تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1400 - 19:50
کد خبر : 64067

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون موافقت ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه فعلی دلار ۴۲۰۰، خبر خوش معاون وزیر برای

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون موافقت ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه فعلی دلار ۴۲۰۰، خبر خوش معاون وزیر برای متقاضیان مسکن، بورس تهران سبزپوش شد، طلای سیاه ارزان شد، قیمت جهانی طلا رشد کرد، نباید از تسعیر ارز صادرکنندگان مالیات گرفته شود، عقبگرد دلار در بازار جهانی و استفاده از بیت کوین برای گرمایش را در بر دارد.

+رئیس جمهور: پرداخت حقوق و دستمزد بدون استقراض از بانک مرکزی است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب در دومین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه آثار تصمیماتی که امروز می‌گیریم حتما در آینده زندگی مردم جلوه خواهد داشت، گفت: نخستین نکته موضوع استقراض از بانک مرکزی است. بالاخره باید کسری بودجه را جبران کنیم؛ اما استقراض از بانک مرکزی پایه پولی را بالا می‌برد و تورم ایجاد می‌کند. آیت‌الله رئیسی گفت: در شهریور ماه که نخستین ماه آغاز فعالیت دولت جدید بود، به هر زحمتی بود، تلاش شد بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها انجام شود. برخی می‌گویند چطور ممکن بود، ولی به لطف خدا این کار انجام شد. در مهرماه هم این کار صورت می‌گیرد و بدون استقراض از بانک مرکزی، ان‌شاءالله می‌توانیم هزینه‌ها، حقوق و دستمزدها و هزینه‌های دولت را تامین و پرداخت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این اقدام نخست بود، گفت: قدم دوم مسأله بودجه ۱۴۰۱ است. بودجه را باید بدون کسری و با ارقام واقعی ببندیم. رهبری معظم انقلاب دو سه سال پیش فرمودند و بارها هم تکرار کردند که ساختار بودجه باید اصلاح شود. این اصلاح کی می‌خواهد اتفاق بیفتد؟ باور دولت سیزدهم این است، حالا که مسئولیت داریم، وقت مناسبی برای اعمال برخی اصلاحات جدی در بودجه است. دکتر رئیسی گام بعدی را اصلاح شیوه افزایش سنواتی حقوق عنوان کرد و گفت: افزایش حقوق‌ها باید پلکانی انجام شود. همچنین هزینه دستگاه‌ها باید قابل کنترل و پایش باشد که ویژگی‌ها و مختصات این تغییرات در نظام بودجه‌ریزی را در دولت به استحضار مردم و مسئولین عزیز در بخش‌های مختلف کشور خواهیم رساند.

+موافقت ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه فعلی دلار ۴۲۰۰

خاندوزی وزیر اقتصاد در اولین جلسه‌ی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، درخصوص پیشنهاد جایگزینی کارت اعتباری مصرف با ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی گفت: ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه های فعلی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که منافع آن به مصرف کنندگان نهایی و مردم نمی‌رسد، ولی برای برخی افراد رانت ایجاد میکند، موافق است. این موضوع اکنون در حال برسی است و امیدواریم بتوانیم بعد از تصمیم گیری قطعی،  با کارآمدترین روش از مردم و مصرف کنندگان حمایت کنیم.

+مدل کارت سوخت جایگزین دلار ۴۲۰۰ می‌شود؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اخیرا در نشست‌های مشترک با مسئولان دولتی توافقاتی داشته‌ایم؛ البته پیشنهاد اول ما این بود که اگر دولت در رابطه با ارز ترجیحی امکان نظارت موثر بر قیمت کالاها را از ابتدای ورود تا انتها (بازار و خرده فروشی) دارد، این ارز همچون گذشته روال داشته باشد اما تجربه نشان داده این امکان وجود ندارد لذا پیشنهاد دیگر کمیسیون اقتصادی به مجموعه دولت این بود که ما روش اختصاص ارز یارانه را به جای پرداختی که به شکل کاملا مشخص در سال‌های اخیر با واردات انجام می‌شد را به مصرف‌کننده، پرداخت کنیم. این پیشنهاد به عنوان یک کار کارشناسی اولیه در دستور کار قرار دارد.

