تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1400 - 20:56
کد خبر : 63990

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون دستور به بانک مرکزی برای جلوگیری از فضاسازی کاذب در قیمت ارز، شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دستور به بانک مرکزی برای جلوگیری از فضاسازی کاذب در قیمت ارز، شاخص کل بورس باز هم قرمزپوش شد، ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟ طلای سیاه به مرز ۸۶ دلار رسید، ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی کمتر شد، روسیه سومین ماینر بزرگ بیت‌کوین در جهان شد و افزایش سقف کارت اعتباری مرابحه را در بر دارد.

+سیگنال رئیس کل به بازار ارز: هیچ‌گونه کمبود ارز نداریم؛ پیش بینی دلار ۲۸۴ هزار تومانی نظر دولت سیزدهم نیست

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  علی صالح آبادی پس از اتمام جلسه با کمیسیون اقتصادی مجلس، در جمع خبرنگاران در خصوص گزارش یکی از نهادهای دولتی درباره افزایش نامتعارف قیمت ارز تا چهار سال آینده، اظهار داشت: این گزارش در دولت قبل تهیه شده و نظریات یک کارشناس بوده و به هیچ وجه نظر دولت سیزدهم نیست. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم هیچ یک از مفروضات و مبانی این گزارش را قبول ندارد، افزود: ما با وجود فشارهای تحریمی توانستیم آرامش را در بازار ایجاد کنیم و انشاءاالله تداوم خواهد داشت. منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی در سامانه نیما عرضه می‌شود و خوشبختانه اکنون هیچ‌گونه کمبود ارز در سامانه نداریم و حتی گاهی با مازاد عرضه ارز در سامانه‌ها مواجه هستیم. رئیس کل بانک مرکزی گفت: پیش بینی می‌کنیم آرامش در بازار ارز ادامه داشته باشد و تمام تلاش ما بر این خواهد بود که این آرامش را حفظ کنیم. وی همچنین در خصوص موضوع حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی تصریح کرد: این موضوع در ستاد اقتصادی دولت در حال رسیدگی است و نتایج آن اعلام خواهد شد اما تا زمانی که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به یکسری کالاهای خاص و اساسی مطرح است، ما اختصاص خواهیم داد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره رمز‌ارزها گفت: با توجه به اینکه در سطح دنیا موضوع رمرارز ـ چه رمز‌ارز ملی و چه سایر رمز‌ارزها ـ مطرح است، قرار شد کارگروهی با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل و بررسی کارشناسی شود تا موضع کشور در این بابت به طور کلی شفاف شود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی کشورها، آزمایشی استفاده از رمزارز ملی را آغاز کرده‌اند، گفت: در آینده رمزارز ملی آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد و در حال حاضر بانک مرکزی در حال بررسی آن است و امیدواریم ضوابط آن در شورای پول و اعتبار نهایی می‌شود.

+دستور به بانک مرکزی برای جلوگیری از فضاسازی‌ کاذب در قیمت ارز

رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره به نقش دلالان در فضای مجازی برای بی‌ثبات کردن بازار ارز، به بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط دستور داد از فضاسازی‌های کاذب در قیمت ارز و کالا، با جدیت جلوگیری کنند. دکتر رئیسی همچنین بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد مدیریت تراز بانک ها به ویژه بانک های خصوصی و تمرکز بر مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید را در اولویت کار قرار دهند.

+شاخص کل بورس بازهم قرمزپوش شد!

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۹۸ واحدی معادل ۰.۱۰ درصد به یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۶۷ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه؛ نماگر کل بورس با افت ۵۶۲۰ واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چه تغییری کرد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۳۲ هزار و ۹۸۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۴.۸ درصد معادل ۶۶۶ هزار و ۱۷۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۷۸۹ تومان رسیده است. /نبض بورس

سهام عدالت خود را امروز ۲۵ مهر چقدر می‌توانید بفروشید؟ | ارزش سهام عدالت در یک قدمی کانال ۱۲ میلیون تومانی

