشنهاد‌های قیمتی برای نفت آمریکا بر رقم‌های حدود ۱۰۰ دلار برای تحویل در ماه دسامبر سال جاری و پیشنهاد‌ات ۲۰۰ دلاری برای تحویل در ماه دسامبر سال آینده بودیم. در واقع کارشناسان بر این باورند ثبت این پیشنهادات قیمتی برای فروش نفت می‌تواند ابزاری باشد که از طریق آن بتوان نمودار روند قیمتی دارایی‌ها از جمله نفت را پیش بینی کرد. به طور کلی افزایش قیمت گاز و ذغال سنگ در جهان باعث جذب سرمایه گذاران به بازار نفت شده؛ چراکه این پیش بینی وجود دارد که قیمت نفت رشد خوبی را به ثبت برساند. کارشناسان می‌گویند: دیگر رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار خیلی خارج از دسترس نیست.

قیمت گاز اروپا دوباره روی دور گرانی

در معاملات دیروز بازار انرژی اروپا هر هزار مترمکعب گاز طبیعی ۱۱۵۰ دلار به فروش رسید. قیمت گاز برای تحویل در ماه نوامبر در بورس انرژی هلند حتی رقم ۱۱۵۵ دلار را لمس کرد. دلیل این بود که در مناقصه روز دوشنبه شرکت گازپروم روسیه برای صادرات گاز از طریق خط لوله عبوری از اوکراین برای ماه نوامبر افزایش ظرفیت فروش نداد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، روز شنبه گفته بود که مصرف گاز در روسیه افزایش یافته اما مسکو هنوز آماده است تا صادرات گاز خود به اروپا را افزایش دهد. این مقام روس تأکید کرد که روسیه آماده است بلافاصله پس از تایید و صدور مجوز از سوی دولت اوکراین، صادرات گاز از خط لوله نورداستریم۲ به اروپا را آغاز کند. در حالی که ظرفیت انتقال گاز خط لوله یامال که از لهستان می‌گذرد ۸۹ میلیون مترمکعب در روز در مناقصه روز دوشنبه اعلام شده بود، شرکت گازپروم حداکثر ظرفیت انتقال گاز خط لوله عبوری از اوکراین را ۳۱٫۴ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد.

عقبگرد دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار برای سومین روز متوالی کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد،  در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۶۰ واحد بسته شد.

توصیه رییس اتحادیه املاک به مالکان؛ نرخ‌ها را پایین بیاورید/ کارشناسان می‌گویند نفت به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد/ قیمت بیت کوین رکورد تاریخی جدیدی زد/ سهام عدالت چند؟

مهم‌ترین مانع در برابر نوسان افزایشی دلار

در پنجمین روز هفته، دلار نتوانست به بالای سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برود. دلار که روز سه‌شنبه با ۲۰۰ تومان رشد به محدوده ۲۷ هزار و ۴۲۰ تومان رسیده بود، روز چهارشنبه با فشار فروش معامله‌گران مواجه شد و با ۱۳۰ تومان کاهش در محدوده ۲۷ هزار و ۲۹۰ تومان قرار گرفت. به نقل از دنیای اقتصاد؛ به گفته فعالان، افت قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که نوسان‌گیران در معاملات پشت‌خطی تلاش زیادی کرده بودند که اسکناس آمریکایی را یک سطح قیمتی بالا ببرند.

گفته‌های دسته‌ای از فعالان نشان می‌دهد که خریدهای نوسان‌گیران به صورت شبانه و بعد از تعطیلی بازار در روز سه‌شنبه بالا رفت. این اتفاق به اندازه‌ای اثرگذار بود که در بازار پشت‌خطی، اسکناس آمریکایی حتی تا محدوده ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان بالا رفت. با این حال، از ابتدای روز چهارشنبه و با آغاز فعالیت بازارساز، نوسان‌گیران صعودی از بازار خارج شدند. به گفته فعالان، رفتار دلار در بازه زمانی سه‌شنبه شب و روز چهارشنبه نشان می‌دهد که هیجان معامله‌گران زیاد است و به سرعت موقعیت معاملاتی خود را تغییر می‌دهشند. در کنار این، به نظر می‌رسد بازارساز در شرایط کنونی نسبت به افزایش قیمت دلار و حرکت این ارز به سوی کانال ۲۸ هزار تومانی حساس است. برخی از بازیگران ارزی عنوان می‌کنند که میزان عرضه ارز توسط بازارساز بالا رفته است. از نگاه آنها، مهم‌ترین عاملی که در هفته‌های اخیر مانع از نوسان افزایشی دلار شده است، ‌همین عرضه بازارساز بوده است.