پورابراهیمی اضافه کرد: در جریان این پیشنهاد کارت‌های اعتباری برای مردم صادر می‌شود. این کارت‌ها به کارت‌های سوخت برای خودرو شباهت دارد که بر اساس آن هر فردی یک سرانه دارد و اگر بخواهد از آن استفاده کند با قیمت ترجیحی به اصطلاح سوخت را دریافت می‌کند، درواقع مطابق سهمیه خود سوخت دریافت می‌کند اما اگر مازاد بر آن سوخت بخواهد طبیعتا با نرخ آزاد محاسبه می‌شود، بنابراین شبیه این مدل کارت سوخت، برای کارت اعتباری صادر شده تا سبد خانوار که امروز به دلیل تورم کوچک شده از این طریق جبران شود. وی ادامه داد: در صورت اجرای این طرح، روش توزیع یارانه که سال‌های گذشته به شکلی ایجاد منابع برای واردات کالاهای اساسی بود، در قالب ارائه کارت اعتباری معیشتی به مردم تغییر می‌کند و قرار است این پیشنهاد کمیسیون توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و دولت بررسی و نهایی شود و در صورت توافق این روش جایگزین روش قبلی خواهد شد.

+وزیر راه: ساخت و تحویل مسکن زمان می‌برد

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در خصوص ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال آینده گفت: البته این به معنای ساخت سالی یک میلیون مسکن نیست چراکه تهیه مقدمات تا ساخت و تحویل مسکن بیش از یک سال و نیم زمان می‌برد و برای رسیدن به این هدف باید سال اول ساخت بیش از یک میلیون مسکن را در دستور کار خود قرار دهیم ضمن اینکه ساخت صنعتی مسکن در دستور کار ماست و به همین منظور برای ورود فناوری صنعتی سازی ساختمان با برخی کشور‌های خارجی از جمله چینی‌ها در حال مذاکره هستیم تا فناوری‌های روز را وارد کشور کنیم. وی توضیح داد: البته ساخت سالانه یک میلیون مسکن با نیروی کار و مهندسان ایرانی انجام خواهد شد.

وی از الزام سبز بودن فرم جیم افراد متقاضی مسکن خبر داد و افزود: البته این فرم مشکلاتی داشت که باید اصلاح شود و در شورای عالی مسکن نیز به تصویب برسد. وزیر راه و شهرسازی از الزام حرکت کشور به سمت اجاره نشینی حرفه‌ای و احیای بافت‌های فرسوده و حذف حاشیه نشینی در شهر‌ها خبر داد و گفت: در هر شهری بر اساس تقاضای متقاضیان و به هر میزان مسکن نیاز داشته باشیم، مسکن خواهیم ساخت. قاسمی تاکید کرد: منابع مالی مورد نیاز برای همکاری با کشور‌های خارجی برای ورود فناوری صنعتی سازی از روش‌های مختلف از جمله تهاتر نفت، پرداخت نقدی یا فاینانس تامین خواهد شد. وی همچنین از تامین زمین قانون جهش تولید مسکن در ۸۰۰ شهر کشور خبر داد و گفت: بنیاد مسکن ساخت ۴۰۰ هزار مسکن شهری و روستایی را برای ساخت ۲۰۰ هزار مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی آغاز کرده است. قاسمی افزود: کمبود زمین برای ساخت دو میلیون مسکن نداریم و یکی از اقدامات ما ایجاد بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی در مدت سه ماه بود که حدود یک ماه آن گذشته است و بزودی همه زمین‌های موجود شناسایی خواهند شد.

+خبر خوش معاون وزیر برای متقاضیان مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مرحله نخست ثبت‌نام طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی از فردا (چهارشنبه) آغاز می‌شود. محمود محمود زاده افزود: متقاضیان یک ماه فرصت دارند تا در سامانه جدید به آدرس www.saman.mrud.ir مراجعه و ثبت نام کنند. ثبت نام در شهرهایی انجام می شود که تاکنون تامین زمین شده است

+بورس تهران سبزپوش شد

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸۵۴ واحدی معادل ۰.۰۶ درصد به یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۹۶۳ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۸۰۶۱ واحدی همراه شده است.