طلای سیاه به مرز ۸۶ دلار رسید

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی به بالاترین سطح در چندین ماه اخیر جهش کرد که بازگشت اقتصادهای جهان پس از کرونا و رو آوردن نیروگاه‌های برق به نفت، تقاضا را افزایش داده است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، تا ساعت ۷:۱۱ به وقت تهران، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، ۱.۲۲ درصد جهش کرد و به ۸۵.۹۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین وست تگزاس آمریکا هم تا این لحظه ۱.۶۰ درصد جهش کرد و به ۸۳.۶۰ دلار رسید. این بالاترین قیمت نفت خام برنت از اکتبر ۲۰۱۸ تا کنون است و بالاترین قیمت نفت آمریکا از اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون به حساب می‌آید. هفته گذشته هر دو شاخص نفت، حدود ۳ درصد جهش کرده بودند. تحلیل‌گران بانک ای‌ان‌زی در یادداشتی برای مشتریان خود نوشتند: تسهیل محدودیت‌های ترافیکی در سراسر جهان، تقاضای نفت خام را بالا برده است و سوئیچ کردن نیروگاه‌ها از گاز به نفت در تولید برق باعث می‌شود در سه ماهه چهارم امسال ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت اضافی از بازار خریداری شود. بالا ماندن قیمت جهانی گاز طبیعی باعث شده است نیروگاه‌های بیشتری به سوخت‌هایی با پایه نفت خام روی بیاورند.

هر اونس طلا چند دلار شد؟

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت جهانی طلا که در پایان هفته قبل سقوط کرده بود، در معاملات امروز، دوشنبه، تثبیت شد. قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه پس از اینکه در بازارهای رسمی توانست به رشد هفتگی دست پیدا کند، بعد از بسته شدن بازارها در بازارهای غیر رسمی با سقوط شدید ۳۰ دلاری روبرو شد. انتشار گزارش بیکاری هفتگی فراتر از انتظار آمریکا باعث شد، احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ بهره بانکی مرکزی آمریکا افزایش یابد. افزایش نرخ بهره تأثیر منفی مستقیمی بر قیمت طلا دارد. در معاملات صبح دوشنبه، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۲۵ به وقت تهران، در ۱٫۷۶۷.۵۴ دلار تثبیت شد. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه در ۱٫۷۶۸.۰۰ دلار بدون تغییر باقی  ماند. در معاملات امروز قیمت طلا علی‌رغم این تثبیت شد که شاخص دلار آمریکا ۰.۰۵ درصد در برابر ارزهای مهم جهان تقویت شده بود.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی کمتر شد

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۴۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۷۸ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به روز رسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۷ بعد از ظهر به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۰ هزار و ۵۵۱.۹۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۲۶ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۷۷۱.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۸۳ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۶۲.۴۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۲۲ درصد افزایش

۴- کاردانو

قیمت: ۲.۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۶۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۵۹ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- ریپل

قیمت: ۱.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۵۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۳۵ درصد کاهش

۷- سولانا

قیمت: ۱۵۹.۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۰۸ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۴۱.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۱۵ درصد افزایش

۹ – یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۱۰- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۳۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۴۳ درصد کاهش

روسیه سومین ماینر بزرگ بیت‌کوین در جهان شد

راشاتودی: داده‌های جدید دانشگاه کمبریج که این هفته منتشر شد، نشان می‌دهد روسیه به سومین استخراج‌کننده بزرگ بیت‌کوین در جهان تبدیل شده است. طبق این گزارش، سهم روسیه از کل قدرت محاسباتی ماینرهای جهان که به نام هَش رِیت شناخته می‌شود به ۱۱.۲۳ درصد رسیده است. سهم روسیه از استخراج بیت‌کوین نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد جهش کرده است. رتبه اول استخراج بیت‌کوین در جهان، همچنان ایالات متحده آمریکا با ۳۵.۴ درصد و جایگاه دوم با ۱۸.۱ درصد در اختیار قزاقستان است. در حالی که پس از وضع ممنوعیت فوری برای استخراج بیت‌کوین در چین، آمریکا با سر و صدای زیاد رسانه‌ها به اولین کشور استخراج‌کننده بیت‌کوین در جهان تبدیل شد، جهش روسیه به جایگاه سوم جهان از دید بسیاری مخفی مانده بود. چین تا سال گذشته، بزرگترین استخراج‌کننده بیت‌کوین در جهان بود و ۷۵ درصد کل هَش رِیت دنیا را در سال ۲۰۱۹ در اختیار داشت. با سخت‌گیری‌های پکن ضد رمزارزها، سهم چین از استخراج بیت‌کوین در جهان در سال ۲۰۲۰ به ۵۰ درصد کاهش یافت و در ماه می امسال به ۴۴ درصد افت کرد. پس از اجرایی شدن ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین، سهم چین از استخراج بیت کوین در جهان در ماه جولای به صفر رسید.