+جزئیات جلسه سازمان حمایت در مورد قیمت لاستیک

در پی اعلام افزایش قیمت انواع تایر از سوی انجمن صنفی صنعت تایر اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر جهت ادای پاره‌ای توضیحات به سازمان حمایت فراخوانده شده اند. عبای تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان در گفتگو با مهر گفت: در پی اعلام افزایش قیمت انواع تایر از سوی انجمن صنفی صنعت تایر، حسب اجرای وظایف ذاتی و در راستای نظارت بر رعایت مفاد تصمیمات اتخاذ شده مرتبط توسط کارگروه تنظیم بازار، طی مکاتبه‌ای با انجمن صنفی صنعت تایر و شرکتهای تولیدکننده عضو انجمن مذکور، لزوم رعایت ضوابط قیمت گذاری کالاهای تولید داخل مصوب هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها تاکید شده است.

توصیه رییس اتحادیه املاک به مالکان؛ نرخ‌ها را پایین بیاورید/ کارشناسان می‌گویند نفت به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد/ قیمت بیت کوین رکورد تاریخی جدیدی زد/ سهام عدالت چند؟

وی اضافه کرد: طی نشستی که در همین راستا با تولیدکنندگان تایر در محل این سازمان برگزار شد، مقرر گردید با توجه به متغیر بودن هزینه‌های تولید و بهای تمام شده تایر برای هر شرکت به صورت جداگانه، اعمال درصد افزایش قیمت یکسان برای محصولات شرکت‌های تولیدکننده انواع تایر سبک و سنگین از سوی انجمن منتفی شده و قیمت گذاری محصولات هر بنگاه بایستی به صورت جداگانه صورت پذیرد. بر همین اساس انجمن یاد شده مکلف شد در اسرع وقت این مهم را به کلیه اعضا ابلاغ کند. همچنین در این جلسه مطابق مصوبات یکصد و نهمین (ابلاغی طی نامه شماره ۱۹۲۵۱۹/۶۰ مورخ ۱۰/‏۰۸/‏۱۳۹۹‬ و یکصد و شانزدهمین (ابلاغی طی نامه شماره ۲۲۴۸۲۱/۶۰ مورخ ۲۰/‏۰۹/‏۱۳۹۹‬ جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری انواع تایر سواری، باری – اتوبوسی راسا به واحدهای تولیدکننده تایر در چارچوب ضوابط سازمان حمایت واگذار شد. لیکن حسب وظایف نظارتی این سازمان، کلیه بنگاه‌های تولیدکننده تایر موظفند حداکثر ظرف ۴۸ ساعت صورت‌های مالی حسابرسی شده و مدارک و مستندات مربوطه را برای بررسی‌های لازم به این سازمان ارسال کنند. رئیس سازمان حمایت تاکید کرد: هرگونه افزایش قیمت از طرف بنگاه‌ها باید وفق ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها باشد و اگر اسنادی که بر این اساس بنگاه‌ها ارائه می‌کنند برابر ضوابط نباشد مطابق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.

قیمت بیت کوین رکورد تاریخی جدیدی زد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی: قیمت بیت‌کوین، بزرگترین رمزارز جهان، تحت تأثیر انرژی مثبتی که تأیید اولین صندوق سرمایه‌گذاری رمز ارز آمریکا به بازار وارد کرد به رکورد تاریخی جدیدی رسید و برای اولین بار از ۶۶ هزار دلار فراتر رفت. بیت‌کوین که پیش از این در اواسط ماه آوریل به رکورد تاریخی ۶۴٫۸۹۹ دلار را به ثبت رسانده بود در معاملات دیشب بیش از ۴ درصد جهش کرد و برای لحظاتی در ۶۶٫۹۰۰ دلار معامله شد. بیت‌کوین در پایان معاملات دیشب در قیمت ۶۶٫۳۹۸.۲۵ دلار بسته شد تا رکورد جدیدی برای قیمت پایان روز خود به ثبت برساند. قیمت این رمز ارز، در معاملات صبح امروز، پنج‌شنبه تا ساعت ۷:۱۵ به وقت تهران، ۲.۱۱ درصد سقوط کرد و به ۶۵٫۰۳۱ دلار بازگشت.

توصیه رییس اتحادیه املاک به مالکان؛ نرخ‌ها را پایین بیاورید/ کارشناسان می‌گویند نفت به ۲۰۰ دلار هم می‌رسد/ قیمت بیت کوین رکورد تاریخی جدیدی زد/ سهام عدالت چند؟

سرمایه‌گذار معروف، پاول تودور، در اظهار نظری که باعث شد قیمت بیت‌کوین تقویت شود گفت سرمایه‌گذاری در رمزارزها را به سرمایه‌گذاری در طلا برای امنیت از آسیب‌های تورم، ترجیح می‌دهد. جسی پرودمن، مدیرعامل شرکت مشاور رمزارز ماراکا می‌گوید: آن‌چه کلیدی است این است که ببینیم بیت‌کوین خواهد توانست نقطه مقاومتی بالای ۶۵ هزار دلار برای خود تثبیت کند یا خیر. اگر این اتفاق بیافتد ما شاهد رشد شدید قیمت بیت‌کوین که به طور سنتی در سه ماهه‌های چهارم هر سال رخ می‌دهد خواهیم بود. اما در صورتی که فشار فروش بیشتر باشد و قیمت بیت‌کوین از این سطح سقوط کند، حالا حالاها شاهد رشد قیمت‌ها نخواهیم بود.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....