+ارزش برگه های سهام عدالت چه تغییری کرد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۲ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۶۲۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصد معادل ۹۷ هزار و ۳۵۷ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۳۷۵ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت همچنان در مسیر ریزش | ارزش سهام عدالت ۱۲ میلیون تومانی شد

نمادهای فصلی در بازار مشتقه بورس انرژی قابل‌معامله می‌شوند

بورس انرژی: با افزایش شمار مشارکت‌کنندگان در بازار برق و هم‌چنین برای پوشش نیازهای فعالان این بازار، از فردا امکان انجام معامله برق در نمادهای با دوره تحویل فصلی در بازار مشتقه (بازار سلف مصرف‌کنندگان بزرگ و عمده‌فروشی) بورس انرژی ایران میسر می‌شود. هم‌چنین برای تمام نمادهای مورد اشاره، حداکثر حجم قابل‌معامله در هر سفارش برابر با ۱۰ میلیون و دامنه نوسان بدون محدودیت در نظر گرفته شده‌ است. مشترکان بازار برق بورس انرژی ایران از حدود ۹۰ مشترک در سال گذشته، امروز به ۷۶۸ مشترک رسیدند که از این تعداد ۴۲۵ مشترک صنعتی کد دریافت کرده‌اند. ۴۸ شرکت خرده‌فروشی نیز معرفی و ۴۳ شرکت موفق به دریافت کد خرده‌فروشی شده‌اند. تعداد نیروگاه‌های معرفی‌شده نیز ۴۲ نیروگاه خصوصی و ۲۶ نیروگاه دولتی است. با اضافه شدن نماد فصلی به بازار مشتقه بورس انرژی ایران، امکان انجام معامله‌ی کلیه‌ی نمادهای روزانه، هفتگی، ماهانه و فصلی (بارپایه، میان‌باری، کم‌باری و بارپیک)، برای فروشندگان (نیروگاه‌ها) و خریداران (مصرف‌کنندگان بزرگ صنعتی، خرده‌فروش‌ها و یا شرکت‌های توزیع) وجود دارد. نمادهای فصلی قابلیت انعطاف‌پذیری بیش‌تری دارند، و به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی خریدار کمک می‌کنند. خریداران این نماد علاوه بر معافیت مالیاتی، ارزش معامله خود را زودتر دریافت می‌کنند.

طلای سیاه ارزان شد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، با نگرانی‌های جدید از تقاضای جهانی پایین آمد. گزارش های جدید که حاکی از کند شدن رشد اقتصادی چین و افت تولیدات صنعتی آمریکا بود، بار دیگر باعث شد چشم‌انداز تقاضای نفت دچار ابهام شود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۰۸ به وقت تهران، ۰.۵ درصد افت کرد و تا ۸۳.۹۰ دلار به عقب بازگشت. این شاخص دیشب هم ۰.۶ درصد افت کرده بود. با این حال هنوز ۷ درصد از ابتدای ماه بالاتر است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا تا این لحظه ۰.۴ درصد افت کرد و به ۸۲.۱۱ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب ۰.۲ درصد رشد کرده بود و با وجود افت امروز در معاملات این ماه ۱۰ درصد جهش کرده است. نرخ پالایش روزانه نفت خام چین در ماه گذشته افت کرد و به پایین‌ترین سطح از ماه می سال گذشته رسید. اما تحلیل‌گران معتقدند با کاهش دمای هوا در نیم‌کره شمالی قیمت‌های نفت خام، گاز طبیعی و زغال‌سنگ همچنان بالا خواهند ماند. سرمای شدید هوا همین حالا در چین آغاز شده است و این هفته مناطق شمالی این کشور دمای کمتر از صفر درجه سانتیگراد را تجربه خواهند کرد.

+قیمت تایر رسماً ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافت

انجمن صنفی صنعت تایر با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل شرکت های تولید کننده تایر مجوز افزایش قیمت‌ها را برای کارخانجات صادر کرد.

بر اساس ابلاغیه انجمن صنفی صنعت تایر با توجه به مصوبه هیات مدیره انجمن افزایش قیمت تایر در دو مرحله به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- تایر‌های سواری رادیال و ون مجموعاً ۳۰ درصد افزایش؛ مرحله اول ۲۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد.

۲- تایر‌های بایاس و رادیال نیمه سنگین، سنگین و کشاورزی مجموعه ۴۰ درصد مرحله اول ۳۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد.