+خداحافظی با قرعه کشی خودرو از سال آینده

سید رضا فاطمی امین در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در خصوص برنامه‌های پیش روی بازار خودرو، اظهار کرد: برنامه داریم در سال آینده بحث قرعه‌کشی خودرو را حذف کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امسال با افزایش تولید صد هزار دستگاه خودرو، تولید این محصول به یک میلیون دستگاه خواهد رسید. ضمن اینکه سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود. وی گفت: به این ترتیب بحث قرعه کشی خودرو نیز حذف خواهد شد؛ ضمن اینکه خودروسازان مشکلات عدیده‌ای دارند که ما باید برای حل آن کمک کنیم.

بدهی جهانی به رکورد ۸۸ تریلیون دلار رسید

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد، بدهی دولتی جهان در سال ۲۰۲۱ به ۹۷.۸ درصد تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) جهان خواهد رسید. این ۰.۸ درصد از سال گذشته کمتر است اما همچنان رقم پولی آن بالاترین رکورد در تاریخ می‌باشد. علت اصلی این بدهی بی‌سابقه کمک‌های مالی بزرگ دولت‌ها برای مقابله با پاندمی کرونا بوده است. طبق گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) بدهی دولتی جهان حالا به ۸۸ تریلیون دلار رسیده است. با این حال آی‌ام‌اف تخمین زده میزان این بدهی تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۰.۸ درصد کاهش خواهد یافت و به ۹۷ درصد جی‌دی‌پی جهان خواهد رسید. در گزارش آی‌ام‌اف آمده است: برای سال‌های پیش‌رو انتظار می‌رود سطح بدهی جهان نسبت به آن‌چه قبل از پاندمی کرونا پیش‌بینی کرده بودیم بالاتر باقی بماند. پیش‌بینی می‌شود میزان بدهی کشورهای پیشرفته تا سال ۲۰۲۶ با افزایشی ۲۰ درصدی روبه رو شود. طبق داده‌های آی‌ام‌اف بدهی کل جهان، شامل بدهی دولت‌ها، شرکت‌ها و خانوارها تا پایان سال ۲۰۲۰ با افزایشی ۲۷ تریلیون دلاری نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۲۲۶ تریلیون دلار رسیده است. این بزرگترین افزایش بدهی یک ساله در تاریخ است و باید اشاره کرد در دو سال بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بدهی جهانی ۲۰ تریلیون دلار افزایش یافته بود. ای‌ام‌اف تخمین زد تا پایان ۲۰۲۱ بین ۶۵ تا ۷۵ میلیون به جمعیت فقرای جهان اضافه خواهد شد.

+سقف کارت اعتباری مرابحه افزایش یافت

بانک مرکزی اعلام کرد: با هدف تسهیل تأمین مالی خانوارها و کسب و کارهای کوچک و متوسط، سقف اعتبار قابل تخصیص در قالب کارت اعتباری مرابحه به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

فعال شدن کد سوئیف در روسیه

علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، با بیان اینکه حل مسائل مالی توسعه صادرات را در دستور کار داریم، اضافه کرد: کد سوئیفت را در روسیه فعال کردیم و در ونزوئلا نیز این کد فعال خواهد شد. پیمان پاک با بیان اینکه اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت را در دستور کار داریم، بیان کرد: آیین‌نامه انتخاب رایزن‌ها را اصلاح کرده و شبکه رایزن‌ها را با بخش خصوصی و کارمند‌های محلی فعال خواهیم کرد. وی همچنین گفت: ساختار صندوق توسعه تجارت را نیز اصلاح خواهیم کرد و قراردادهای پویا برای صندوق بسته خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....