مرحله اول اعمال قیمت‌های جدید از روز دوشنبه ۲۶ مهرماه و مرحله دوم اول دی ماه اجرایی می‌گردد. کلیه شرکت‌ها متعهد شدند روز دوشنبه بیست و ششم مهرماه، همزمان با هم سبد‌های جدید خود را اعلام کنند. /تسنیم

قیمت جهانی طلا رشد کرد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر افت ارزش دلار و سود اوراق قرضه آمریکا تقویت شد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۲۱ به وقت تهران، ۰.۵۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۷۷۳.۹۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه با ۰.۵۰ درصد افزایش به ۱٫۷۷۴.۵۰ دلار رسید. شاخص دلار در معاملات امروز ۰.۱ درصد افت کرد و باعث شد قیمت خرید طلا برای دارندگان ارز‌های غیر دلاری ارزان‌تر تمام شده و تقاضا برای آن را بالا برد. سود اوراق قرضه ده ساله آمریکا، بنچ‌مارک سود اوراق قرضه ۵ صدم درصد افت کرد و به ۱.۵۸۴ درصد رسید. کاهش سود اوراق قرضه باعث می‌شود میل به خرید طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش یافته و قیمت آن بالا برود.

نباید از تسعیر ارز صادرکنندگان مالیات گرفته شود

سید شمس الدین حسینی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: بر اساس قوانین موجود دو پایه مالیاتی مجزا در خصوص سود حاصل از تسعیر نرخ ارز وجود دارد. یک پایه مالیاتی از محل تسعیر نرخ ارز است و پایه مالیاتی دیگر که بر اساس قانون احکام دائمی برنامه توسعه است می‌گوید، سود حاصل از تسعیر نرخ ارز بازگشت از صادرات، از مالیات معاف است که این دو پایه مالیاتی با هم متفاوت هستند. وی افزود: اختلاف سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی بر سر نرخ ارزی است که پایه محاسبه مالیات قرار می‌گیرد؛ سازمان امور مالیاتی می‌گوید نرخ نیمایی باید منشأ محاسبه مالیات باشد، اما بانک مرکزی رقم ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان را اعلام کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: در قانون بودجه امسال صرفاً بانک ایران و ونزوئلا از مالیات بر تسعیر نرخ ارز معاف شده است، چون کل کار این بانک، ارزی است و اگر به ریال تبدیل شده و سپس از آن مالیات گرفته شود، همه سرمایه بانک از بین می‌رود. حسینی گفت: همچنین اگر تفاوت نرخ ارز را دارایی در نظر بگیریم، باز هم مالیات به آن تعلق می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون دائمی احکام برنامه‌های توسعه، تسعیر نرخ ارز صادرکنندگان مشمول معافیت است و قانون در این خصوص صراحت دارد لذا سازمان امور مالیاتی باید بخشنامه خود را اصلاح کند، چون این پایه مالیاتی ارتباطی به قانون مالیات و نرخ تسعیر ارز ندارد و لذا نیازی به تدوین قانون جدیدی برای آن نیست.

عقبگرد دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارز‌ها کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۹۳ واحد بسته شد.

استفاده از بیت کوین برای گرمایش!

شهر ونکوور شمالی ممکن است به نخستین شهری در جهان تبدیل شود که از استخراج بیت کوین برای گرمایش استفاده می‌کند. به گزارش ایسنا، شرکت “لونزدیل انرژی کورپوریشن” ماه جاری اعلام کرد با شرکت استخراج رمزارز فناوری پاک “مینت گرین” برای استفاده از حرارت برق بازیابی شده مربوط به استخراج بیت کوین برای تامین گرمایش شهر قراردادی بسته است.

“مینت گرین” از بویلر‌های دیجیتالی برای بازیابی بیش از ۹۶ درصد از برق مورد استفاده در استخراج رمزارز به شکل انرژی گرمایی استفاده می‌کند که می‌تواند برای تامین گرمایش شهر‌ها و خدمات دهی به فرآیند‌های صنعتی استفاده شود. منبع گرمایش جدید سال آینده معرفی خواهد شد و طبق اعلام “لونزدیل انرژی کورپوریشن”، از انتشار بیش از ۲۰ هزار تن گاز‌های گلخانه‌ای به ازای هر مگاوات در مقایسه با گاز طبیعی جلوگیری می‌کند. بر اساس گزارش اویل پرایس، استخراج بیت کوین برای سهمی که در انتشار کربن دارد و معلوم شده که قابل توجه است، اوایل امسال توجهات را به خود جلب کرد و بحثی را درباره رمزارز‌های سبز برانگیخت که با استفاده از برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر استخراج می‌شوند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....